Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Charlotte Douglasin kansainväliselle lentoasemalle (CLT)

Charlotte Douglasin kansainvälinen lentoasema (CLT ) perustettiin vuonna 1935, ja sen nimi on muuttunut vuosien varrella useaan otteeseen. Alun perin se oli nimeltään Charlotte Municipal Airport, ja sen nimi muutettiin Douglas Airportiksi Charlotten entisen pormestarin Ben Elbert Douglasin mukaan. Vuonna 1982 tehtiin toinen nimenmuutos, jolloin lentoasemasta tuli Charlotte Douglasin kansainvälinen lentoasema, jonka kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) tunnus on CLT.

Noin 10 km länteen Charlotten kaupungista Pohjois-Carolinan osavaltiossa sijaitseva lentokenttä on lähes 5 600 hehtaarin suuruinen, ja sitä käytetään sekä siviili- että sotilaslentokoneiden käyttöön.

Vuonna 2019 Charlotten lentoasema sijoittui Amerikan 11. vilkkaimmaksi lentoasemaksi, ja sen matkustajamäärät ylittivät 50 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Vuoteen 2021 mennessä lentoasema oli noussut virallisella listalla kuudenneksi, ja se on American Airlinesin toiminnan tukikohta, sillä yhtiö vastaa nykyään suurimmasta osasta CLT:n lentoja.

CLT:ssä on neljä kiitorataa, ja siellä on vain yksi matkustajaterminaalirakennus, jossa on 115 porttia, jotka on jaettu viiden hallin välille siviilimatkustajille.

Vaikka American Airlines hoitaa noin 90 prosenttia Charlotte Internationalin lentoliikenteestä, se ei ole ainoa merkittävä lentoyhtiö, joka lentää lentoasemalle ja sieltä pois. Muita merkittäviä lentoyhtiöitä, joilla on toimintaa CLT:ssä, ovat Air Canada, Delta Air Lines, Frontier Airlines, Lufthansa, JetBlue, Southwest Airlines ja Contour Airlines.

CLT-lentoaseman lyhyt historia

Vuonna 1935 perustettu ja virallisesti vuonna 1936 avattu Charlotten kunnallinen lentoasema aloitti reittiliikenteen vuonna 1937. Vuonna 1941 toisen maailmansodan levittäytyessä ympäri maailmaa Yhdysvaltain armeijan ilmavoimat ottivat lentoaseman haltuunsa, nimesivät sen uudelleen Morris Fieldiksi ja käyttivät sitä seuraavina vuosina koulutustarkoituksiin. Tänä aikana armeija investoi voimakkaasti parannuksiin, jotka auttoivat lisäämään lentoaseman tehokkuutta, kun se palautettiin siviilihallintoon vuonna 1946.

Sodan jälkeiset muutokset

Vuonna 1954 lentoasemalle lisättiin suuri kaksikerroksinen matkustajaterminaali, kun lentoasemaa parannettiin, ja sen nimi muutettiin samana vuonna Douglasin kunnalliseksi lentoasemaksi. Vuoteen 1956 mennessä Delta Air Lines operoi lentoasemalta, ja CLT:stä lähteviä lentoja oli säännöllisesti yli seitsemänkymmentä viikossa. Määrä kasvoi tasaisesti, kun myös muut suuret lentoyhtiöt Eastern Air Lines, Delta Air Lines, United Airlines ja Southern Airlines aloittivat säännölliset lennot lentoasemalle ja sieltä pois.

Kuusikymmenluvun lopulla tehtiin lisäkorjauksia ja parannettiin matkatavaroiden luovutusalueita, portteja ja lähtöauloja. Uusi halli avattiin vuonna 1969, ja Eastern Airlines lisäsi lisää portteja halliinsa vuonna 1973.

Lentoyhtiöiden sääntelyn purkamisen jälkeen matkustajamäärät lähes kaksinkertaistuivat kahdessa vuodessa vuoteen 1980 mennessä, ja vuonna 1979 avattiin kiitorata ja lennonjohtotorni, joita lentoasemalle asetettujen kasvavien vaatimusten täyttämiseksi tarvittiin kipeästi, ja samana vuonna aloitettiin uuden terminaalirakennuksen rakentaminen.

Piedmont Airlines päätti käyttää CLT:tä operatiivisena keskuslentoasemana vuonna 1979, ja uusi terminaalirakennus avattiin vuonna 1982, samana vuonna, jolloin lentoaseman nimi muutettiin lopullisesti Charlotte Douglasin kansainväliseksi lentoasemaksi.

