Tämän vilkkaan lentoaseman virallinen nimi on Chicago O'Haren kansainvälinen lentoasema, mutta siitä käytetään usein myös nimitystä Chicago tai O'Haren lentoasema (ORD). O'Harella on yhteensä kahdeksan kiitotietä, ja se suorittaa päivittäin noin 2700 lentoa, ja se on nyt maailman kuuden vilkkaimman lentoaseman joukossa. O'Hare sijaitsee vain 27 km Chicagosta luoteeseen, ja se palvelee suurkaupunkialuetta, ja se on tärkeä solmukohta sekä American Airlinesille että United Airlinesille, ja se on myös Spirit Airlinesin ja Polar Air Cargon kaupallisen toiminnan keskus.
Lähes 7 630 hehtaarin alueella sijaitsevalta Chicagon lentoasemalta lennetään välilaskuttomia ja kaukolentoja yli 220 maailmanlaajuiseen kohteeseen Yhdysvalloista Etelä-Amerikkaan, Eurooppaan, Lähi-itään, Aasiaan, Afrikkaan, Karibialle ja Oseaniaan.
Ensimmäinen Chicagoa palveleva suuri lentokenttä oli vuonna 1926 avattu kunnallinen lentokenttä, mutta kesti vain muutaman vuoden, ennen kuin Chicagon kaupungin viranomaiset huomasivat, että uuden lentokentän kapasiteetti ei riittänyt, ja alettiin etsiä uutta ja suurempaa aluetta. Ennen kuin mitään päätöksiä ehdittiin tehdä, Euroopassa oli kuitenkin syttynyt sota, ja Yhdysvallat oli juuri astunut mukaan taisteluun. Orchard Place -niminen paikka valittiin kiireesti, ja siellä alettiin välittömästi valmistaa Douglas C-54 Skymastereita (nelimoottorisia kuljetuskoneita) sotaponnistuksia varten. Tehtaassa valmistettiin yli 650 C-54-kuljetuskonetta, ja ne lennettiin lentokentältä, joka sai nimekseen Douglas Airport.
Toisen maailmansodan lopussa Douglas-yhtiön sopimus päättyi, ja lentokonevalmistaja siirsi tuotantotoimintansa Kaliforniaan, ja kentän nimi muuttui Orchard Fieldin lentoasemaksi, ja kentän tunnus oli ORD.
Kaiken sota-ajan toiminnan jälkeen O'Haressa (Orchard Field) oli hiljainen kausi ennen Korean sodan puhkeamista vuonna 1950, jolloin kentällä nähtiin jälleen sotatoimia. Yhdysvaltain ilmavoimat käyttivät kenttää laajalti, ja siitä tuli Yhdysvaltain 62. hävittäjä-hyökkäyslentolaivueen tukikohta. Sodan päätyttyä vuonna 1953 ilmavoimat jatkoivat Orchard Fieldin käyttöä aktiivisena tukikohtana, mutta hävittäjälentokoneiden tarpeen vähetessä lentoaseman tulevaisuus oli vaakalaudalla.
Hyvän suunnittelun (tai pelkän tuurin) ansiosta juuri kun Yhdysvaltain ilmavoimat olivat vetäytymässä Orchard Fieldistä, sen kaupallinen toiminta alkoi vilkastua huomattavasti. Lentoasema nimettiin uudelleen O'Haren lentoasemaksi vuonna 1949 Yhdysvaltain laivaston lentäjä-ässän Edward O'Haren kunniaksi, ja sen suunnittelu ja ulkoasu olivat aikaansa edellä. Ralph H. Burken suunnittelemalla O'Haren lentoasemalla oli keskusterminaali, joka jakautui toisiinsa liittyviin terminaaleihin, maanalaiset tankkausmahdollisuudet, suora tieyhteys terminaaleihin ja suora rautatieyhteys Chicagon keskustaan. Nämä olivat ratkaisevia tekijöitä O'Haren nopeassa kasvussa ja menestyksessä, ja pian suuret amerikkalaiset ja maailmanlaajuiset lentoyhtiöt harjoittivat toimintaansa uudella lentoasemalla.
