Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas LaGuardian lentoasemalle (LGA)

Queensin kaupunginosassa sijaitseva 680 hehtaarin laajuinen LaGuardian lentoasema (LGA ) perustettiin vuonna 1929, mutta se aloitti toimintansa julkisena lentokenttänä vasta kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1939. Lentoasema on nimetty New Yorkin entisen pormestarin Fiorello LaGuardian kunniaksi, ja sitä käytetään pääasiassa kotimaan lentoliikenteeseen, vaikka myös kansainvälisiä lentoja on rajoitettu määrä. Se on New Yorkin alueen kolmanneksi vilkkain lentokenttä, ja matkustajamäärissä mitattuna se on 21. sijalla Yhdysvalloissa.

Koska LaGuardia sijaitsee Grand Central Parkwayn varrella, siihen sovelletaan tiukkoja lentoliikennesäännöksiä, kuten tietyn kellonajan jälkeisiä lentoja koskevaa ulkonaliikkumiskieltoa ja lähtö- ja laskeutumisaikoja koskevaa järjestelmää. Vuosina 2000-2015 LaGuardiaa arvosteltiin voimakkaasti sen vanhentuneista (ja usein likaisista) tiloista, huonosta asiakaspalvelusta ja toiminnan yleisestä tehottomuudesta. Vastauksena tähän New Yorkin ja New Jerseyn satamaviranomaiset hyväksyivät suunnitelmat lentokentän infrastruktuurin miljardien dollarien suuruisesta uudistuksesta, jonka odotetaan valmistuvan vuonna 2025.

LaGuardia on tällä hetkellä Delta Air Linesin ja American Airlinesin keskuslentoasema, ja sillä on kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) tunnus LGA.

Lukuisat nimenmuutokset

North Beachin lentoasema

New York Air Terminals ilmoitti vuonna 1929 suunnitelmista yksityisen vesilentokoneiden lentotukikohdan perustamiseksi. North Beachin 200 hehtaarin alueelle rakennettiin kahden hehtaarin betoninen tasanne, joka yhdistettiin amfibiaalisella lentokonerampilla veteen, ja lentotukikohta avattiin virallisesti myöhemmin samana vuonna. North Beachin lentokentäksi nimetty uusi lentokenttä aloitti pian lentoliikenteen Atlantic Cityyn ja Albanyyn, jota operoivat Curtiss Flying Service ja Coastal Airways, ja pian sen jälkeen Airvia aloitti lennot Bostoniin.

Glenn H. Curtissin lentoasema

Uusi lentokenttä kehittyi nopeasti, ja jo vuonna 1930 sinne oli rakennettu uusia halleja ja valaistuja kiitoteitä. Syyskuussa 1930 lentoaseman nimi muuttui ensimmäisen kerran, kun siitä tuli Glenn H. Curtissin lentoasema, joka sai nimensä äskettäin kuolleen samannimisen ilmailupioneerin mukaan. Avajaisseremoniassa Trans World Airlines ilmoitti aikovansa perustaa lentokentälle Yhdysvaltain ensimmäisen mannertenvälisen lentopostireitin.

Kunnallinen lentoasema 2

Fiorello LaGuardia, ilmailun kehittämisen vankka puolestapuhuja, valittiin New Yorkin pormestariksi vuonna 1934, mikä merkitsi uutta investointikautta kaupungin lentoasemiin. LaGuardia ehdotti Governors Islandia ihanteelliseksi paikaksi yhdistetylle lentokentälle ja vesilentokoneiden tukikohdalle, mutta ehdotus kohtasi vastustusta, ja sen sijaan ehdotettiin Curtissin lentokentän kunnostamista ja kehittämistä. Rahoitus varmistettiin, Curtissin kenttä kunnostettiin perusteellisesti, ja tammikuussa 1935 se vihittiin käyttöön nimellä Municipal Airport 2.

LaGuardian lentoasema

Pormestari LaGuardian mainostustyön ja lentoaseman tukemisen ansiosta lentoasemaa kutsuttiin pian LaGuardian lentoasemaksi, mutta tämä oli epävirallinen nimi. Vuonna 1947 LaGuardian työ kuitenkin tunnustettiin, kun lentoaseman hallinta siirrettiin New Yorkin satamaviranomaiselle, joka nimesi sen uudelleen LaGuardian lentoasemaksi. Valitettavasti mies, joka oli vaikuttanut niin paljon lentoaseman kehittämiseen, menehtyi vain kolme kuukautta myöhemmin haimasyöpään.

