Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Antonio B. Won Patin kansainväliselle lentoasemalle (GUM)

Antonio B. Won Patin kansainvälinen lentoasema (GUM) on melko hankala nimi, joten on tuskin yllättävää, että Aganan entisestä laivaston lentoasemasta käytetään yleisimmin vain nimitystä Guamin kansainvälinen lentoasema. Ei myöskään pitäisi olla yllätys, että se on Guamin ainoa kansainvälinen lentoasema, sillä saari on kooltaan vain yhden neliökilometrin kokoinen ja siellä asuu noin tuhat asukasta.

Lentoasema sijaitsee 5 kilometrin päässä itään Hagåtñasta, pääkaupungista, jonka aiempi nimi oli Agana ja joka on saaren kaupallisen toiminnan ja hallinnon keskus.

Guamin kansainvälinen lentokenttä on vain 1 700 hehtaarin kokoinen, pieni lentokenttä, jossa on yksi terminaalirakennus ja kaksi asfalttipintaista kiitotietä, mutta se on tärkeä Asia Pacific Airlinesin ja United Airlinesin Tyynenmeren solmukohta.

Lentoasema on nimetty Antonio Borja Won Patin kunniaksi, joka oli ensimmäinen saaren edustaja, joka pääsi Yhdysvaltain edustajainhuoneeseen, ja sillä on Kansainvälisen ilmakuljetusliiton (IATA) tunnus GUM.

Alku japanilaisena lentokenttänä

Guamiin ilmestyi lentokenttä ensimmäisen kerran noin vuonna 1943, ja japanilaiset rakensivat sen osana maan puolustusjärjestelmää, joka suojasi Maariansaarten aluetta. Japanilaiset nimesivät sotilaslentokentän Guamu Dai Ni -nimiseksi, joka käännettiin Guam Number 2:ksi. Saari ei kuitenkaan ollut pitkään japanilaisten hallussa, sillä amerikkalaiset joukot valtasivat sen takaisin vuotta myöhemmin vuonna 1944, ja se nimettiin uudelleen Agana Airfieldiksi, joka oli saaren lähimmän kaupungin nimi.

Kenttä vaurioitui pahoin takaisinvaltauksen aikana, mutta amerikkalaiset korjasivat sen nopeasti, ja siitä tuli pian Yhdysvaltain ilmavoimien seitsemännen ilmavoimien tukikohta, joka lensi Guamista käsin Consolidated B-24 -lentokoneiden raskaita pommikoneita, ennen kuin se siirsi toimintansa Okinawaan vuonna 1945. Pommikoneiden siirryttyä Okinawalle Aganan kenttä oli edelleen Lockheed P-38 Lightning -kaukotiedustelukoneiden käytössä vuoden 1946 alkuun asti.

Toisen maailmansodan päätyttyä vuonna 1945 Yhdysvaltain ilmavoimat jatkoivat kentän käyttöä hävittäjien puolustustukikohtana ja myös kuljetusten solmukohtana vuoteen 1947 asti, jolloin kenttä siirtyi Yhdysvaltain laivaston haltuun, joka jatkoi siellä toimintaa, kunnes se lopulta suljettiin vuonna 1993.

Käyttö siviililentokenttänä

Kentän terminaalirakennuksena toimi tehdasvalmisteinen Quonset-mökki sotilasvuosina, jolloin kenttää saattoi käyttää vain sotilashenkilöstö. Kun Yhdysvaltain armeija ja laivasto eivät enää tarvinneet Guamia tukikohtanaan, kenttää päätettiin kehittää siviilikäyttöön, ja kansainvälinen lentoterminaali avattiin maaliskuussa 1967. Vain kaksi kuukautta myöhemmin Guamin lentoasemalle saapui ensimmäiset kansainväliset matkustajat, ja sen jälkeen siviililiikenne alkoi lisääntyä. Vuonna 1967 lentoaseman hallinta siirtyi virallisesti Guamin kauppaministeriölle, ja se siirtyi vuonna 1995 vastaperustetulle Guamin kansainväliselle lentoasemaviranomaiselle (GIAA).

Vuonna 1982 avattiin uusi matkustajaterminaali, ja nykyinen, suurempi terminaali avattiin vuosina 1996-1998. Alkuvuosina Guamin lentoasemalla hoidettiin lähinnä tilauslentoja, ja vasta vuonna 2014 aloitettiin ensimmäiset säännölliset kansainväliset lennot Kiinan Shanghain Pudongin lentoasemalle, jota operoi suuri lentoyhtiö United Airlines.

Lentoaseman kehittäminen jatkui, kun käynnistettiin yli 165 miljoonan dollarin budjetilla varustettu Project Hulo -hanke, jonka tarkoituksena on lisätä matkustajakapasiteettia, lisätä turvakaistojen määrää, laajentaa autojen pysäköintitiloja ja parantaa kansainvälistä saapumisaluetta. Lentoasemalle saapuu ja sieltä lähtee vuosittain yli 3,5 miljoonaa matkustajaa, ja tämän määrän odotetaan kasvavan, kun Guamin kansainvälinen lentoasema jatkaa tilojensa ja valmiuksiensa parantamista.

Maahanmuutto, tulli ja turvallisuus

Vaikka Guamin saari on Yhdysvaltojen aluetta, se ei kuulu Yhdysvaltojen tullin toimivaltaan, ja kaikkien saapuvien matkustajien on läpäistävä Guamin tulli- ja karanteeniviraston tarkastus. Ainoa poikkeus tästä ovat matkustajat, joiden määränpää on Havaijin Honolulu, joka on ainoa Guamin lentoasemalta lähtevä lento Yhdysvaltojen osavaltioon. Nämä matkustajat käsittelee tavalliseen tapaan Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP) henkilökunta.

