Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Denverin kansainvälisen lentoaseman (DEN) opas

Denverin lentoasema (DEN ) tunnetaan paikallisesti nimellä DIA (Denverin kansainvälinen lentoasema), ja se palvelee pääasiassa Denverin aluetta Coloradon osavaltiossa. Denverin lentoasema (DEN ) kattaa yli 33 000 hehtaaria maata, mikä tekee siitä Pohjois-Amerikan suurimman lentokentän. Lentoasema sijaitsee 40 kilometrin (25 mailin) päässä Denverin kaupungin sydämestä, mutta lähempänä Auroran kaupunkia, jossa monet lentoasemaan liittyvät palvelut sijaitsevat.

Denverin kansainvälinen lentokenttä avattiin suhteellisen hiljattain vuonna 1995, ja se liikennöi tällä hetkellä yli 215 kohteeseen eri puolilla Amerikkaa ja maailmaa ja palvelee noin 25 lentoyhtiötä. Se on sekä Frontier Airlinesin että United Airlinesin tärkeä keskus ja Southwest Airlinesin tärkeä tukikohta.

Viime vuosina Denver International on ollut jatkuvasti kymmenen vilkkaimman lentoaseman joukossa Amerikassa ja kahdenkymmenen vilkkaimman lentoaseman joukossa maailmassa.

Denverin lentoaseman IATA-tunnus on DEN(International Air Transport Association).

DEN-lentoaseman historia

Denverin kansainvälinen lentoasema rakennettiin korvaamaan nykyisin lakkautettu Stapletonin kansainvälinen lentoasema, joka ei enää pystynyt käsittelemään jatkuvasti kasvavaa lentoliikennemäärää. Stapleton oli 1960-luvulla Yhdysvaltojen kuudenneksi vilkkain lentoasema, mutta ahtaat terminaalirakennukset ja tiiviisti pakatut kiitoradat eivät antaneet tilaa laajentumiselle, ja myöhästymisistä ja häiriöistä tuli tavallista.

1980-luvun alkuun mennessä tilanne oli muuttunut kriittiseksi, ja Denverin alueneuvosto alkoi tutkia mahdollisuutta rakentaa kokonaan uusi lentokenttä tyhjästä. Vuonna 1983 Denverin uusi pormestari Federico Peña halusi laajentaa nykyistä Stapletonin lentokenttää, mutta naapurikunnan Adamsin piirikunnan siviilijohtajat vastustivat suunnitelmaa meluhaittojen vuoksi.

Adamsin piirikunnan asukkaiden ja virkamiesten kanssa päästiin vuonna 1988 sopimukseen, jonka mukaan uusi lentokenttä voitiin rakentaa 25 mailin päähän Denverin kaupungista, ja rakentaminen alkoi vuoden 1989 lopulla. Alun perin lentoaseman oli määrä aloittaa toimintansa vuonna 1993, mutta viivästykset aiheuttivat sen, että avajaispäivää siirrettiin ensin joulukuuhun 1993 ja sitten maaliskuuhun 1994. Uusien viivästysten ja lakon vuoksi avajaisia kuitenkin lykättiin jälleen saman vuoden toukokuuhun. Toukokuussa avattu Denverin lehdistöä varten, mutta uuden lentoaseman paljon kehuttu automaattinen matkatavaroiden käsittelyjärjestelmä ei toiminut kunnolla, ja matkatavarat, vaatteet ja henkilökohtaiset tavarat sinkoutuivat karuselleista ja hajosivat lattialle. Denverin kansainvälinen lentoasema avattiin virallisesti helmikuussa 1995, ja se oli lopulta kuusitoista kuukautta aikataulusta jäljessä ja lähes kaksi miljardia dollaria yli budjetin.

Koska Denver oli korvannut vilkkaan Stapletonin lentoaseman, liiketoiminta oli alusta alkaen vilkasta, ja laajentaminen tuli pian tarpeelliseksi. Vuonna 2003 lisättiin kuudes kiitorata, joka 16 000 jalan korkeudellaan mahdollisti erittäin suurten Boeing 747-8- ja Airbus A380 -lentokoneiden nousut ja laskeutumiset.

Southwest Airlines kieltäytyi aiemmin käyttämästä Denverin lentoasemaa maksukiistan vuoksi, mutta aloitti toimintansa lentoasemalta vuonna 2006. Southwest on laajentanut toimintaansa DEN-lentoasemalla viime vuosina, ja se on nyt Denverin lentoasemalta lentävien lentojen toiseksi suurin lentoyhtiö United Airlinesin jälkeen.

Käynnissä olevat parannukset

Viimeisten viidentoista vuoden aikana lentoasemalle on rakennettu uusi hotelli ja kauttakulkukeskus, ja lähijunat alkoivat liikennöidä Denverin lentoaseman ja ja Union Stationin välillä vuonna 2016. Lisäkehitys alkoi vuonna 2018, kun Jeppesenin terminaali kunnostettiin kokonaan ja muotoiltiin uudelleen lipunmyynti- ja lähtöselvitysalueiden päivittämiseksi ja joidenkin turvatarkastuspisteiden siirtämiseksi.

