Michiganin osavaltiossa Romuluksen pikkukaupungissa sijaitseva Detroit Metropolitan Wayne Countyn lentoasema (DTW ) on Detroitin kaupungin tärkein kansainvälinen lentoasema ja osavaltion vilkkain lentoasema. Se on Delta Air Linesin tärkeä operatiivinen keskus, joka toimii sen tärkeimpänä porttina Yhdysvaltojen itäisiin osavaltioihin ja Aasiaan, ja se on myös tärkeä keskus Spirit Airlines -lentoyhtiölle.
DTW:ltä lennetään tällä hetkellä kolmeenkymmeneen kansainväliseen kohteeseen ja kolmeenkymmeneenyhdeksään Yhdysvaltain osavaltioon. Lentoasemalla on kaksi terminaalirakennusta, joissa on 129 porttia ja kuusi kiitotietä, sekä laajat huoltotilat lentokoneiden huoltoa ja korjausta varten.
Detroitin metrolentoasema on vain 29 kilometrin (18 mailin) päässä Detroitin keskustasta, ja se sijaitsee myös lähellä Toledoa, Ann Arboria, Windsoria ja Kanadan Ontarion lounaisosaa. Vaikka DTW on yksi Amerikan vilkkaimmista lentoasemista, jonka matkustajamäärät ylittävät säännöllisesti 40 miljoonaa matkustajaa vuodessa, se on valittu kahdesti parhaaksi lentoasemaksi asiakastyytyväisyyden suhteen.
Detroit Metropolitan Waynen piirikunnan lentoasemalla on IATA:n (International Air Transport Association) lentoasematunnus DTW.
Waynen piirikunnan lentoaseman perustaminen aloitettiin vuonna 1927, ja sopivaa maata ostettiin nopeasti vuotta myöhemmin. Edistyminen oli nopeaa, ja alkuperäinen lentokenttä valmistui vuonna 1929, ja pian sen jälkeen ensimmäinen virallinen laskeutuminen tapahtui vuoden 1930 alussa.
Vuodesta 1930 vuoteen 1945 uuden lentokentän pääasiallinen toimija oli Thompson Aeronautical Corporation (American Airlinesin edeltäjä), mutta siellä toimi myös Michiganin ilmavoimien kansalliskaarti Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien alaisuudessa, joka kutsui lentokenttää Romulus Fieldiksi toisen maailmansodan ajan.
Sodan päätyttyä lentokenttä laajeni ja siitä tuli Detroitin päälentokenttä, ja se nimettiin uudelleen Detroit-Wayne Major Airportiksi vuonna 1947. Seuraavien kolmen vuoden aikana uudelleen nimetty lentokenttä laajeni jälleen kerran lisäämällä kolme uutta kiitotietä. Suuri osa läheistä Detroitin kaupunkilentokenttää käyttäneistä lentoyhtiöistä siirsi tukikohtansa Detroit-Wayne Majoriin, ja monet tuon ajan suurimmista lentoyhtiöistä, kuten BOAC ja Pan Am, toimivat pian kasvavalta kentältä käsin.
Vuosi 1958 oli DTW:lle ratkaiseva, sillä pitkän kantaman tutkan asentamisen ansiosta se oli ensimmäinen amerikkalainen sisämaan lentokenttä, joka oli sertifioitu suihkukoneiden liikennöintiin, ja uusi Leroy C. Smithin terminaali valmistui. Vuonna 1958 American Airlines muutti DTW:hen, ja sen jälkeen tulivat Allegheny, Delta Air Lines ja Northwest. Samana vuonna lentoaseman nykyinen nimi oli Detroit Metropolitan Wayne County Airport.
Pohjoinen terminaali avattiin vuonna 1966, ja kolmas terminaali (Michael Berryn kansainvälinen terminaali) lisättiin vuonna 1974. Republic Airlines teki DTW:stä toimintansa keskuslentoaseman vuonna 1984, ja keskuslentoasemaa laajennettiin entisestään Republic Airlinesin ja Northwest Airlinesin fuusion jälkeen vuonna 1986. Nämä kaksi lentoyhtiötä yhdistyivät vielä kerran vuonna 2010, kun Delta Air Linesista tuli kumppani, ja Detroit Metropolitanista tuli Deltan toiseksi suurin Yhdysvaltojen keskuslentoasema.
Huolimatta tulojen laskusta vuosien 2007-2009 suuren taantuman aikana DTW on parantanut rahti- ja matkustajapalvelujaan tasaisesti viime vuosikymmeninä, ja joitakin keskeisiä tapahtumia ovat muun muassa seuraavat:
Vaikka WOW Airin halpalennot olivat erittäin suosittuja, yhtiö lopetti näiden lentojen liikennöinnin alkuvuodesta 2019, jolloin DTW:lle etsittiin vaihtoehtoisia halpalentoyhtiöitä.