O'Haren kansainvälisellä lentoasemalla on neljä terminaalirakennusta (numerot 1,2,3 ja 5), joissa on yhdeksän hallia, jotka on merkitty kirjaimilla B,C,E,F,G,H,K,L ja M. Niissä on neljä terminaalirakennusta.
Terminaalit 1, 2 ja 3 ovat yhteydessä toisiinsa, mutta terminaali 5 sijaitsee useiden rullausteiden välissä, ja sinne pääsee joko bussikuljetuksella tai lentoaseman kuljetusjärjestelmällä. Terminaaliin 5 saapuminen tarkoittaa myös sitä, että on poistuttava yhdeltä turva-alueelta ja käytävä toisen turvatarkastuksen läpi saapumisen jälkeen.
O'Haren kansainvälisellä lentoasemalla on kaksi rinnakkaista kiitotietä. Terminaalirakennusten molemmin puolin sijaitsevat kolme kiitotietä pohjoisen kentän osassa ja toinen kolmen kiitotien sarja eteläisen kentän osassa. Lisäksi lentoasemalla on kaksi muuta kiitotietä (yksi pohjoisessa ja yksi etelässä), joten niitä on yhteensä kahdeksan, mikä on eniten kaikista maailman siviililentokentistä.
Vaikka terminaalia 5 pidetään O'Haren lentoaseman kansainvälisenä terminaalina, se ei ole ainoa terminaali, jossa käsitellään kansainvälisiä lentoja, sillä terminaalit 1 ja 3 käsittelevät myös rajoitetusti Tyynenmeren ja Atlantin ylittävää lentoliikennettä.
Seuraavassa on opas siitä, mitkä lentoyhtiöt käyttävät mitäkin terminaalirakennusta:
United Airlines, All Nippon Airways (ANA), Lufthansa.
United Airlines, JetBlue, Delta Airlines, Air Canada.
Alaska Airlines, Air Choice One, American Airlines, Spirit Airlines, Iberia, Japan Airlines, Cape Air.
Air France, Air India, Aer Lingus, AeroMexico, Air New Zealand, Asiana, Austrian Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Copa Airlines, China Eastern Airlines, Emirates, Ethiopian Airlines, EVA Air, Finnair, Etihad Airways, Frontier Airlines, Hainan Airlines, Interjet, IcelandAir, KLM, Korean Air, LOT Polish Airlines, Royal Jordanian, Southwest Airlines, Qatar Airways, Sun Country Airlines, Swiss International, Turkish Airlines, Thai Airways, Volaris Airlines.
Alun perin lentoasemalla oli terminaali 4, mutta sen todettiin olevan liian ahdas käsittelemään lentojen, matkustajien ja sukkulabussikuljetusten määrää, ja se korvattiin parannetulla terminaalilla 5.
Kuten kaikilla Yhdysvaltojen lentoasemilla on odotettavissa, turvallisuus- ja tullitarkastuksiin suhtaudutaan erittäin vakavasti, ja on erittäin tärkeää, että kaikki asiakirjat ovat kunnossa ja että matkatavaroissa ei ole kiellettyjä esineitä. Kaikki turvatoimet kuuluvat TSA:n (Transportation Security Administration) vastuualueeseen, ja turvatarkastuspisteitä on jokaisessa neljässä terminaalirakennuksessa.
