Philadelphia International (PHL ), joka palvelee noin 20 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja on Yhdysvaltojen 21. vilkkain lentoasema, on Pennsylvanian osavaltion suurin lentoasema ja alueen tärkein lentoasema. Lentoasema sijaitsee vain 11 kilometrin päässä Philadelphian kaupungin sydämestä, ja sieltä liikennöi 22 lentoyhtiötä, jotka liikennöivät päivittäin lähes 500 kertaa yli 130 kohteeseen ympäri maailmaa.
Lentoasema on American Airlinesin tärkeä keskuspaikka Yhdysvaltojen koillisosassa ja yhtiön ensisijainen portti Eurooppaan. Se on myös tärkeä keskuspaikka UPS Airlinesille ja halpalentoyhtiö Frontier Airlinesille.
Philadelphian kansainvälisellä lentoasemalla on neljä kiitorataa ja kuusi terminaalirakennusta, ja sen IATA-tunnus on PHL (International Air Transport Association).
Vuonna 1925 nykyisen lentokentän sijaintipaikka oli nimeltään Hog Island, ja se oli alun perin Pennsylvanian kansalliskaartin harjoituslentokenttä. Tunnettu amerikkalainen lentäjä Charles Lindbergh nimesi kentän Philadelphian kunnalliseksi lentoasemaksi vuonna 1927, vaikka uudella kentällä ei ollut varsinaista terminaalia ennen vuotta 1940. Terminaalin valmistuttua, jota tarvittiin kipeästi kysyntään vastaamiseksi, suuret lentoyhtiöt TWA, American Airlines, United Airlines ja Eastern siirsivät nopeasti toimintansa parannetulle kentälle.
Vuodesta 1940 alkaen, kun toinen maailmansota riehui Euroopassa, Yhdysvaltain ilmavoimat käytti lentokenttää lentokoulutuksen tukikohtana, ja useat hävittäjä- ja pommikoneosastot kävivät kentällä koulutuksessa ja harjoituksissa sotavuosina.
Sodan päätyttyä vuonna 1945 lentokenttää ei enää tarvittu ilmavoimien koulutustukikohtana, ja sen kokonaisvaltainen hallinta palautettiin siviiliviranomaisille. Sodan päätyttyä lentoaseman nimi muuttui myös, sillä siitä tuli Philadelphia International, ja suuret amerikkalaiset lentoyhtiöt aloittivat suorat lennot Eurooppaan.
Seitsemänkymmentäluvulla PHL:ssä tehtiin merkittäviä kehitystöitä ja parannuksia, kun terminaali B/C nykyaikaistettiin vuonna 1970 ja terminaalit D ja E avattiin vuosina 1973 ja 1977.
Kahdeksankymmentäluvun lopulla ja yhdeksänkymmentäluvulle tultaessa U.S. Airwaysista tuli lentoaseman hallitseva lentoyhtiö, ja asema vahvistui entisestään vuonna 2003, kun lentoyhtiö siirsi suuren osan keskuslentoasematoiminnoistaan Pittsburghista Philadelphiaan. U.S. Airways fuusioitui American Airlinesin kanssa vuonna 2015, ja uusi yhtiö on edelleen PHL:n suurin toimija, sillä se lentää keskimäärin 420 lentoa päivittäin.
Kehitystä jatkettiin avaamalla terminaali A-West vuonna 2003, ja kiitotien laajennuksia jatkettiin vuoteen 2009 asti. Lentoaseman asema American Airlinesin kansainvälisenä keskuslentoasemana yhdessä Southwest Airlinesin kasvavan palvelun kanssa on johtanut siihen, että matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti viime vuosikymmeninä, ja matkustajaliikenne ja rahtiliikenne kasvavat edelleen vuosi vuodelta.
Philadelphia International ei ole pieni lentoasema, mistä on osoituksena se, että lentoasemalla on peräti kuusi terminaalirakennusta, jotka palvelevat suurta matkustajamäärää. Ne on lueteltu loogisesti ja yksinkertaisesti seuraavasti
Terminaalit A-F, ja jokaisella terminaalilla on oma erityistarkoituksensa:
Terminaali A on jaettu itä- ja länsiosaan, ja siinä on yhteensä 24 porttia. Se on kansainvälinen terminaali, joka palvelee muun muassa seuraavia lentoyhtiöitä:
Yhteensä 29 porttia on jaettu terminaalien B ja C kesken, jotka ovat pääasiassa American Airlinesin käytössä. Terminaalien välissä on ostoskeskus ja ruokapaikka.
