Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Miamin kansainväliselle lentoasemalle (MIA)

Miamin kansainvälinen lentoasema, joka tunnettiin aikoinaan vain nimellä Wilcox Field, on Miamin alueen tärkein lentoasema, ja se käsittelee päivittäin yli 1 000 kotimaan ja ulkomaan lentoa. Lentoasema sijaitsee vain 13 kilometrin päässä Miamin keskustasta, ja se on portti Karibialle ja Latinalaiseen Amerikkaan sekä yksi Yhdysvaltojen tärkeimmistä lentoliikenteen solmukohdista.

Kolmesta lentoasemasta tulee yksi

1920-luvulla Miamin kaupungin lentokenttä oli ensimmäinen Miamin aluetta palveleva lentokenttä, kun Pan American World Airways (Pan Am) avasi vuonna 1928 oman laitoksensa olemassa olevan lentokentän viereiselle maalle, joka sai nimekseen Pan American Field. Uudet omistajat ryhtyivät välittömästi rakentamaan nykyaikaista terminaalia, kahta lentokonehallia, betonisia asematasoja ja kahta kovapintaista kiitorataa kysyntää ja odotettua tulevaa lentoliikennettä varten. Koska Pan Americanin operoimalla kentällä oli maahantulosatamapalvelut (oikeus käsitellä ulkomaisia lentoja ja tehdä matkustajille ja rahdille tullitarkastuksia), se oli houkutteleva kohde muille suurille kansainvälisille lentoyhtiöille, ja Eastern Air Lines aloitti lennot kentältä vuonna 1931 ja National Airlines vuonna 1936. Toisen maailmansodan aikana vuonna 1943 Yhdysvaltain armeija avasi Miamin armeijan lentokentän Pan American Fieldin eteläpuolelle. Tämä tarkoitti, että nyt oli kolme erillistä kenttää, jotka toimivat lähekkäin, mikä ei ollut taloudellisesti järkevää.

Sodan päätyttyä Miamin kaupungin satamaviranomainen hankki tarvittavat varat Pan American Fieldin ostamiseen ja osti pian sen jälkeen myös Miamin armeijan kentän vuonna 1949. Kymmenen vuotta myöhemmin Pan Am -kentän vanha terminaalirakennus suljettiin ja korvattiin uudella ja nykyaikaisella matkustajaterminaalilla. Yhdysvaltain ilmavoimat jatkoivat kentän käyttöä vuoteen 1959 asti, jolloin toiminta siirrettiin nykyiselle Homesteadin lentoreservitukikohdalle.

Miamin lentoasemaa laajennettiin huomattavasti vuonna 1951, kun satamaviranomainen liitti siihen suuria osia ympäröivästä maasta, ja lentoasema kattoi nyt lähes 3 000 hehtaaria. Viisikymmenluvun alussa myös lentoaseman kaupallinen toiminta laajeni, ja monet ulkomaiset lentoyhtiöt toimivat nyt Miamista käsin, ja lentoja oli säännöllisesti yli 900 päivässä. Parantuneiden tilojen, laajennetun kapasiteetin ja lentoaseman aseman ansiosta Miamin lentoasemaa pidettiin nyt paitsi porttina Etelä-Amerikkaan, Karibialle ja Eurooppaan myös yhtenä Yhdysvaltojen tärkeimmistä lentoasemista. Lentoasemaan investoitiin useita miljardeja dollareita, ja sitä seurasi uusia suuria laajennuksia aina 90-luvulle asti, jolloin Miami vakiinnutti asemansa yhtenä maailman vilkkaimmista lentoasemista.

Hallit ja terminaalit

Miamin kansainvälisellä lentoasemalla on kolme terminaalia (North, Central, South), joissa on kuusi hallia, jotka on merkitty D, E, F, G, H ja J. Terminaalit ovat kolmessa tasossa (1, 2 ja 3), ja kaikki hallit sijaitsevat tasolla 2.

Pohjoisterminaalissa on halli D, jossa on 51 porttia ja joka on American Airlinesin tärkein toimipiste.

