Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Washington Dullesin kansainvälisen lentoaseman (IAD) opas

Washington Dullesin kansainvälinen lentoasema (IAD ) sijaitsee Loudounin ja Fairfaxin piirikuntien rajalla Virginian osavaltiossa, noin 42 km länteen Yhdysvaltain pääkaupungista Washington D.C.:stä. Se on yksi kolmesta Washingtonin aluetta palvelevasta lentoasemasta, muut ovat Ronald Reaganin kansainvälinen lentoasema ja Baltimoren/Washingtonin kansainvälinen lentoasema.

Näistä kolmesta lentoasemasta Ronald Reaganilla on vähiten matkustajia, kun taas Baltimoressa on eniten matkustajia. Washington Dulles on kuitenkin kooltaan suurin, 13 000 hehtaarin laajuinen, ja se on vilkkain kansainvälisten lentojen osalta, ja sen kautta kulkee päivittäin yli 60 000 matkustajaa. Lentoasemaa pidetään alueen kansainvälisenä solmukohtana, ja se on United Airlinesin tärkeä tukikohta.

Lentoasema avattiin suhteellisen hiljattain vuonna 1962, ja se on saanut nimensä osittain John Foster Dullesin mukaan, joka oli presidentti Dwight D. Eisenhowerin entinen ulkoministeri. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) tunnus oli aikoinaan DIA (Dullesin kansainvälinen lentoasema), mutta se luettiin usein virheellisesti DCA:ksi, joka on Ronald Reaganin lentoaseman IATA-koodi, joten tunnus muutettiin IAD:ksi.

Lentoaseman historia

Ennen toista maailmansotaa Hoover Field oli Washingtonin alueen tärkein lentokenttä, joka sijaitsi nykyisen Pentagonin paikalla. Hoover Field korvattiin vuonna 1941 Washingtonin kansallisella lentoasemalla, mutta muutama vuosi sodan päättymisen jälkeen ilmailuviranomaiset alkoivat harkita toisen lentoaseman rakentamista lähelle Amerikan pääkaupunkia. Vuonna 1950 annettu Washingtonin lentoasemaa koskeva laki (Washington Airport Act of 1950) tarjosi rahoitusta hankkeelle, ja uusi lentoasema sijaitsisi Fairfaxin piirikunnassa. Valitusta sijainnista kuitenkin luovuttiin nopeasti lähiseudun asukkaiden ja Washingtonin ympärillä jatkuvasti laajenevien esikaupunkialueiden vastustuksen vuoksi.

Lopulta presidentti Eisenhower valitsi vuonna 1958 nykyisen sijaintipaikan, joka nimettiin John Foster Dullesin mukaan, josta tuli myöhemmin liittovaltion ilmailuhallinnon (FAA) päällikkö. Uuden lentokentän rakentaminen Blue Ridge Airport -nimisen pienemmän lentokentän paikalle ei sujunut ilman kiistoja, sillä 87 lentokentän alueella sijaitsevan kiinteistön omistajan tilat tuomittiin ja purettiin.

Suunnittelu ja ulkoasu

Pääkeskusterminaalin suunnitteli tunnettu arkkitehti Eero Saarinen, ja se on tunnettu siroudestaan ja kauneudestaan. Terminaalin pituus yli kaksinkertaistettiin 1990-luvulla, jolloin matkustajille ja lipputiskeille saatiin enemmän tilaa.

Avajaispäivänä Dullesin lentoasemalla (kuten sitä virallisesti kutsuttiin) oli neljä kiitorataa (kolme pitkää ja yksi lyhyt), lyhyt rivi toimistoja, pieni hotelli ja tekojärvi sadeveden keräämiseksi. Dullesissa oli myös kaksitasoinen ajorata lentoaseman etuosassa: toinen saapuvia ja toinen lähteviä lentoja varten.

Lentoaseman nimi muutettiin jälleen vuonna 1984, jolloin se sai virallisen nimen Washington Dullesin kansainvälinen lentoasema. Nykyään IAD:llä on edelleen pääterminaalirakennus, mutta sillä on myös kaksi satelliittiterminaalia, joissa sijaitsevat hallit A, B, C ja D, joissa on yhteensä 139 porttia. Dullesissa on neljä kiitotietä, ja viidettä kiitotietä suunnitellaan vielä, eikä rakentamisen aloittamiselle ole asetettu päivämäärää.

Washington Dullesin lentoasemalla toimivat lentoyhtiöt

Dullesin lentoasemalla on kolme terminaalia, mutta yhdelläkään niistä ei ole nimeä lukuun ottamatta pääterminaalia, joka tunnetaan yksinkertaisesti nimellä "pääterminaali". Kahdella muulla terminaalilla ei ole numeroa tai kirjainta, ja ne eroavat toisistaan ainoastaan siten, että toisessa terminaalissa sijaitsevat halli A ja B ja toisessa halli C ja D. Toisessa terminaalissa on myös halli C ja D. Tämä terminaalin nimi on "terminaali".

Näin ollen lähtevien matkustajien ei ole kovin helppoa löytää oikeaa lähtöporttia. Kansainvälisiltä lennoilta saapuvat matkustajat poistuvat todennäköisesti joko hallista A tai D, mutta tämä ei ole varmaa.

