Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Orlandon kansainväliselle lentoasemalle (MCO)

Orlandon kansainvälinen lentoasema (MCO ) on Floridan osavaltion suurin lentoasema, joka käsittelee vuosittain noin 20 miljoonaa matkustajaa. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA: n (International Air Transport Association) tunnus MCO juontaa juurensa McCoy Air Force Base -tukikohdasta, joka oli lentoaseman aiempi nimi, kunnes Yhdysvaltain ilmavoimat lopettivat toimintansa vuonna 1975.

Orlando on Silver Airwaysin tärkeä keskuslentoasema, ja se on myös amerikkalaisten lentoyhtiöiden JetBlue, Spirit Airlines ja Southwest Airlinesin tukikohta sekä United Airlinesin huoltokeskus. Orlandon lentoasema, joka operoi päivittäin yli 850 lentoa 44 eri lentoyhtiölle, on alueen kansainvälinen portti, ja se on myös yksi Yhdysvaltojen suurimmista lentoasemista, jonka pinta-ala on 12 600 hehtaaria.

MCO-lentoaseman historia

Lentoasema rakennettiin alun perin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien sotilastukikohdaksi, ja se aloitti toimintansa vuonna 1942. Seuraavana vuonna nimi muutettiin Pinecastle Army Airfieldiksi, ja lentoasema pysyi armeijan hallinnassa toisen maailmansodan päätyttyä, jolloin siitä tuli Strategic Air Command (SAC) -lentopaikka Korean sodan ajaksi. Korean sota alkoi vuonna 1950, jolloin lentoaseman nimi muuttui jälleen ja siitä tuli Pinecastle AFB.

SAC:n aikana B-47 Stratojet -lentokone syöksyi maahan vuoden 1958 pommitus- ja suunnistuskilpailun aikana, ja 321. pommituslentolaivueen komentaja, eversti Michael McCoy, kuoli. Seuraavana vuonna kenttä muutti kaatuneen komentajan kunniaksi nimensä jälleen kerran McCoy Air Force Base -lentotukikohdaksi.

Vuoden 1962 Kuuban ohjuskriisin aikana McCoy toimi F-100 Super Sabre- ja F-105 Thunderchief -hävittäjäpommikoneiden lentotukikohtana ja siellä oli myös Kuuban yli vakoiluun käytettäviä U-2-tiedustelukoneita.

Vietnamin sodan päättymisen lähestyessä tukikohta oli määrä sulkea vuonna 1973, ja se luovutettiin Orlandon kaupungille vuoden 1974 lopussa ja vuoden 1975 alussa.

Vaikka armeija oli luovuttanut McCoy AFB:n Orlandon kaupungille, osa lentokentästä pysyi sotilasvalvonnassa, ja kun kaupalliset suihkukoneiden lennot tulivat markkinoille 60-luvun alussa, lentokenttä toimi siviili- ja sotilaslaitoksen yhteisenä laitoksena, jonka siviilipuolen nimi oli Orlando Jetport at McCoy.

Kaupallinen kiinnostus johti kasvuun

Vuodesta 1961 lähtien lentoasemalle tuli yhä enemmän lentoja Herndonin lentoasemalta. Liiketoiminta lisääntyi, ja vuoteen 1971 mennessä Orlando Jetportilla liikennöi säännöllisesti joitakin suurimpia amerikkalaisia lentoyhtiöitä, kuten Eastern Air Lines, National Airlines, Delta Air Lines ja Southern Airways.

Lentoaseman liiketoiminta sai merkittävän sysäyksen vuonna 1971, kun Walt Disney Worldin Magic Kingdom avattiin, ja Orlandosta tuli nopeasti merkittävä matkailukohde.

Orlando MCO:n ulkoasu

Orlandon pääterminaali on jaettu kahteen osaan: pohjoispuolelle ja eteläpuolelle. Pohjoista osaa kutsutaan terminaaliksi A, kun taas eteläistä osaa kutsutaan terminaaliksi B. Terminaali C, erillinen rakennuskompleksi, on erotettu pääterminaalista, ja siinä on turvatarkastusta edeltävä raitiovaunujärjestelmä, joka yhdistää terminaalit A ja B. Uuden terminaalin on määrä avautua vuoden 2022 lopulla.

Terminaali A

Pääterminaalin pohjoisosasta on raitiovaunuyhteydet lentokenttäalueille 1 ja 2.

Terminaali B

Terminaalin eteläpuoliskosta on raitiotieyhteydet lentokenttäalueille 3 ja 4.

Terminaali C

Äskettäin avattu terminaali C on pääterminaalista erillinen rakennus, mutta se on raitiotieyhteydellä yhteydessä sekä terminaaleihin A että B.