Aulojen ja Jeppesenin terminaalin kehittäminen on Denverin kansainvälisellä lentoasemalla meneillään, eikä lopullista valmistumispäivää ole, mutta kun se on valmis, DEN:n pitäisi pystyä käsittelemään mukavasti yli 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

DEN:n lentoaseman pohjapiirros

Denverin kansainvälisellä lentoasemalla on sen koosta ja lentoliikenteen määrästä huolimatta vain yksi terminaalirakennus, jossa on vain kolme hallia. Jeppesen-terminaali, joka on nimetty ilmailun turvallisuuden edelläkävijän Elrey Borge Jeppesenin mukaan, on jaettu kahteen osaan: Itäinen terminaali ja läntinen terminaali.

Kolmessa hallissa (A, B ja C) on yhteensä 179 porttia, jotka on jaettu seuraavasti:

A-sali - 60 porttia
halli B - 72 porttia
halli C - 47 porttia

Hallille A pääsee terminaalirakennuksesta kävelysiltaa pitkin, kun taas muille halleille pääsee lentoaseman junalla, joka kulkee kaikkia kolmea hallia kohti. Kaikki kansainväliset matkustajat (joita ei ole ennakkoselvitetty) käsitellään maahanmuuton ja tullin kautta hallissa A.

Kansainväliset saapuvat lentokoneet DEN:hen

Denverin lentoasemalle saapuvien kansainvälisten lentojen matkustajat saapuvat A-porttien kautta. Sieltä heidät ohjataan Jeppesen-terminaaliin, jossa tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP ) tiskit sijaitsevat. Täällä tarkastetaan kaikki passit ja viisumit, ja päivystävä CBP-agentti voi kysyä useita vierailuun liittyviä rutiinikysymyksiä.

VWP-matkustajat

Yhdysvaltain viisumivapausohjelmaan (VWP ) kuuluvien maiden kansalaisilla on oltava voimassa oleva passi, jossa on ESTA-hyväksyntä (Electronic System for Travel Authorization). Kyseessä on digitaalinen viisumimuoto, joka näkyy, kun passi skannataan, ja se on saatavilla seuraavien maiden kansalaisille: 41. Näitä maita ovat muun muassa: Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Chile, Espanja, Islanti, Irlanti, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Iso-Britannia, Israel, Italia, Itävalta, Japani, Kroatia, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Monaco, Alankomaat, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Portugali, Malta, Ranska, San Marino, Singapore, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Espanja, Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Taiwan, Viro, Unkari, Yhdistynyt kuningaskunta.

Viisumivelvolliset matkustajat

Niiden maiden kansalaisilla, jotka eivät ole kelpoisia tai joilta on evätty ESTA-hyväksyntä, on sen sijaan oltava Yhdysvaltain suurlähetystön tai konsulaatin myöntämä Yhdysvaltain viisumi.

ESTA-hyväksytyn passin haltijat pääsevät yleensä maahantulosta läpi pelkällä läpivalaisulla, mutta Yhdysvaltain viisumin haltijoiden on esitettävä passi ja viisumi henkilökohtaisesti tarkastusta varten ja vastattava useisiin vierailuun liittyviin kysymyksiin. Tämä pidentää väistämättä jonotusaikaa ja mahdollista jatkolupaa.

Maahantulon jälkeen kansainväliset matkustajat siirtyvät matkatavaroiden luovutusalueelle. Kaikki elintarvikkeet, kasvit tai biologinen materiaali on ilmoitettava tullivirkailijalle, samoin kuin kaikki Yhdysvaltojen viranomaisten laatimassa kiellettyjen tavaroiden luettelossa olevat tavarat. Viisumilla matkustavien on täytettävä tulli-ilmoituslomake (yleensä lennon aikana), ja se on esitettävä virkailijalle. ESTA-lupaa käyttäviltä vierailijoilta ei vaadita tulli-ilmoituslomaketta.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Koska lentoasemalla on vain yksi terminaalirakennus ja kolme hallia, liikkuminen Denverin kansainvälisellä lentoasemalla on melko yksinkertaista. Halli A on lähimpänä terminaalia, ja sinne pääsee kävellen, kun taas hallit B ja C ovat kauempana ja vaativat lyhyen junamatkan lentoaseman automatisoidulla raideliikennevälineellä (Automated Guideway Transit System), joka yhdistää myös halliin A. Junat lähtevät ruuhka-aikoina 2-3 minuutin välein, ja matka-aika saa olla enintään kolme minuuttia pisimmilläkin matkoilla.

Denverin lentoasemalle ja sieltä pois pääsee monella eri tavalla:

Juna

Regional Transportation Districtin (RTD) A Line -juna kulkee noin 15 minuutin välein Denverin keskustassa sijaitsevalta Union Stationilta lentoasemalle. Union Stationilta on jatkoyhteyksiä alueellisilla ja paikallisilla busseilla, kevytrautatietä ja Amtrak-junalla.

Bussi

RTD liikennöi myös lentokentän pikavuoroa SkyRidea Boulderista ja Arapahoen piirikunnasta sekä reittiä 104L Thorntoniin ja Thorntonista. Kaksi muuta RTD:n bussia, reitti 145X ja 169L, liikennöivät Denverin Brightonista ja Auroran kaupungista.

Sukkulabussit

Vierailijat, joita ei haittaa yhteiskäyttö ja jotka ovat pienellä budjetilla, voivat käyttää yhtä monista sukkulabusseista tai pakettiautoista, joita voi varata Denverin kansainväliseltä lentoasemalta.

Taksit ja yhteiskyyti

Taksit ja Uber-autot lentoasemalle ja sieltä pois eivät ole halpoja, mutta niitä on runsaasti, ja taksitolppia löytyy Jeppesenin terminaalirakennuksen itä- ja länsiosan ulkopuolelta.