Vaikka Yhdysvaltain kansalaiset pääsevät yleensä turvatarkastuksen ja tullin läpi mahdollisimman nopeasti, tämä ei aina päde Yhdysvaltoihin saapuviin ulkomaalaisiin. Viisumivapausohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden (joihin kuuluvat Eurooppa ja Yhdistynyt kuningaskunta) kansalaiset tarvitsevat voimassa olevan passin, jossa on ESTA-hyväksyntä. ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä ), ja se on digitaalinen viisumi, joka on liitetty passiin. ESTA-hyväksyntä on pakollinen kaikille VWP-ohjelman kansalaisille, jotka haluavat saapua Yhdysvaltoihin, mutta se ei automaattisesti oikeuta passin haltijaa pääsemään maahan, sillä tämä päätös jää tarkastavan tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP) virkamiehen tehtäväksi.
Lentoaseman tulliselvityspiste on terminaalissa 5 (koska sinne saapuvat kansainväliset lennot), ja saapuvien matkustajien on kerättävä mahdolliset matkatavaransa ennen kuin he siirtyvät turva- ja tullitiskille. Matkatavaroiden satunnaistarkastukset ja röntgentutkimukset ovat normaalia, ja vierailijoiden on syytä olla tietoisia siitä, että kaikkien tarkastusten läpikäyminen voi kestää jopa kaksi tuntia ennen kuin he saavat luvan poistua lentoasemalta.
O'Haren lentoasema on ensimmäinen Yhdysvaltojen lentoasema, joka tarjoaa matkustajille mahdollisuuden automaattiseen passintarkastukseen (APC ) saapumisprosessin tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi. VWP-kansalaiset, joilla on voimassa oleva ESTA-hyväksytty passi, voivat mennä passintarkastusalueella olevaan itsepalvelukoppiin, jossa he täyttävät lyhyen kyselylomakkeen. APC-järjestelmän käyttö on maksutonta, ja kerätyt henkilötiedot säilytetään turvallisesti. Kun kyselylomake on täytetty, annetaan kuitti, joka esitetään CBP:n päivystävälle virkailijalle, joka tarkistaa sen ja antaa matkustajalle luvan tulla Yhdysvaltoihin.
Etukäteissuunnittelun ja lentoaseman suhteellisen läheisen sijainnin ansiosta Chicagon lentoasemalla on lukuisia vaihtoehtoja päästä O'Haren kansainväliselle lentoasemalle ja sieltä pois, kuten bussi, bussikuljetus, juna, taksi, autonvuokraus ja yhteiskyyti.
Chicagosta ja sen esikaupungeista O'Haren kansainväliselle lentoasemalle on useita säännöllisiä bussikuljetuksia sekä oma lentokenttäkuljetus.
CTA:n (Chicago Transit Authority) Blue Line -linja kulkee 24 tuntia vuorokaudessa O'Haren ja Forest Parkin välillä Chicagon keskustan kautta.
Takseja O'Harelle ja takaisin on runsaasti ja kohtuuhintaisia.
Kaikki tunnetut autovuokraamot löytyvät Chicagosta tai lentokentältä, ja O'Harelle saapuvat matkustajat voivat myös varata etukäteen varattuja pysäköintipaikkoja.
Uber ja muut kimppakyytiyritykset liikennöivät lentoasemalle ja lentoasemalta, mutta uusien matkustajien kannattaa tehdä ennakkovaraus kyseisen yrityksen puhelinsovelluksen avulla.
Koska terminaalit 1-3 ovat yhteydessä toisiinsa, näillä alueilla on helppo liikkua kävellen, mutta näin ei voi tehdä, jos määränpäänä on terminaali 5. Terminaali 5:n kansainvälisten lähtöjen aulaan on kuitenkin ilmainen bussikuljetus, joka on käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa.
Lentoasemalta kaupunkiin lähtevät matkustajat voivat käyttää paikallisjunajärjestelmää (Metra), joka kulkee Chicagon keskustaan, tai käyttää CTA Blue Line -linjaa suoraan Chicagon keskustaan. Blue Linen asema sijaitsee lentoaseman pysäköintihallissa, ja sinne pääsee suoraan terminaaleista 1, 2 tai 3 tai terminaalista 5 kulkevalla bussikuljetuksella.