Saapuvat kansainväliset lennot käsitellään enimmäkseen terminaalin B lentokenttäpuolella 4, mutta niitä palvellaan myös lentokenttäpuolella 1 ja terminaalissa C.

Lentoyhtiöiden jako terminaaleihin

Kuten kaikilla lentoasemilla on tapana, lentoyhtiöille on yleensä varattu tietty terminaali tai halli. Seuraavassa on esitetty Orlandon lentoyhtiöiden ja terminaalien säännöllinen jako, vaikka lähtevät ja saapuvat lennot voidaan milloin tahansa siirtää toiseen paikkaan.

Terminaali A

Alaska Airlines, AeroMexico, Avianca, Copa, Air Transat, Frontier Airlines, JetBlue (siirtyy terminaaliin C vuoden 2022 lopulla), Miami Air, LATAM, Southwest Airlines, Spirit Airlines (International), Sunwing Airlines, Virgin Atlantic.

Terminaali B

Air Canada, American Airlines, Caribbean, BahamasAir, Delta Air Lines, Silver Airways, Spirit Airlines (kotimaan), Sun Country Airlines, United Airlines, WestJet, Volaris.

Terminaali C

Aer Lingus, British Airways, Azul Brazilian, Caribbean, IcelandAir, Emirates, Lufthansa, JetBlue, Norse Atlantic Airways.

Vaikka kansainväliset lennot saapuvat yleensä terminaaliin B, näin ei aina ole, ja muista terminaaleista laskeutuvat matkustajat ohjataan turva-alueen kautta lähimmille tulli- ja maahantulotarkastuspisteille, jotka sijaitsevat terminaaleissa A, B tai C.

Maahanmuutto ja viisumivapausohjelma

Menneinä vuosina jokaisella Amerikassa vierailullaan olleella muulla kuin Yhdysvaltain kansalaisella oli oltava asianmukainen Yhdysvaltain viisumi, oli syy tai kesto mikä tahansa. Tämä koskee edelleen monia, mutta ei kuitenkaan sellaisten maiden kansalaisia, joiden katsotaan olevan vähäinen turvallisuusriski.

Viisumivapausohjelmaan (VWP ) kuuluu tällä hetkellä 41. Näiden luettelossa mainittujen maiden kansalaiset eivät enää tarvitse minkäänlaista Yhdysvaltain viisumia, mutta he tarvitsevat ESTA-viisumin.

ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä ), ja se on eräänlainen sähköinen viisumi, joka on liitetty passiin ja joka antaa haltijalleen luvan päästä Yhdysvaltoihin. ESTA-lupaa on haettava ja se on myönnettävä ennen Yhdysvaltoihin suuntautuvaa vierailua. Saapuessaan ESTA näkyy, kun passi skannataan maahantulotarkastuksessa ja matkustajan henkilöllisyys vahvistetaan. Vaikka ESTA-lupa on pakollinen, se ei takaa automaattisesti oikeutta päästä Yhdysvaltoihin, sillä tämä päätös on tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) virkailijan harkinnassa, ja hän voi kieltäytyä maahantulosta, jos hänellä on siihen aihetta.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Lentoasema sijaitsee vain 10 kilometrin (6 mailin) päässä Orlandon keskustasta, joten se on helposti ja erittäin edullisesti saavutettavissa. Orlandon lentoasemalle ei ole junayhteyttä, joten voit valita paikallisen bussin, sukkulan, taksin tai kimppakyydin.

Paikallinen linja-auto

Orlandon paikallisbussi Lynx kulkee Orlandon keskustan ja lentoaseman välillä noin 30 minuutin välein. Bussin päätepysäkki on terminaali A.

Lentokenttäsukkula

Moniin lentoaseman lähellä sijaitseviin hotelleihin on myös ilmainen lentokenttäkuljetus.

Bussikuljetukset

Terminaalista A kulkee useita muita kaupallisia sukkulabusseja eri kohteisiin, kuten Daytona Beachille, Cape Canaveraliin, Miamiin, Vero Beachille, Clearwateriin, Sarasotaan, Tampaan, Gainesvilleen ja Silver Springsiin.

Taksi

Taksiasemat sijaitsevat terminaaleissa A ja B, mutta jonot voivat olla pitkiä ruuhka-aikoina.

Yhteiskyyti

Uber, Wingz ja Lyft toimivat Orlandon lentoasemalla, ja niiden noutopisteet on merkitty "Ride App Pickup" -nimellä ja merkitty terminaalirakennusten ulkopuolelle.

Vuokra-autot

Orlandon lentoasemalla voi vuokrata autoja, mutta ne voivat olla kalliita, ja vuokraajan on myös maksettava mahdolliset tietullit, polttoaine ja vuokravakuutus.