Alun perin Newark Metropolitan -lentoasemaksi ja myöhemmin Newarkin kansainväliseksi lentoasemaksi (EWR) nimetty lentoasema on nykyään virallisesti Newark Libertyn kansainvälinen lentoasema, mutta useimmiten siitä käytetään yksinkertaisesti nimitystä Newarkin lentoasema. Newarkin ja Elizabethin kaupunkien rajalla sijaitseva Newark on kansainvälinen lentoasema ja tärkeä portti Eurooppaan, Aasiaan, Oseaniaan ja Etelä-Amerikkaan.
Newark on yksi kolmesta New Yorkin aluetta palvelevasta lentoasemasta (muut ovat John F. Kennedyn kansainvälinen lentoasema ja LaGuardian lentoasema), ja se sijaitsee vajaat 6,4 kilometriä Newarkin kaupungin eteläpuolella ja noin 14,4 kilometriä New Yorkin Manhattanilta lounaaseen.
Newarkin lentoaseman koodi on EWR, mikä saattaa tuntua hieman järjettömältä, sillä nämä koodit heijastavat yleensä lentoaseman nimeä, kuten LAF Lafayettea varten tai OAK Oaklandia varten. Kun Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) kuitenkin otti käyttöön tunnukset, kaikki N-kirjaimella alkavat tunnukset oli varattu Yhdysvaltain laivastolle, joten Newark otti käyttöön kaksi jälkimmäistä kirjainta (EW) ja lisäsi R-kirjaimen kaupungin nimen loppupäästä.
1920-luvun alussa Newarkin alueella oli kaksi toimivaa lentokenttää: Heller Field ja Hadley Field, joka oli Yhdysvaltain lentopostipalvelujen tukikohta. Yhdysvaltain postilaitos ei kuitenkaan ollut tyytyväinen sijaintiin, ja se katsoi, että lähempänä New Yorkin kaupunkia sijaitseva lentokenttä olisi tarkoitukseen sopivampi ja myös kustannustehokkaampi. Muiden merkittävien yritysten toiveet uudesta lentokentästä saivat vastakaikua, ja vuonna 1927 laadittiin suunnitelmat uudesta lentokentästä. Rakennustyöt aloitettiin vuoden 1928 puolivälissä, ja niihin kuului 68 hehtaarin suoalueen lunastaminen ja maan nostaminen kuusi jalkaa merenpinnan yläpuolelle mahdollisten tulvien estämiseksi.
Uudella kentällä oli 1 600 jalan pituinen päällystetty kiitotie, ja kun se avattiin virallisesti lokakuussa 1928 ja ristittiin Newark Metropolitan Airportiksi, siitä tuli ensimmäinen New Yorkin suuralueen suurlentokenttä.
Vuonna 1930 Newarkista tuli ensimmäinen lentoasema Yhdysvalloissa, johon rakennettiin lennonjohtotorni ja lentoaseman sääasema, ja tämä merkittävä saavutus jatkui vuonna 1952, kun kiitotievalot asennettiin, jolloin Amerikan ensimmäiset yölennot alkoivat liikennöidä. Vaikka lentoaseman suunnittelua arvosteltiin joiltakin tahoilta, Newarkista tuli nopeasti maailman vilkkain kaupallinen lentoasema koko 1930-luvun ajan, kunnes läheinen LaGuardia avasi ovensa vuoden 1939 lopulla.
Lentoaseman kaupallinen toiminta koki suuren takaiskun, kun Yhdysvaltain armeija otti sen haltuunsa toisen maailmansodan ajaksi ja sulki sen siviili- ja kaupallisilta lentokoneilta. Liiketoiminta palasi Newarkin lentoasemalle heti sodan päätyttyä, kun se vuokrattiin New Yorkin satamaviranomaiselle (Port of New York Authority), joka otti lentoaseman haltuunsa ja investoi voimakkaasti merkittäviin kehityshankkeisiin, kuten seuraavien rakennusten rakentamiseen:
Huolimatta huomattavista investoinneista, jotka johtivat matkustajamäärien ja rahdin määrän kasvuun, Newarkin lentoasema kärsi pian katastrofaalisesta epäonnesta, sillä vain kahden kuukauden aikana tapahtui kolme lento-onnettomuutta.
Lentoasema suljettiin tutkimusten ajaksi kuukausiksi, ja lennot aloitettiin uudelleen vasta myöhemmin vuonna 1952, mutta katastrofista toipuminen oli hidasta, ja matkustajat olivat nyt varovaisia lentämään Newarkiin tai sieltä pois.
Vielä 1970-luvun alussa Newark oli kohtalaisen suuri ja vähän käytetty lentokenttä, mutta tilanne muuttui, kun lentoasemalta alettiin lentää kansainvälisiä lentoja. Lentoaseman nimi oli nyt muutettu Newarkin kansainväliseksi lentoasemaksi, ja lentoaseman peruskorjaus käynnistyi:
Kaupallinen laajeneminen jatkui 1980-luvulla, kun People Express päätti käyttää pohjoista terminaalia terminaalin ja yritystoimistonsa käyttöön vuonna 1981, Virgin Atlantic aloitti lennot Lontooseen vuonna 1984 ja Federal Express (FedEx) avasi toisen keskuslentoaseman Newarkissa vuonna 1986. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1996, lentoasemalla avattiin monorail-järjestelmä, joka yhdisti kaikki terminaalit, pysäköintialueet ja autonvuokrauslaitokset, ja myöhemmin se laajeni vasta avatulle Newarkin lentoaseman rautatieasemalle.
