John F. Kennedyn kansainvälinen lentoasema (JFK ) sijaitsee Queensin kaupunginosassa noin 26 kilometriä Manhattanilta kaakkoon, ja se on ollut toiminnassa vuodesta 1948. John F. Kennedyn murhan jälkeen vuonna 1963 lentoasema nimettiin uudelleen surmatun Yhdysvaltain 35. presidentin kunniaksi.
Lentoasema on rakennettu Jamaica Bayn entiselle suoalueelle, joka aikoinaan käsitti Idlewildin golfkentän, jonka rakentaminen aloitettiin vuonna 1943. Lentoaseman virallinen nimi oli New Yorkin kansainvälinen lentoasema, Anderson Field vuonna 1948, mutta uudesta lentoasemasta käytettiin yleisesti nimitystä Idlewild, joka säilyi yleisessä käytössä vuoden 1963 loppuun asti.
Viralliseen avajaisseremoniaan osallistui presidentti Harry S. Truman, ja ensimmäinen lento tapahtui 1. heinäkuuta 1948. Edistääkseen uuden lentoaseman kasvua ja kehitystä satamaviranomainen pakotti ulkomaiset lentoyhtiöt käyttämään Idlewildia peruuttamalla niiden laskeutumisluvat läheiselle LaGuardian lentoasemalle, joka tuolloin ei pystynyt selviytymään sille asetetuista vaatimuksista. Idlewildissä oli avajaishetkellä yksi pieni terminaalirakennus, mutta se laajennettiin parissa vuodessa lähes kolminkertaiseksi, ja vuonna 1952 siihen lisättiin lennonjohtotorni sekä lukuisia uusia rakennuksia ja kiitoratoja.
Vuonna 1951 JFK:n kansainvälisellä lentoasemalla oli keskimäärin vain 73 lentoa, mutta tämä määrä kasvoi dramaattisesti seuraavana vuonna, kun Newarkin lentoasema suljettiin väliaikaisesti ja liikenne siirrettiin Idlewildiin. Lentoasemalle tuli lisää liiketoimintaa uusien DC-7-koneiden ja L-1049 Constellation -lentokoneiden myötä, jotka käyttivät Idlewildiä LaGuardian sijaan. Vuoden 1957 puoliväliin mennessä liikennemäärä oli kasvanut niin, että viikossa lähti keskimäärin yli 1 280 lentoa.
Vain muutamassa vuodessa Idlewildistä tuli yksi maailman vilkkaimmista lentoasemista, ja vuonna 1954 siellä oli maailman suurin kansainvälisen lentoliikenteen määrä. Alun perin suunniteltu yksi terminaali, jossa oli 55 porttia, katsottiin pian epäkäytännölliseksi ja riittämättömäksi vaatimuksiin nähden, ja suuret lentoyhtiöt protestoivat, että käytettävissä oleva tila ei riittäisi kasvuun tulevaisuudessa.
Vuonna 1955 esiteltiin suunnitelmat seitsemän uuden terminaalin rakentamisesta, joista viisi oli varattu suurimmille yksittäisille lentoyhtiöille, yksi kolmen muun lentoyhtiön yhteiskäyttöön ja yksi erityisesti kansainvälisiä saapuvia lentoja varten. Lisäksi oli tarkoitus rakentaa uusi yksitoista kerroksinen lennonjohtotorni sekä tarvittavat tiet, rullaustiet ja pysäköintialueet, joita tarvittaisiin laajennetun lentoaseman sujuvaan toimintaan.
Kuukausi presidentti Kennedyn salamurhan jälkeen joulukuussa 1963 lentoasema nimettiin virallisesti John F. Kennedyn kansainväliseksi lentoasemaksi ja sille annettiin uudet lentoyhtiötunnukset JFK ja KJFK.