Detroit Metropolitanissa on 129 porttia neljässä hallissa, jotka sijaitsevat kahdessa terminaalissa. Nämä ovat McNamara-terminaali ja Evans-terminaali.
Aiemmin Northwest WorldGatewayksi kutsuttu, mutta entisen Waynen piirikunnan johtajan Edward Howard McNamaran mukaan uudelleen nimetty McNamara-terminaali on yksinomaan Delta Air Linesin ja sen yhteistyökumppaneiden Air Francen ja AeroMexicon käytössä.
Terminaali avattiin vuoden 2002 alussa vanhan Davey-terminaalin tilalle, ja siinä on 103 porttia kolmessa hallissa, jotka on nimetty A, B ja C. McNamara-terminaali on rakennettu neljään tasoon, joista jokainen palvelee tiettyä tarkoitusta:
Lentoaseman pikaraitiovaunu liikennöi kolmella asemalla halli A:ssa helpottaakseen ja nopeuttaakseen pääsyä porteille ja palveluihin. Nämä asemat ovat nimeltään South Station (eteläinen asema), Terminal Station (terminaaliasema) ja North Station (pohjoinen asema).
Warren Cleage Evansin terminaali, joka on nimetty entisen lainvalvontaviranomaisen ja poliitikon kunniaksi, tunnetaan usein yksinkertaisesti sen aiemmalla nimellä North Terminal. Vuoden 2008 lopulla Berry- ja Smith-terminaalien tilalle avattu Evans-terminaali koostuu kahdesta tasosta:
Evansin terminaalista liikennöivät muun muassa seuraavat merkittävät lentoyhtiöt:
McNamaran ja Evansin terminaalit yhdistää ilmainen bussikuljetus, joka lähtee kymmenen minuutin välein.
Kaikkien saapuvien kansainvälisten matkustajien on läpäistävä tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) tulliselvitysmenettelyt. Turva- ja maahantulotarkastukset sijaitsevat McNamaran terminaalin saapumisalueella, jossa matkustajien on ilmoitettava kaikki hallussaan olevat elintarvikkeet, juomat, kasvit ja maataloustuotteet sekä kaikki yli 10 000 dollaria ylittävät valuutat.
Seuraavat maat kuuluvat Yhdysvaltojen viisumivapausohjelmaan (VWP): Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Espanja, Islanti, Irlanti, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kroatia, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Monaco, Alankomaat, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Portugali, Malta, Ranska, San Marino, Singapore, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Espanja, Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Taiwan, Viro, Unkari, Yhdistynyt kuningaskunta. Näiden maiden kansalaiset eivät yleensä tarvitse viisumia päästäkseen Yhdysvaltoihin. Tällaiset vierailijat tarvitsevat kuitenkin ESTA-luvan, joka tarkoittaa Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä). Kyseessä ei ole fyysinen viisumi, vaan sähköinen lupa vierailla Yhdysvalloissa, joka liitetään digitaalisesti passiin.
Niillä aikovilla vierailijoilla, jotka eivät ole oikeutettuja ESTA-järjestelmään, on oltava voimassa oleva Yhdysvaltain viisumi, jotta he voivat päästä maahan lentokentän tai merisataman kautta. ESTA takaa yleensä nopeamman käsittelyajan DTW:ssä, koska viisuminhaltijoiden on puhuttava suoraan CBP:n virkailijan kanssa ja tarkistettava henkilöllisyytensä.
DTW-lentoasemalla on vain kaksi terminaalia, joten liikkuminen on nopeaa ja helppoa. Molempien terminaalien halleissa on liikkuvat käytävät matkustajien mukavuuden vuoksi, vaikka kaikki on lyhyen kävelymatkan päässä. Terminaalit yhdistävät säännöllinen bussikuljetus, joka on maksuton sekä saapuville että lähteville matkustajille. Lentokentälle ja sieltä pois pääsemiseksi on useita vaihtoehtoja:
SMART, julkinen bussijärjestelmä, liikennöi useita reittejä Detroitin ja DTW:n välillä. Näihin kuuluvat reitit 125 ja 280 sekä nopea reitti 261. Detroitin lentoasemalta Ann Arborin alueelle kulkee myös AirRide-palveluja.
Taksimatka Detroitin keskustaan kestää noin kolmekymmentä minuuttia, ja taksitolpat löytyvät sekä McNamara- että Evans-terminaalista.
Kyytipalveluyritykset Uber ja Lyft liikennöivät DTW:ltä, mutta ne on varattava ladattavan sovelluksen kautta.
Suoraan lentoasemalle ei ole junayhteyksiä, joten on käytettävä jotakin edellä luetelluista vaihtoehdoista.