Newarkin lentoasemalla on kolme terminaalia, jotka on nimetty A-, B- ja C-terminaaleiksi, ja jokaisessa terminaalissa on kolme hallia ja yhteensä 121 porttia.
Terminaali A on varattu yksinomaan JetBluen operoimille kotimaanlennoille ja Kanadan lennoille. Muita tässä terminaalissa toimivia lentoyhtiöitä ovat mm: Air Canada, Air Canada Express, American Airlines, American Eagle, Southwest Airlines ja jotkut United Expressin lyhyen matkan lennot.
Monet suurimmista ulkomaisista lentoyhtiöistä käyttävät terminaalia B, joka palvelee myös JetBluen kansainvälisiä lentoja. Joitakin tässä terminaalissa toimivia lentoyhtiöitä ovat mm: Air China, Allegiant Air, British Airways, Delta Air Lines, El Al, Elite Airways, Emirates, LOT, Lufthansa, Spirit Airlines, Sun Country Airlines, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal ja joitakin Unitedin kansainvälisiä saapuvia lentoja.
Terminaali C on Newarkin lentoaseman terminaalirakennuksista uusin, ja se on United Airlinesin ja siihen liittyvän United Express -lentoyhtiön yksinoikeusalue.
Terminaalin A saneeraus- ja parannustyöt ovat parhaillaan käynnissä, ja niiden odotetaan valmistuvan vuonna 2022. United Airlines on vastikään kunnostetun terminaalin hallitseva toimija, vaikka myös Air Canada, American Airlines, Delta Air Lines ja JetBlue siirtävät toimintojaan tulevina kuukausina ja vuosina.
EWR:ssä on kolme tapaa päästä terminaalista toiseen:
AirTrain - AirTrain on ilmainen palvelu terminaalien välillä.
Shuttle Bus - Terminaalien A ja C välillä liikennöi United Airlinesin liikennöimä shuttle-bussi, joka on ilmainen ja kulkee säännöllisin aikatauluin.
Kävely - Newark on kompakti lentokenttä, ja kaikkiin terminaaleihin pääsee helposti kävellen, ja kaikki portit ovat kymmenen minuutin kävelymatkan päässä mistä tahansa terminaalista.
Turvallisuus- ja tullitarkastukset ovat tiukkoja kaikilla amerikkalaisilla lentoasemilla, eikä Newarkin lentoasema poikkea tästä. Yhdysvaltain kansalaisilla ei ole suuria vaikeuksia kulkea tulli- ja turvatarkastuspisteiden läpi, mutta sama ei päde vieraileviin ulkomaalaisiin.
Yhdysvalloissa on käytössä sisäisen turvallisuuden ministeriön (DHS) alainen viisumivapausohjelma (VWP ), jota sovelletaan neljänkymmenen maan kansalaisiin, Yhdistynyt kuningaskunta mukaan lukien. Vaikka Yhdysvaltain viisumia ei enää tarvita, VWP-maiden kansalaisilla on oltava sähköinen passi ja ESTA-lupa.
ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä ), ja se on periaatteessa sähköinen viisumimuoto, joka antaa haltijalle luvan matkustaa Yhdysvaltoihin. ESTA-hakemusprosessissa kerätään hakijan henkilötiedot ja biografiset tiedot, ennen kuin tehdään päätös ESTA-hakemuksen myöntämisestä tai epäämisestä.
ESTA-viisumi myönnetään useimmissa tapauksissa, mutta hakemus hylätään, jos hakija:
ESTA-lupa on digitaalisesti yhdistetty haltijan passiin, ja vaikka se on välttämätön Yhdysvaltoihin matkustamista varten, se ei automaattisesti takaa maahantulo-oikeutta, sillä päätöksen asiasta tekevät tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) virkamiehet asianomaisessa lento- tai merisatamassa.
Newarkin lentoasemalla on yhdeksän turvatarkastuspistettä (kolme terminaalia kohti), mutta tulli- ja maahanmuuttotarkastuksia on vain terminaaleissa B ja C, koska ne ovat kansainvälisten lentojen keskuksia.
Koska lentoasema sijaitsee niin lähellä Newarkin kaupunkia (eikä kovin kaukana New Yorkista), kuljetusvaihtoehtoja EWR:lle ja EWR:ltä on runsaasti ja säännöllisesti.
Newark Libertyn lentoaseman asema on yhteydessä lentoasemaan AirTrain-junalla, ja tältä asemalta on yhteydet Amtrakin juniin New Yorkiin, Philadelphiaan ja muihin koilliskaupunkeihin. New Jersey Transitin junat kulkevat myös Newarkista lentoaseman asemalle, ja sieltä on yhteydet myös Manhattanin Penn-asemalle.
New Jersey Transit liikennöi useita bussilinjoja eri puolille Newarkin lentokenttää, ja New Yorkin keskustaan on pikavuoro, jonka terminaalista A lähtevä bussi pysähtyy Grand Central Stationilla.
Yhteiset ja yksityiset kuljetukset voi varata saapuessaan mihin tahansa terminaaliin.
Taksitolpat sijaitsevat jokaisen terminaalin ulkopuolella, vaikka New Yorkiin suuntautuvien matkojen hinnat voivat olla melko kalliita, yli 50 dollaria ilman tiemaksuja ja juomarahoja.
Ainoastaan hyväksytyt kyytipalvelut (Uber, Lyft) saavat liikennöidä Newarkin lentoasemalle tai lentoasemalta.