Vuonna 2008 parannettu terminaali D, josta on yhteyshalli terminaaliin E, on Delta Air Linesin, Spirit Airlinesin, JetBluen, United Airlinesin, Sun Countryn ja Air Canadan tukikohta. Terminaalien B/C ostoskeskuksiin on myös turvatarkastuksen jälkeinen yhteys.
Vuonna 1977 avattu terminaali E on Alaska Airlinesin lähtöselvityspaikka, jonne lähdetään terminaalista D. Tässä terminaalissa sijaitsevat myös JetBlue, Frontier ja Southwest Airlines.
Terminaali F on lentoaseman uusin terminaali, joka palvelee erityisesti alueellisia lentoja, ja sitä käyttävät muun muassa Contour Airlines ja American Eagle.
SEPTA Regional Railin liikennöimä lentokenttäjuna kulkee Philadelphian kansainvälisen lentokentän kaikkien terminaalien välillä. Kaikki asemat sijaitsevat kunkin terminaalin matkatavaroiden luovutusalueen vieressä, ja niihin pääsee liukuportaita tai hissiä pitkin terminaalin kattokäytävältä.
Kuten kaikilla amerikkalaisilla lentoasemilla on odotettavissa, turvatarkastukset ja maahantulotarkastukset ovat erittäin perusteellisia ja aiheuttavat usein ei-toivottuja viivästyksiä, koska tulli- ja rajavartiolaitoksen(CBP) työntekijät käyttävät aikaa saapuvien matkustajien tarkastamiseen.
Yhdysvaltain kansalaiset ja asukkaat tarvitsevat hyvin vähän asiakirjoja päästäkseen Yhdysvaltoihin, mutta näin ei ole ulkomaalaisten vierailijoiden kohdalla. Matkailijat, liikemiehet ja muut ei-amerikkalaiset tarvitsevat yhden kahdesta vaihtoehdosta päästäkseen Yhdysvaltoihin.
Näistä kahdesta ESTA on helpompi hankkia. ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä), mikä kuvaa periaatteessa sitä, mistä on kyse. Kyseessä ei ole viisumi, vaan sähköinen lupa Yhdysvaltoihin saapumiseen, joka on digitaalisesti liitetty vierailijan passiin. Se on saatavilla sellaisten maiden kansalaisille, jotka kuuluvat Yhdysvaltojen viisumivapausohjelmaan (VWP ), johon kuuluvat seuraavat maat: Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kroatia, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Monaco, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Portugali, Suomi, Qatar, Malta, San Marino, Singapore, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekin tasavalta, Unkari, Taiwan, Viro, Yhdistynyt kuningaskunta.
ESTA-hakemukseen tarvitaan vain seuraavat tiedot:
ESTA-lupa on tällä hetkellä voimassa kaksi vuotta, ja hakemusprosessi voidaan saattaa päätökseen jopa kolmessa päivässä.
Yhdysvaltain viisumin hankkiminen voi olla vaikeaa ja aikaa vievää. Prosessiin kuuluu:
Monissa tapauksissa muiden kuin viisumivapaiden maiden kansalaiset tarvitsevat asianajajan tai tulkin (tai molempien) apua, jotta hakemusprosessi voidaan saattaa onnistuneesti päätökseen.
Koska Philadelphian ja lentoaseman välinen etäisyys on vain seitsemän mailia, helpoin ja tehokkain tapa matkustaa Philadelphian keskustan ja lentoaseman välillä on luultavasti junalla, mutta se ei ole ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto.
SEPTA (Southeastern Pennsylvania Transportation Authority ) liikennöi säännöllisesti lentoaseman ja keskustan välillä. Junat jatkavat myös muihin lähistöllä sijaitseviin paikkoihin, kuten Glensideen, Warminsteriin, Wayne Junctioniin ja Fox Chaseen. Keskustasta lentokentälle kestää noin 25 minuuttia, ja junat kulkevat arkisin puolen tunnin välein ja viikonloppuisin tunnin välein.
Lentoasemalle pääsee Philadelphiasta useilla bussilinjoilla, joita liikennöi myös SEPTA, kuten reiteillä 37, 108 ja 115.
Takseja on helposti saatavilla Philadelphian kansainvälisellä lentoasemalla, ja ne löytyvät kunkin terminaalin matkatavaroiden luovutusalueilla olevasta "Taxis/Zone 5" -kyltistä.
Uber, Lyft ja muut kyytipalveluyritykset toimivat PHL:ssä kunkin terminaalin matkatavaroiden luovutusalueelta.
PHL:ssä toimii useita autovuokraamoja, joista useimmat tarjoavat bussikuljetuksia varikon ja lentoaseman terminaalin välillä.