Keskiterminaalia käyttävät myös American Airlines ja kaksitoista muuta lentoyhtiötä (jotka ovat Oneworld-allianssin kumppaneita) sekä useat Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen lentoyhtiöt. Tässä terminaalissa, jossa on 51 porttia, sijaitsevat hallit E, F ja G.

Eteläterminaalissa sijaitsevat hallit H ja J. H-halli on tärkein kansainvälinen terminaali lentoyhtiöille, jotka eivät ole Oneworld-allianssin jäseniä, sekä Delta Airlinesille. Terminaalissa J hoidetaan pääasiassa mannertenvälisiä lentoja useille Oneworldin ulkopuolisille lentoyhtiöille.

Kaikilla Miamin lentoaseman halleilla (hallia G lukuun ottamatta) on pääsy Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP) asemille, joilla saapuvat matkustajat tarkastetaan ennen Yhdysvaltoihin pääsyä.

Tärkeimmät lentoyhtiöt, jotka liikennöivät MIA:n kautta

Yksittäinen halli on varattu tietylle lentoyhtiölle, vaikka jotkin suuremmat lentoyhtiöt joutuvatkin käyttämään yhtä tai useampaa hallia liiallisen kysynnän tai matkustajamäärän vuoksi. Seuraavassa on (vaikkakaan ei kattava) opas siitä, mitkä lentoyhtiöt toimivat missäkin Miamin kansainvälisen lentoaseman hallissa.

Halli D

Asiana Airlines, Gulf Air, Air New Zealand, Cathay Pacific, Jalways Airlines, Corsair Airlines, Etihad Airlines, ANA Airlines, Elite Airways, Srilankan Airlines, Kalitta Air, British Airways, Norwegian Air UK, Emirates, Southwest Airlines, Royal Jordanian Airlines, China Eastern Airlines, Vietnam Airlines, Sunwing Airlines, Viva Aerobus, Alaska Airlines, GOL, Qantas, Air Tahiti Nui, Eastern Air Lines, Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc Airlines, Virgin Australia, China Airlines, Allegiant, Singapore Airlines, China Southern Airlines, American Airlines, TACA Airlines, LOT, Kenya Airways, TUI, Fiji Airlines, Malaysia Airlines, Saudia Airlines, Thai Airways, Korean Air Lines.

Halli E

Cayman Airways, Finnair, Qatar Airways, Interjet Airlines, Surinam Airways Airlines, WestJet Airlines, Aer Lingus, Iberia Airlines, Aeroflot, Air China Airlines.

Halli F

Sun Country Airlines, TAP Air Portugal, Eurowings Airlines, Boliviana De Aviacion, Frontier Airlines, Air Europa.

Halli G

Aruba Airlines, United Airlines, Volaris Airlines, World Atlantic Airlines, Swift Air, Miami Air International.

H-halli

KLM, Air France, BahamasAir Airlines, Alitalia, Delta Airlines, Virgin Atlantic, Aeromexico Airlines, SAS Scandinavian Airlines.

Aula J

Aerolineas Argentinas Airlines, Lufthansa, Caribbean Airlines, Air Canada, LATAM, Swiss International Air Lines, Viva Colombia, Austrian Airlines, El Al Airlines, COPA Airlines, Turkish Airlines, Spirit Airlines, Avianca Airlines.

Vaikka matkustajat pääsevät jalkaisin kaikkiin halleihin ja terminaaleihin, ei ole mahdollista pysyä aina turvallisella alueella. Lentopuolelle voi jäädä siirtymällä hallista D halliin E tai H hallista J (ei koske kansainvälisiä saapuvia lentoja), mutta kaikissa muissa tapauksissa on kuljettava turvatarkastusten läpi.

Liikkuminen hallien ja terminaalien välillä

Vaikka mihin tahansa terminaaliin tai halliin on mahdollista päästä kävellen, on huomattava, että Miami on suuri lentokenttä ja levittäytynyt laajalle. Esimerkiksi halli D on päästä päähän yli kilometrin pituinen, ja vaihtoehtoja kävelylle ovat muun muassa seuraavat:

Skytrain - Skytrain liikennöi halli D:llä, ja mailin pituisella reitillä on neljä pysäkkiä. Juna kulkee kolmen minuutin välein, ja sen asemat ovat porttien D17, D25, D29 ja D46 lähellä.