Vuodesta 1963 vuoteen 2016 JFK:ta on laajennettu ja parannettu edelleen, mutta tammikuussa 2017 päätettiin, että lentokenttä tarvitsee perusteellista kunnostusta jatkuvasti kasvavien kulkuyhteysvaatimusten ja kapasiteetin puutteen vuoksi. Tuolloin JFK:lla oli noin 60 miljoonaa matkustajaa vuodessa, ja määrä nousi 75 miljoonaan vuonna 2020, ja sen odotetaan nousevan yli 100 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä. Suunniteltuihin kunnostustöihin kuuluivat:
Kun peruskorjaus on vihdoin valmis, JFK:lla on 149 porttia lentokoneiden pääsyä varten ja neljä kiitotietä.
JFK:lla on tällä hetkellä kuusi toiminnassa olevaa terminaalia, jotka on numeroitu 1-8. Poikkeuksena ovat terminaalit 3 ja 6, jotka purettiin vuonna 2011 ja 6 vuonna 2013, ja terminaali 5 laajennettiin huomattavasti korvaamaan puuttuvat kaksi terminaalia.
Terminaali 1 palvelee: Aeroflot, Air China, Air France, Air Serbia, Air Senegal, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Azerbaijan Airlines, Azores Airlines, Brussels Airlines, Cayman Airways, China Eastern, Condor, Eastern Airlines, EgyptAir, EVA Air, Flair Airlines, Interjet, ITA Airways, Japan Airlines, Korean Air, Lufthansa, NEOS, Norse Atlantic Airways, Filippiiniläiset lentoyhtiöt, Royal Air Maroc, Saudi-Arabian Airlines, SWISS International, SWISS International, Swoop, Sewop, TAP Portugal, Turkish Airlines, Viva Aerobus ja Volaris.
Terminaali 2 on varattu yksinomaan Delta Air Linesin lennoille.
Terminaali 4 on tarkoitettu kansainvälisille saapuville lennoille, ja se on myös Delta Airlinesin kaukolentojen solmukohta. Lentoyhtiöitä ovat mm: Aero Mexico, Air Europa, Air India, Avianca Brazil, Caribbean Airlines, China Airlines, China Southern, Copa Airlines, Delta Airlines, El Al, Emirates, Etihad, Hawaiian Airlines, Kenya Airways, KLM, Kuwait Airways, LATAM, Singapore Airlines, South African Airways, Uzbekistan Airlines, Virgin Atlantic, Westjet ja XiamenAir.
Terminaali 5 on pääasiassa halpalentoyhtiö JetBlue Airwaysin aluetta, mutta siinä käsitellään myös irlantilaisen lentoyhtiön Aer Lingusin lentoja, sillä saapuvat matkustajat on seulottu etukäteen ennen Irlannista tuleville lennoille nousemista.
Terminaali 7 on tällä hetkellä British Airwaysin käytössä, ja yhtiö on vuokrannut sen vuoteen 2022 asti, ja sillä on mahdollisuus jatkaa sitä kolmella vuodella. British Airwaysin lennot eivät ole ainoita, joita terminaali 7 palvelee, sillä sitä käyttävät myös seuraavat lentoyhtiöt: Aerolineas Argentinas, Alaska Airlines, ANA (All Nippon), Eurowings, Iberia, Icelandair, LOT, Ukraine International Airlines ja United Airlines.
American Airlinesin, JFK:n kolmanneksi suurimman lentoyhtiön, hallinnoima terminaali 8 on myös seuraavien lentoyhtiöiden lähtö- ja saapumiskeskus: Cathay Pacific, Ethiopian Airlines, Finnair, Qatar Airways ja Royal Jordanian.
Kaikki JFK:n terminaalit ovat yhteydessä toisiinsa AirTrain-verkostolla. AirTrain-asemat sijaitsevat jokaisen terminaalin lyhytaikaisen pysäköintilaitoksen vieressä, ja junat kulkevat ympäri vuorokauden kahdesta viiteen minuutin välein. AirTrain-palvelusta on yhteys myös pysäköintialueille, autonvuokraamoihin ja hotellien vaihtopysäkkeihin, ja se on maksuton.