Rajoitukset ja parannukset

LaGuardia oli alusta alkaen menestyksekäs yritys, minkä seurauksena lentoasemasta tuli niin vilkas, ettei se pystynyt vastaamaan sille asetettuun kysyntään. Lentoja oli rajoitettava, ja Atlantin ylittävät lennot siirrettiin läheiselle Idlewildin lentoasemalle. Vuonna 1984 satamaviranomainen otti käyttöön myös rajasäännön, jonka mukaan LaGuardia voi ottaa vastaan vain välilaskuttomia lentoja kohteista, jotka sijaitsevat alle 1 500 mailin päässä lentoasemalta, ainoana poikkeuksena Denver. Lisärajoituksia seurasi, kun FAA (Federal Aviation Administration) asetti rajoituksia lentoasemalla sallittujen lentojen määrälle ja lentokonetyypeille.

Lentoasemalle asetetuista rajoituksista ja rajoituksista huolimatta lentoliikenne kasvoi edelleen, ja myöhästymiset ja ruuhkautuminen muodostuivat todelliseksi ongelmaksi, kun LaGuardia kamppaili kysynnän kanssa. Tarvittiin päivityksiä, parannuksia ja uudelleenrakentamista, ja LaGuardian uudistustyöt aloitettiin vuonna 2006.

Uusi lennonjohtotorni rakennettiin ja avattiin vuonna 2010, ja samalla suunniteltiin lentoaseman pääterminaalin purkamista ja uudelleenrakentamista.

Vuonna 2015 esiteltiin 4 miljardin dollarin suurkunnostussuunnitelma, johon sisältyi kaikkien terminaalien uudelleenrakentaminen ja niiden yhdistäminen terminaalisiltojen avulla. Uudelleenrakennussuunnitelmat olivat niin laajoja, että ne merkitsivät käytännössä lentoaseman purkamista sellaisenaan ja rakentamista uudelleen tyhjästä. Ensimmäiset rakennustyöt alkoivat vuoden 2016 alussa, ja niiden odotettiin kestävän noin viisi vuotta.

LGA-terminaaliopas

Kanadaa lukuun ottamatta LaGuardia ei käsittele kansainvälisiä lentoja, eikä siellä ole niiden hoitamiseen tarvittavia tiloja. Rajoitusten vuoksi LaGuardia käsittelee vain kotimaanlentoja Yhdysvaltojen kohteisiin tai kohteista 1 500 mailin säteellä Denverin kansainvälistä lentoasemaa lukuun ottamatta.

Kaikki saapuvat ja lähtevät lennot käsitellään jossakin lentoaseman neljästä terminaalista, jotka ovat terminaalit A, B, C ja D.

Terminaali A

Terminaali A, jota kutsutaan myös Marine Air Terminaliksi, koska sitä käytettiin alun perin vesilentokoneita varten, on JetBlue Airwaysin pääalue.

Terminaali B

Terminaali B on neljästä terminaalista suurin, ja se avattiin vasta vuonna 2020 saapumis- ja lähtöalueiden suurten kunnostustöiden jälkeen. Terminaalissa on neljä tasoa, joista lipunmyynti ja lähtöselvitys ovat tasolla 3 ja matkatavaroiden luovutus tasolla 2.

Terminaali C

Terminaali C sijaitsee LaGuardian lentoaseman itäpuolella, ja siitä on suora jalankulkuväylä terminaaliin D.

Terminaali D

Saapumisalue sijaitsee terminaalin D pohjakerroksessa, kun taas lähtöselvitys ja lähtöselvitys ovat kerrosta ylempänä tasolla 1.

Useimmat lentoyhtiöt liikennöivät LaGuardian terminaalissa, ja suurimmat lentoyhtiöt ovat jakaneet terminaalinsa seuraavasti:

  • Terminaali A. JetBlue Airways, Spirit Airlines.
  • Terminaali B. Air Canada, United Airlines, American Airlines, JetBlue Airways, Southwest Airlines.
  • Terminaali C. Delta Air Lines, Spirit Airlines (Myrtle Beach ja Nashville), Frontier Airlines, WestJet.
  • Terminaali D. Delta Air Lines.

