Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Phoenix Sky Harborin kansainväliselle lentoasemalle (PHX)

Phoenix Sky Harborin kansainvälinen lentoasema (PHX ) sijaitsee vain 5 km Phoenixista itään Arizonan osavaltiossa, ja se on siviili- ja sotilaslentokenttä, joka on osavaltion suurin ja vilkkain. Se on jatkuvasti kymmenen vilkkaimman yhdysvaltalaisen lentoaseman joukossa, ja se on usein myös maailmanlaajuisesti viidentoista parhaan lentoaseman joukossa.

Kaupallisesti se on American Airlinesin operatiivinen keskus ja tärkeä Southwest Airlinesin Pohjois-Amerikan liiketoiminnan keskus, kun taas armeija käyttää Phoenixin lentoasemaa 161. polttoainetäydennysosaston keskuksena. Lentokentän sotilaallinen osa on osa lentokenttää (mutta siitä erillään), ja sitä kutsutaan Goldwater Air National Guard Base -lentotukikohdaksi.

Lentoasema käyttää IATA-koodia(International Air Transport Association) PHX, joka on yksinkertaisesti lyhenne sanoista Phoenix.

Sky Harbor vai Phoenixin kansainvälinen lentoasema?

Vuonna 1928 rakennetun lentoaseman nimi oli aluksi Sky Harbor, mutta miksi tämä nimi valittiin, ei tiedetä. Se oli yksi neljästä Phoenixin alueelle rakennetusta lentoasemasta, ja siinä oli vain yksi kiitotie. Pörssin romahdettua vuonna 1929 omistajat Scenic Airways myivät kentän Acme Investment Companylle, joka puolestaan myi sen Phoenixin siviiliviranomaisille vuonna 1935.

Vaikka Phoenixista käsin toimi useita pienempiä lentoyhtiöitä, lentokenttä vakiintui vasta vuonna 1938, kun TWA aloitti liikennöinnin San Franciscoon. TWA laajensi toimintaansa lentoasemalla, kun se lisäsi lennot suuriin kaupunkeihin, kuten Los Angelesiin ja New Yorkiin, vuonna 1944. Vuonna 1946 Arizona Airways tarjosi myös lukuisia paikallisia lentoja osavaltion sisällä, kunnes se neljä vuotta myöhemmin yhdistyi Frontier Airlinesiksi ja lisäsi uusia lentokohteita, kuten Denver, El Paso ja Albuquerque.

Toisen maailmansodan päätyttyä aloitettiin uuden terminaalirakennuksen ja kahden uuden kiitoradan rakentaminen. Uusi terminaali avattiin yhdessä uuden lennonjohtotornin kanssa vuonna 1952, mutta ne purettiin vuonna 1991.

Vuoteen 1957 mennessä lentoasemalta lähti päivittäin noin 42 reittilentoa, ja määrä kasvoi, kun Western Airlines (1958), Continental Airlines (1961) ja Delta Air Lines (1969) alkoivat käyttää lentoasemaa reittilentoihin. Yksi kiitoteistä poistettiin uusien terminaalirakennusten rakentamiseksi, ja uusi terminaali 2 otettiin käyttöön vuonna 1962. Toinen terminaali, terminaali 3, rakennettiin vuonna 1979, ja uusia lentoyhtiöitä lisättiin Phoenixin lentorekisteriin, kun Eastern Airlines ja Allegheny Airlines (josta pian tuli USAir) aloittivat toimintansa lentoasemalta samana vuonna, ja United Airlines liittyi niihin vuotta myöhemmin. Vuonna 1982 myös Southwest Airlines liittyi PHX:ää käyttävien lentoyhtiöiden jatkuvasti kasvavaan joukkoon, kun lentoaseman matkustajakapasiteetti ja rahtikapasiteetti kasvoivat jatkuvasti. Kasvun jatkuessa tarvittiin toinen terminaali, ja uusi terminaali, terminaali 4, lisättiin vuonna 1990, ja siinä oli neljä hallia, mikä teki siitä PHX:n suurimman terminaalin.

Kun terminaali 4 valmistui lopullisesti vuonna 2019, se nimettiin Barry M. Goldwaterin terminaaliksi Arizonan entisen senaattorin mukaan, ja ehdotettiin, että lentoaseman tulisi kantaa myös hänen nimeään. Ehdotus ei saanut suosiota paikalliselta väestöltä, joka oli ihastunut Sky Harborin nimeen. Samoin Phoenixin kansainvälisen lentoaseman nimestä kieltäydyttiin, kunnes päästiin kompromissiin, jossa Sky Harborin nimi voitiin säilyttää, ja lentoasemasta tuli lopulta Phoenix Sky Harborin kansainvälinen lentoasema.

Terminaalit, tornit ja liikenne

Phoenixin lentoasemalla on nykyään kaksi terminaalirakennusta, jotka on kunnostettu paljon. Kummallista kyllä, ne on nimetty terminaaliksi 3 ja terminaaliksi 4. Tämä johtuu siitä, että terminaaleja oli aikoinaan neljä (numerot 1-4), mutta terminaaleja 1 ja 2 ei enää käytetä. Koska terminaalit 3 ja 4 olivat matkustajille jo tuttuja, päätettiin, että olisi vähemmän hämmentävää, jos terminaalien numerot säilyisivät ennallaan, eikä niitä numeroitaisi uudelleen numeroiksi 1 ja 2.