MIA:n E-juna - E-juna lähtee halli E:n tasolta 4, ja se kulkee hallien satelliittiterminaalin porteille E20 - E33.

MIA Mover - Automaattinen juna, MIA Mover, kuljettaa matkustajia lentoasemalta Miami Intermodal Centeriin (Miamin paikallisbussiliikenteen, kaukoliikenteen bussien, lähijunien ja kaukojunaliikenteen solmukohta), josta voi jatkaa matkaa.

Lentoasemalta lähtevät matkustajat voivat käyttää Tri-Rail Shuttle -palvelua, julkisia linja-autoja ja taksipalveluita, jotka kaikki sijaitsevat lentoaseman keskustassa kolmen terminaalirakennuksen takana.

Tulli- ja turvatarkastukset

Lentoasemalla on kymmenen turvatarkastuspistettä. Neljä sijaitsee halli D:ssä, ja tarkastuspisteitä on myös hallien E, F ja G jokaisella sisäänkäynnillä. Kaksi muuta tarkastuspistettä on hallien H ja J sisäänkäynneillä, ja yksi turvatarkastus on lisäksi hallien H ja J välisessä yhdyskäytävässä.

TSA-tarkastukset

Sisäisen turvallisuuden ministeriön alaisuudessa Transportation Safety Administration (TSA) vastaa saapuvien vierailijoiden ennakkotarkastuksesta ja turvatarkastuksista lentoasemalla. Jos haluat säästää aikaa tulevilla MIA-käynneillä, on mahdollista varata aika haastatteluun TSA PreCheck Enrolment Centerissä, joka sijaitsee hallin D 4. kerroksessa.

ESTA ja viisumivapausohjelma

Saapuvien ulkomaan kansalaisten on varmistettava, että he ovat hakeneet ja saaneet hyväksytyn ESTA-luvan (Electronic System for Travel Authorization ) ennen kuin he yrittävät saapua Yhdysvaltoihin. Kyseessä on eräänlainen sähköinen viisumi, joka on digitaalisesti liitetty passiin ja jolla tarkistetaan passinhaltijan maahantulolupa.

Viisumit ja maahanmuutto

Joissakin maissa ESTA-luvan hakeminen ei välttämättä ole mahdollista. Tällaisissa tapauksissa matkustaja tarvitsee lähtömaasta voimassa olevan viisumin, jonka Yhdysvaltain suurlähetystö tai konsulaatti on hyväksynyt.

Kuten kaikilla amerikkalaisilla lentoasemilla, turvatoimet ovat tiukat ja tarkastukset perusteelliset, ja ilman asianmukaisia asiakirjoja tai henkilökorttia saapuvat matkustajat voidaan pidättää ja karkottaa tai vakavammissa tapauksissa pidättää.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Miamin kansainväliselle lentoasemalle ja sieltä pois pääsemiseksi on useita matkustusvaihtoehtoja.

Juna

MIA Mover kulkee lentoasemalta Miamin keskusasemalle. Metrorail-junalla on aikataulun mukaiset lähdöt 30 minuutin välein arkisin ja 15 minuutin välein viikonloppuisin Central Stationilta MIA:lle.

Tri-Rail

Tri-Rail kulkee myös MIA:lta Miamin keskusasemalle ja palvelee Fort Lauderdalea.

Bussi

MetroBus-linjat 37, 42, 57, J ja 150 Miami Beach Express liikennöivät kaikki Miamin lentoaseman asemalle. Miami Beach Bus liikennöi Miami Beachilta lentoaseman asemalle.

Shuttle

Yksityiset tai yhteiset bussikuljetukset kulkevat lentokentän ja Miamin keskustan välillä, mutta ennakkovaraus on tehtävä.

Taksi

Takseja on Miamissa runsaasti riippumatta siitä, onko menossa lentokentälle vai tulossa sieltä. Taksiyhtiön tai kuljettajan kanssa voi neuvotella kiinteän hinnan matkasta.

Saapuvat tai lähtevät matkustajat voivat myös käyttää rekisteröityjä kyytipalveluja, kuten Lyft, Uber ja Wingz, ja neuvotella sopivan hinnan nouto- ja jättöpaikan mukaan.