LaGuardian lentoasemalla liikennöi bussikuljetuksia kaikkien terminaalien välillä sekä pysäköintialueille ja autovuokraamojen vaihtopisteisiin. Bussit liikennöivät 24 tuntia vuorokaudessa kymmenen minuutin välein ruuhka-aikoina ja vartin välein muina aikoina.

Lentoaseman turvallisuus ja tulli

Ainoat LaGuardian lentoasemalle saapuvat kansainväliset lennot tulevat Kanadasta. Koska Kanadan kansalaisilta ei yleensä vaadita Yhdysvaltain viisumia Yhdysvaltoihin tullakseen, muilla kansainvälisillä lentoasemilla ei tarvita tulli- ja rajavartiolaitoksen(CBP) tarkastuksia.
Jokaisessa terminaalissa on yksi tai useampi turvatarkastuspiste (riippuen matkustajamäärästä), ja TSA PreCheck- ja CLEAR-järjestelmien ansiosta viivytykset ovat mahdollisimman vähäisiä.

CLEAR on tilausjärjestelmä, jossa jäsenet antavat taustatiedot, valokuvan, sormenjäljen ja silmien skannauksen ennen rekisteröitymistä. Kun järjestelmän jäsenet on hyväksytty, he voivat käyttää CLEAR-kioskia henkilöllisyystodistuksen tarkistamiseen, jolloin he välttävät CBP:n tiskien jonot.

TSA PreCheck on Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston (TSA) ylläpitämä ohjelma, jossa matkustajan henkilötiedot ja henkilöllisyys tarkistetaan ja sormenjälkinäytteet otetaan henkilökohtaisessa haastattelussa. Kun hakija on hyväksytty, hänelle annetaan tunnetun matkustajan numero, jota voidaan käyttää mahdollisilla kanta-asiakastileillä. Järjestelmään liittyminen antaa jäsenelle oikeuden käyttää TSA PreCheck -turvakaistoja kaikilla järjestelmään osallistuvilla lentoasemilla. TSA PreCheck -tarkastuskaistojen käyttäjien ei yleensä tarvitse riisua vöitä tai kenkiä tai poistaa nesteitä ja kannettavia tietokoneita matkatavaroista, mikä nopeuttaa turvatarkastusprosessia.

Sekä CLEAR että TSA PreCheck nopeuttavat turvatarkastuksen läpäisyä LaGuardian ja muiden Yhdysvaltojen lentoasemien turvatarkastuksissa, mutta nämä kaksi järjestelmää ovat tällä hetkellä vain Yhdysvaltojen kansalaisten tai pysyvästi maassa asuvien henkilöiden käytettävissä. TSA PreCheck -kaistoja on kaikissa neljässä LGA:n terminaalissa ja CLEAR-kioskeja terminaaleissa C ja D.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Koska LaGuardia sijaitsee käytännössä New Yorkin sydämessä, sinne on helppo päästä, mutta paras tapa on luultavasti käyttää jotakin paikallisista bussikuljetuksista. Reitin numero vaihtelee lähtöpaikasta ja terminaalista riippuen.

Manhattanilta

M60-bussi kulkee monilta Manhattanin metroasemilta LaGuardiaan, jossa se pysähtyy kaikilla neljällä lentoaseman terminaalilla.

Queensistä

Reitti Q70 tarjoaa yhteyden Queensin ja Long Islandin kaupunginosista terminaaleihin B ja C, joista voi ottaa lentokenttäkuljetusbussin terminaaliin B. Terminaaliin D pääsee terminaalista C kävellen. Q70 on ilmainen palvelu.

Metropolitan Transport Authority (MTA ) liikennöi myös säännöllisiä bussiyhteyksiä Queensin ja LaGuardian lentoaseman välillä reiteillä Q47, Q48 ja Q72.

LaGuardian lentoasemalla ei ole metro- tai rautatieasemia, joten bussi on ainoa oikea matkustustapa, vaikka takseja on New Yorkissa runsaasti ja lentokenttähinta on kohtuullinen.