CLT jatkoi laajentumistaan seuraavien vuosien aikana, kun pääterminaalia laajennettiin ja jotkut suurimmista lentoyhtiöistä alkoivat liikennöidä lentoasemalle ja lentoasemalta.

CLT-lentoaseman ulkoasu

Vaikka Charlotten lentoasemalla on vain yksi terminaali, se on suuri, hyvin suunniteltu ja sitä käytetään erittäin tehokkaasti. Yhteensä 115 porttia on jaettu viiteen halliin, joista kaikista on yhteys lipunmyynti-, matkatavara- ja turvatarkastustiloihin.

A-sali

Hallin A päälaituria käyttävät sekä American Airlines että Delta Air Lines, kun taas pohjoinen jatko on Spirit Airlinesin, JetBluen, Air Canadan, SprintAirin, United Airlinesin ja Southwest Airlinesin käytössä.

Halli B

Hallia B käyttävät yksinomaan American Airlinesin kotimaanlennot.

Halli C

Kuten halli B, tämäkin on American Airlinesin yksinoikeusalue.

Halli D

Kaikki kansainväliset lennot, joilla ei ole tullin ennakkotarkastusta, ohjataan halli D:n kautta, mukaan lukien American Airlinesin, Volarisin ja Lufthansan lennot.

Halli E

American Eaglen toiminnan päätukikohta sijaitsee hallissa E.

Charlotten lentoaseman pääterminaalirakennus on suorakulmion muotoinen, ja viisi hallia levittäytyy sen pohjalta tähtimäisesti, ja myös autonvuokrauskeskus sijaitsee suorakulmion pohjalla.

Koska lentoasema on suhteellisen pieni, ei tarvita linja-auto- tai kuljetuspalvelua hallien välillä, koska kaikki viisi hallia ovat lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan.

Tulli- ja maahanmuuttoselvitys

Riippumatta siitä, matkustaako kansainvälisellä lennolla saapuva matkustaja ESTA-hyväksytyllä passilla vai Yhdysvaltain viisumilla, tulli- ja maahantulotarkastusten läpikäynti on sama.

ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä ), ja sitä sovelletaan Yhdysvaltain viisumivapausohjelman (VWP ) luettelossa olevien maiden kansalaisiin. VWP-maiden passinhaltijoiden on haettava ja saatava ESTA-lupa, joka näkyy passin skannauksessa, ennen kuin he voivat lähteä millekään matkalle Yhdysvaltoihin.

Yhdysvaltain viisumi vaaditaan kaikilta, jotka eivät kuulu VWP-ohjelmaan, ja se on esitettävä tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) virkailijalle lentoaseman turvatarkastuspisteessä. CPB-virkailija tarkastaa viisumin mahdollisten sääntöjenvastaisuuksien varalta ja esittää yleensä myös joitakin kysymyksiä, jotka koskevat Amerikan-vierailun tarkoitusta ja kestoa.

Riippumatta siitä, mitä asiakirjamuotoa käytetään, on aina ilmoitettava kaikki elintarvikkeet, nesteet, kasvit tai eläimet, jotka ovat vierailijan käsimatkatavaroissa tai säilytettävissä matkatavaroissa, sillä tämän laiminlyönti on vakava rikkomus. Charlotten kansainvälisellä lentoasemalla on viisi turvatarkastuspistettä, ja turvatarkastuksen ja tullin läpikäyminen voi kestää jonkin aikaa, koska lentoaseman kautta kulkevien matkustajien määrä kasvaa jatkuvasti.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Charlottesta ei ole junayhteyttä CLT:hen, joten lentokentälle ja sieltä pois matkustaminen rajoittuu bussiin, taksiin tai autoon.

Bussi

CATS, Charlotte Area Transit System, liikennöi lentoasemalle kahdella bussilla. Sprinter (reitti 5) kulkee kaupungin keskustan eri paikoista terminaalirakennukseen, ja reitti 60 kulkee pitkälti samaa reittiä.

Taksi

Takseja saa CLT:n saapumisalueen ulkopuolelta.

Autonvuokraus

CLT:n autovuokraamo sijaitsee terminaalirakennuksen etuosassa sijaitsevan tuntikannen aulassa. Yksittäiset yhtiöt tarjoavat erilaisia palveluja eri hinnoilla, joten on suositeltavaa tarkistaa asia ensin ennen päätöksen tekemistä.

Kimppakyyti

Jotkut tunnetuimmista kimppakyytiyrityksistä toimivat CLT:ssä saapumisalueen ulkopuolella.

Charlotten lentoasemalla on saatavilla joitakin tilausajoneuvoja, mutta ne on tarkoitettu yksinomaan lentoaseman tilausajoneuvo-ohjelmaan osallistuville hotelleille.