Terminaali 3

Terminaali 3, jossa on 25 porttia, on yhteydessä terminaaliin 4 PHX Sky Train -junalla.

Terminaali 4

Terminaalissa on 92 porttia, ja sitä käytetään kansainvälisille matkustajille ilman ennakkotarkastusta.
PHX:ssä on kolme rinnakkaista kiitotietä, ja se kattaa lähes 3 400 hehtaaria maata. Lennonjohtotorni, joka aloitti toimintansa vasta vuonna 2007, on 326 jalkaa korkea ja yksi Pohjois-Amerikan korkeimmista.

PHX:n terminaalien välillä liikkuminen tapahtuu automaattisella ihmisliikkujalla, PHX Sky Trainillä. Tämä maksuton palvelu liikennöi 44th Streetin ja Washingtonin kevytrautatieaseman ja East Economy Parkingin välillä sekä kahden terminaalin kautta ja välillä.

Maahanmuutto- ja tulliselvitys saapuessa

Riippumatta siitä, miltä Yhdysvaltain lentokentältä tai merisatamasta kansainvälinen matkustaja saapuu Yhdysvaltoihin, on aina oltava oikeat asiakirjat ja hänet on tarkastettava maahanmuutto- ja tullitarkastuspisteiden läpi. Kaikkien muiden kuin Yhdysvaltojen kansalaisten on esitettävä joko ESTA-hyväksytty passi, johon on liitetty hakemusnumero, tai voimassa oleva Yhdysvaltojen viisumi päästäkseen Yhdysvaltoihin, ja kumpi vaaditaan, riippuu passin alkuperämaasta. Matkustajia on kahteen ryhmään, ESTA-matkustajiin ja viisumimatkustajiin.

ESTA-matkustajat

Sähköinen matkustuslupajärjestelmä(ESTA, Electronic System for Travel Authorization) vaaditaan matkustajilta, jotka tulevat mistä tahansa Yhdysvaltojen viisumivapausohjelman(VWP, Visa Waiver Program) luettelossa olevasta maasta (42). Näiden maiden kansalaisten on haettava ja saatava ESTA-lupa, joka on periaatteessa taustatarkastus ja joka on sähköisesti liitetty passiin ja jonka Yhdysvaltain maahanmuuttoviranomaiset voivat nähdä Yhdysvaltoihin saapuessaan.

Yhdysvaltain viisumimatkustajat

Tämä on vanhanaikainen paperiasiakirja, jonka on oltava passin haltijan passin mukana. Yhdysvaltain viisumia on haettava Yhdysvaltain suurlähetystöstä (tai nimetystä virastosta) siinä maassa, josta passinhaltija matkustaa. Tämä on paljon monimutkaisempi menettely kuin ESTA-viisumin hakeminen, ja on suositeltavaa ja usein myös välttämätöntä pyytää ammattiapua lomakkeiden täyttämiseen ja asiakirjojen kokoamiseen.

Yhdysvaltain tullin selvittäminen PHX:ssä

Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitoksen(CPB) henkilökunta tarkastaa passin, viisumin ja kaikki asiaankuuluvat asiakirjat. Maahantuloselvityksen jälkeen seuraava vaihe on siirtyä matkatavaroiden luovutusalueelle ja noutaa mahdolliset matkatavarat. Täällä on siirryttävä Yhdysvaltojen tullijonoon, jossa laukut ja käsimatkatavarat voidaan avata ja tutkia ja jossa voidaan esittää kysymyksiä matkatavaroiden sisällöstä. Yhdysvaltain viisumilla matkustavien on myös esitettävä täytetty tulli-ilmoituslomake, joka täytetään yleensä ennen laskeutumista.

Maahantulo- ja tullitarkastusten jälkeen kansainväliset matkustajat voivat poistua saapumisalueelle, josta he voivat tehdä jatkoyhteyksiä tai etsiä kuljetuksen Phoenixiin ja sen ulkopuolelle.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Koska Phoenixin keskusta on vain muutaman kilometrin päässä Phoenixin lentoasemalta, taksit ovat edullinen (ja runsas) vaihtoehto päästä PHX:ään ja sieltä pois. Matkustajat eivät kuitenkaan ole rajoittuneet vain takseihin ja autoihin.

Bussipalvelu

Valley Metron reitti 13 kulkee Phoenix Greyhoundin asemalta ja päättyy terminaalin 3 lähelle.

Bussi ja Sky Train

Reitti 44 kulkee 44th Street Sky Train -asemalle, josta lentoaseman shuttle-palvelu vie matkustajat lentoaseman terminaalirakennuksiin.

Phoenixin lentoasemalle ei ole suoraa junayhteyttä, ja matkustajat, jotka haluavat päästä muihin kohteisiin kuin Phoenixiin, voivat käyttää useita sukkulapalveluja (auto- ja minibussikuljetuksia), jotka kulkevat useisiin kohteisiin Arizonassa sovittua maksua vastaan.