Tätä suhteellisen pientä eroa lukuun ottamatta Guamin lentoasemalle saapuvia lentomatkustajia koskevat vaatimukset ovat samat kuin millä tahansa Yhdysvaltojen lentoasemalla, ja ne voidaan jakaa kahteen luokkaan:

  • Viisumivapausohjelman maiden kansalaiset
  • Muiden kuin viisumivapausohjelman maiden kansalaiset.

viisumivapausohjelman kansalaiset

Yhdysvallat soveltaa viisumivapausohjelmaa (VWP ) noin 42 eri maissa ympäri maailmaa. Kyseessä on vastavuoroinen järjestely sellaisten maiden kanssa, joiden kansalaisten katsotaan aiheuttavan vähäisen turvallisuusuhan. VWP:n kansalaiset eivät tarvitse viisumia saapuakseen Yhdysvaltoihin lyhytaikaisille vierailuille, ja vastineeksi Yhdysvaltojen kansalaiset pääsevät viisumivapaasti ohjelmaan osallistuviin maihin.

VWP-kansalaisten on kuitenkin haettava ja heille on myönnettävä ESTA-viisumi ennen kuin he lähtevät vierailulle Yhdysvaltoihin. ESTA eli Electronic System for Travel Authorization on digitaalinen viisumimuoto, joka on sidottu passiin, mutta joka on paljon helpompi hankkia kuin Yhdysvaltain viisumi. Kun ESTA-hakemus on hyväksytty, ESTA-hakemusnumero yhdistetään, kun hakijan passi skannataan Yhdysvaltain maahantulosatamassa, joko maalla tai merellä.

Muut kuin viisumivapausohjelman kansalaiset

Yhdysvaltain kansallinen turvallisuus on tiukka, eikä Yhdysvaltain viisumin hankkiminen ole suinkaan muodollisuus. Prosessi edellyttää hyvin yksityiskohtaisten henkilökohtaisten ja maahanmuuttoa koskevien kyselylomakkeiden täyttämistä sekä liiteasiakirjojen toimittamista. Virheitä voi helposti sattua, eikä virheitä voi helposti korjata, ja ne voivat johtaa viisumihakemuksen hylkäämiseen.

Niiden maiden kansalaisilla, jotka eivät kuulu VWP-ohjelmaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käydä läpi viisumihakemusmenettely, sillä ilman asianmukaisia papereita Amerikan maaperälle saapuminen johtaa säilöönottoon ja karkottamiseen. Lisäksi muiden kuin VWP-maiden kansalaisten on täytettävä tulli-ilmoituslomake ennen tullialueelle saapumista, sillä myös tämä on pakollinen vaatimus.

Matkustivatpa sitten ESTA- tai viisumihakemuksella, kaikilla muiden kuin Yhdysvaltojen kansalaisilla on oltava voimassa oleva passi, ja kaikki paperit on esitettävä tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) virkailijoille, joilta voidaan myös kysyä lyhyesti vierailun tarkoituksesta ja kestosta.

Guamin kansainvälisen lentoaseman ulkoasu

Guamin lentoasemalla on itse asiassa kaksi terminaalirakennusta, joista vanhempi, lähiliikenteen terminaali, ei kuitenkaan enää palvele lentoja, koska se vuokrattiin vuonna 2003.

Nykyisen terminaalirakennuksen ensimmäinen vaihe valmistui vuonna 1996, ja siihen kuului tulli- ja maahanmuuttoalue. Nykyään terminaalissa on kolme tasoa:

Kellari

Kellarikerros on tarkoitettu saapuville lennoille, ja siellä sijaitsevat tarvittavat matkatavaroiden luovutus- ja tulliselvitystiskit sekä lentoaseman poliisiasema.

Esitaso

Tämä on lähtevien lentojen kerros, jossa on lipunmyyntitilat.

Kolmas kerros

Kerrosta ylempänä, kolmannessa kerroksessa sijaitsevat lähtöportit sekä lentoaseman maahanmuuttopalvelut.

Aiempina vuosina saapuvien ja lähtevien matkustajien välillä ei ollut väliseinää, mikä aiheutti turvallisuusongelmia sekä lentoasemalle että Yhdysvaltojen maahanmuuttoviranomaisille. Tämä järjestely ei ollut tyydyttävä (tai turvallinen), ja syyskuun 11. päivän terrori-iskujen jälkeen Yhdysvaltain hallitus vaati saapuvien matkustajien turvallista erottelua. Nykyään terminaalirakennus jaetaan kahteen osaan puolikiinteillä ja siirrettävillä seinillä, mikä on mahdollistanut turvallisemman tavan pitää saapuvat matkustajat erillään varsinaisesta terminaalista, kunnes heidät on asianmukaisesti tarkastettu ja tarkastettu.

Guamin kansainvälisellä lentoasemalla on vain kaksi kiitorataa, mutta ne pystyvät käsittelemään maailman suurimpia lentokoneita, kuten Antonov An-225 Mriya -konetta. Useimmat Guamista lähtevät kansainväliset lennot suuntautuvat Japaniin, Kiinaan tai Filippiineille, mutta United Airlines lentää myös Honoluluun Havaijille.

Kuljetukset ja maaliikenne

Koska Guam on niin pieni saari, lentoasemalle ei ole junayhteyksiä. Hagåtñan pääkaupunki on vain lyhyen taksimatkan päässä, tai lentoasemaa ympäröivillä teillä liikennöi paikallisia busseja, jotka vievät saapuvat vierailijat useimpiin kaupunkeihin, kyliin ja muihin saaren kohteisiin.