Valtaosa saapuvista ulkomaisista vierailijoista saapuu Yhdysvaltoihin terminaalin 4 kautta, jossa heidät käsitellään maahanmuuttokäsittelyssä. Riippumatta siitä, missä terminaalissa saapuvat lentokoneet käsitellään, maahantuloprosessi on sama. Lukuun ottamatta Yhdysvaltojen tai Kanadan kansalaisia (tai Global Entry-ohjelmaan liittyneiden maiden matkustajia), jotka voivat käyttää APC-kioskia (automatisoitu passintarkastus) tai Mobile Passport Control -sovellusta, kaikkien saapuvien matkustajien on ilmoittauduttava muiden kuin Yhdysvaltojen kansalaisten passintarkastukseen käsittelyä varten.
Amerikkaan saapuvat ulkomaalaiset tarvitsevat voimassa olevan ESTA-hyväksytyn passin. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) on automatisoitu viisumivapausohjelma, joka on pakollinen kaikille vieraileville ulkomaan kansalaisille. On huomattava, että ESTA-hyväksytyn passin omistaminen ei automaattisesti takaa passin haltijalle pääsyä Yhdysvaltoihin, sillä tämän päätöksen tekee viime kädessä Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP) virkailija.
Passintarkastuksessa vierailijoilta saatetaan kysyä heidän Yhdysvaltoihin suuntautuvan vierailunsa tarkoitus sekä yksityiskohtaisia tietoja siitä, missä he aikovat oleskella tai vierailla. Joissakin tapauksissa kävijä voidaan myös valokuvata tai häntä voidaan pyytää antamaan sormenjäljet osana turvallisuusprotokollaa. Vierailijoiden odotetaan myös ilmoittavan kaikki ruoka- ja kasviesineet, koska ne voivat sisältää hyönteisiä, bakteereita tai tauteja.
Matkustaminen JFK:n ja New Yorkin välillä onnistuu luultavasti parhaiten AirTrain-junalla, joka kulkee lentoasemalta kaupunkiin, josta on yhteydet New Yorkin metrojärjestelmään. JFK:lle matkustaville tai New Yorkin suuralueelle saapuville matkustajille on tarjolla lukuisia vaihtoehtoja.
AirTrain ei ainoastaan yhdistä kaikkia JFK:n terminaaleja, vaan se kulkee myös kaupunkiin, jossa se päättyy joko Jamaikan tai Howard Beachin asemille. Jamaikan asemalta on mahdollista liittyä metrojärjestelmään ja matkustaa Queensiin, Brooklyniin, Midtowniin ja Lower Manhattanille tai Jamaica Centeriin. Long Island Rail Road sijaitsee myös Jamaican asemalla, ja se kulkee Queensista, Brooklynista ja Manhattanilta Long Islandille. Howard Beachin asemalta on yhteys metrojärjestelmään, ja se kulkee Brooklynista ja Manhattanilta idässä JFK:n eteläpuolella sijaitsevaan Rockawaysiin.
New Yorkin metro ei kulje JFK:lle, joten matkustajien on ensin päästävä Jamaican tai Howard Beachin asemille ja vaihdettava AirTrainiin, joka palvelee lentoaseman kaikkia terminaaleja.
Metropolitan Transportation Authority (MTA ) liikennöi säännöllisesti busseilla Brooklynista, Queensista ja muista New Yorkin kaupunginosista John F. Kennedyn kansainväliselle lentoasemalle.
Lähtöpaikasta (tai määränpäästä) riippuen taksit JFK:lta voivat olla kalliita. Manhattanilta JFK:lle on mahdollista saada 52 dollarin (tällä hetkellä) kiinteä hinta, joka kattaa yhdestä neljään matkustajaa taksissa (viisi matkustajaa tila-autossa). Kiinteästä hinnasta voidaan periä ruuhka-aikoina lisämaksu ja 50 sentin osavaltiovero. Kuljettajalle on myös tapana antaa tippiä.
Saapuvat vierailijat voivat helposti vuokrata auton JFK:lta, sillä jokaisessa saapumisterminaalissa on autonvuokraus tiski tai puhelin, josta voi ottaa yhteyttä vuokraamoon.