Useimmiten lentoyhtiöt jakavat terminaalin tai hallin seuraavasti:

Pääterminaali

Air Georgian Airlines (Air Canada), Frontier Airlines, Southern Air Express.

halli A

Aer Lingus, Air China, Air France, Aeroflot, Copa Airlines, Ethiopian Airlines, Emirates, KLM, IcelandAir, Korean Air, Porter Airlines, LATAM, Saudi-Arabian Airlines, Sun Air International, United Express, Turkish Airlines, Virgin Atlantic.

Halli B

Air India, AeroMexico, Alaska Airlines, American Airlines, All Nippon Airways, Avianca Airlines, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Delta International, Lufthansa, JetBlue, Qatar Airways, PSA Airlines, Royal Air Maroc Airlines, South African Airways, Scandinavian Airlines, Southwest Airlines, Virgin America, TACA Airlines, Southwest Airlines.

Halli C

United Airlines, United Express

Halli D

United Airlines, United Express

Riippumatta siitä, mistä hallista tai terminaalirakennuksesta kansainväliset saapuvat matkustajat poistuvat koneesta, heidät ohjataan turvallisen alueen kautta kansainväliseen saapumisrakennukseen, jossa tulli ja maahanmuutto sijaitsevat.

Dullesin lentoaseman tulli ja maahantulo

Matkustajia on jopa 2 400 tunnissa, joten viivästyksiä ja jonoja on odotettavissa matkatavaroiden luovutus-, tulli- ja maahanmuuttoalueilla, mutta tilanne on paljon parempi kuin muutama vuosi sitten. Dullesin lentoaseman kautta kulkee vuosittain yli kuusi miljoonaa kansainvälistä matkustajaa, ja lentoaseman ansioksi voidaan lukea, että jonot ja viivästykset ovat pysyneet mahdollisimman vähäisinä saapuvien lentojen hallin hiljattaisen laajentamisen ja uusien tullitarkastuspisteiden käyttöönoton ansiosta.

Kaikkien kansainvälisillä lennoilla saapuvien muiden maiden kansalaisten ja heidän matkatavaroidensa on läpäistävä tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) tarkastukset ennen kuin he poistuvat suojatulta alueelta ja poistuvat lentoasemalta. Säännökset vaihtelevat matkustajan kansalaisuuden ja lähtömaan mukaan.

Passi-, viisumi- ja tulli-ilmoituslomake

Monista maista tulevilta muilta kuin yhdysvaltalaisilta matkustajilta vaaditaan voimassa oleva passi ja hyväksytty Yhdysvaltain viisumi. Viisumin haltijoiden on myös täytettävä tulli-ilmoituslomake, joka yleensä jaetaan ja täytetään lennon aikana.

ESTA-passi

Viisumivapausohjelmaan (VWP ) kuuluvien maiden kansalaiset eivät tarvitse viisumia, mutta heillä on oltava voimassa oleva passi, jossa on ESTA-hyväksyntä. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) on sähköinen viisumimuoto, joka on liitetty passiin ja joka antaa haltijalleen luvan päästä Yhdysvaltoihin. Maahantulo ei kuitenkaan ole taattu, sillä CPB:n edustaja voi evätä maahantulon, jos siihen on kohtuulliset ja riittävät perusteet. VWP-maita ovat muun muassa Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Espanja, Islanti, Irlanti, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kroatia, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Monaco, Alankomaat, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Portugali, Malta, Ranska, San Marino, Singapore, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Espanja, Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Taiwan, Viro, Unkari, Yhdistynyt kuningaskunta. Matkustajien olisi varmistettava, että ESTA-lupa on myönnetty hyvissä ajoin ennen matkaa.

Global Entry-ohjelmaan kuuluville tavallisille Amerikan-vierailijoille tulliselvitystä voidaan nopeuttaa. Ohjelman jäsenet voivat välttää jonottamisen skannaamalla passinsa ja sormenjälkensä (jotka tallennetaan hakemusprosessin aikana) Global Entry -kioskeissa, joita on monilla amerikkalaisilla lentokentillä, kuten Dullesissa. Global Entry -ohjelmaan, joka on avoinna joillekin Euroopan maille, kuten Yhdistyneelle kuningaskunnalle, osallistuminen on maksullista (tällä hetkellä 100 dollaria).

Kuljetukset ja maakuljetukset

Washington Dullesin lentoasemalle ja sieltä pois pääsee vain autolla tai bussilla, sillä junayhteyttä ei vielä ole.

Fairfax Connector

Sekä reitti 981 että reitti 983 kulkevat Washington Dullesin lentoaseman ja Restonin aseman välillä, josta on jatkoyhteydet Washington D.C:hen.

Metroline

Washington Metron ylläpitämä Metroline-rautatiejärjestelmä yhdistää Washington D.C:n ja lentoaseman. Se aloitti toimintansa vuonna 2023

Metrobus

Reitti 5A kulkee lentoasemalta ja päättyy Washington D.C.:n lounaisosaan.

Megabus

Säännöllinen Megabus-liikenne liikennöi lentoasemalta Charlottesvilleen ja Blacksburgiin.

Taksi

Washington Dullesin kaikki taksit ovat Washington Flyer -yhtiön omistamia ja operoimia.

Auto

Sekä Uber että Lyft tarjoavat autopalveluja lentoasemalle ja lentoasemalta.