Los Angelesin lentoasema, josta käytetään usein vain nimitystä LAX, on Los Angelesin kaupungin lisäksi myös koko Kalifornian osavaltion tärkein lentokenttä. Lentoasema sijaitsee Westchesterin kaupunginosassa Los Angelesin lounaispuolella, ja se on noin 30 kilometrin (18 mailin) päässä kaupungin keskustasta. Yli 3 500 hehtaarin laajuinen ja neljällä kiitoradalla toimiva LAX-lentoasema on Yhdysvaltain länsirannikon suurin kansainvälinen lentoasema ja maan toiseksi vilkkain Atlantan kansainvälisen lentoaseman jälkeen.
Ilmailuteollisuuden nopean laajentumisen myötä Los Angelesin kaupunginvaltuusto ja kauppakamari tajusivat vuonna 1926, että kaupunki tarvitsi oman lentokentän, ja harkitsivat useita läheisiä paikkoja. Lopulta päädyttiin siihen, että 640 hehtaarin suuruinen tontti Westchesterin eteläpuolella oli ihanteellinen paikka, ja koska William W. Mines -niminen kiinteistönvälittäjä oli ehdottanut paikkaa, se tunnettiin nimellä Mines Field.
Elokuussa 1928 kaupunki vuokrasi maan virallisesti, ja lentokenttäosasto aloitti viljelysmaan muuttamisen ensimmäiseksi hiekkaradaksi. Vain muutamaa kuukautta myöhemmin lentokenttä oli avattu käyttöön, vaikka ensimmäinen kenttärakennus, lentokonehalli nro 1, rakennettiin vasta seuraavana vuonna. Lentoasemalla edistyttiin nopeasti, ja reilussa vuodessa rakennettiin lennonjohtotorni, lisää halleja ja ravintola sekä korvattiin likainen kiitotie kestävällä säänkestävällä pinnalla. Kesäkuussa 1930 nuori lentokenttä oli toiminnassa ja sai uuden nimen Los Angelesin kunnalliseksi lentoasemaksi vihkiäisseremoniassa.
Los Angelesin kaupunginvaltuuston uudelle lentoasemalle visioima tulevaisuus toteutui hitaasti, sillä Burbankin ja Glendalen vakiintuneet lentoasemat palvelivat edelleen kaikkia tärkeimpiä lentoyhtiöitä. Ensimmäisten vuosien ajan Los Angelesin kunnallinen lentoasema selviytyi yksityisten lentokoneiden omistajien ja lentokoulujen maksamien maksujen varassa. Saapuvan rahoituksen rajallisuuden vuoksi lentoaseman kehittämistä koskevat suunnitelmat keskeytettiin, ja lentoaseman taloudellinen tilanne heikkeni entisestään matkustajamäärien vähentyessä toisen maailmansodan alkaessa.
Euroopan sota osoittautui kuitenkin hyviksi uutisiksi uudelle lentoasemalle, sillä ympäröivän alueen lentokonevalmistajat valmistivat lentokoneita liittoutuneille, ja paikallisilla lentokouluilla oli kova kysyntä lentäjäkoulutukseen. Vuoden 1942 alussa Yhdysvaltain armeija otti kunnallisen lentokentän haltuunsa, ja sitä käytettiin hävittäjäkoneiden sijoittamiseen. Samaan aikaan julkaistiin lentokentän ja sitä ympäröivän maan yleissuunnitelma, ja kun 12,5 miljoonan dollarin taloudellinen tuki oli varmistettu, monet suurimmista lentoyhtiöistä päättivät käyttää vastikään parannettua lentokenttää ja sen tiloja.
Kun taloudellinen tuki oli turvattu ja yleissuunnitelma laadittu, Los Angelesin kunnallisen lentoaseman tulevaisuus näytti valoisalta, jos se pystyisi houkuttelemaan suuria lentoyhtiöitä. Heti toisen maailmansodan päätyttyä rakennettiin neljä väliaikaista terminaalia odotettua kasvua varten, ja vuoden 1946 lopulla kova työ palkittiin, kun viisi suurinta lentoyhtiötä aloitti toimintansa kentällä.
Nämä viisi suurta lentoyhtiötä olivat:
Pian tämän jälkeen näiden viiden lentoyhtiön joukkoon liittyi toinen aikansa suurimmista lentoyhtiöistä, kun Pan American Airways (Pan Am) aloitti myös matkustajatoiminnan lentoasemalla.
Kun suuret lentoyhtiöt käyttivät nyt lentoasemaa ja matkustajamäärät kasvoivat tasaisesti, yleissuunnitelma oli oikealla tiellä, ja lentoaseman nimi muutettiin vuonna 1949 Los Angelesin kansainväliseksi lentoasemaksi. Ilmailun alkuaikoina Yhdysvaltain lentoasemille annettiin kaksikirjaiminen tunnus, ja Los Angelesin lentoaseman alkuperäinen nimi oli "LA". Kolmas kirjain lisättiin kuitenkin vuonna 1947, ja Los Angelesin kansainvälisen lentoaseman tunnukseksi tuli "LAX".
Neljä väliaikaista terminaalia todettiin pian riittämättömiksi, eivätkä ne vastanneet vaatimuksia, joita vaadittiin asiakkaiden ja yritysten houkuttelemiseksi ja pitämiseksi. Rahoitusta tarvittiin lisää, ja lentoaseman johto onnistui jälleen kerran varmistamaan merkittävät investoinnit, kun 59 miljoonan dollarin joukkovelkakirjalaina myönnettiin vuoden 1956 puolivälissä. Seuraavien vuosien aikana LAX rakensi ja päivitti:
Nämä muutokset johtivat lentoaseman ulkoasun muuttumiseen nykyiseen muotoonsa.
Toinen merkittävä laajennus tapahtui 80-luvun alussa, jolloin rakennettiin toisen tason tie, avattiin terminaali 1 ja Tom Bradleyn kansainvälinen terminaali, ja myös nykyisiä terminaaleja laajennettiin ja päivitettiin. Vasta vuonna 2008 LAX laajeni jälleen kerran, kun Tom Bradleyn kansainvälinen terminaali rakennettiin kokonaan uudelleen, lisättiin länsiporttien halli, rakennettiin 4 300 matkustajan pysäköintirakennus ja Los Angelesin metrorautatieasema, ja tulevaisuudessa on suunnitteilla kaksi uutta terminaalia.
LAX-lentoasemaa käyttää nykyään yli sata amerikkalaista ja maailmanlaajuista lentoyhtiötä kotimaan- ja ulkomaanlentoihin. Useimmat niistä käyttävät nimettyä terminaalia, joskin jotkut suuret yhtiöt käyttävät useampaa kuin yhtä terminaalia saapuvia ja lähteviä lentoja varten. LAX:ssä on yhdeksän terminaalia, jotka on numeroitu 1-8, sekä Tom Bradleyn kansainvälinen terminaali (terminaali B). Nykyiset terminaalit ovat seuraavat:
Terminaali 1 palvelee Allegiant Airia, Air Transatia, Norsea, Southwestiä (kotimaanlennot ja kansainvälinen lähtöselvitys), Sun Countrya ja Viva Aerobusia.
Varattu WestJetin lähtöselvitykselle, turvatarkastukset ja lennot lähtevät terminaalissa 3.
Delta Airlines. Aerolitoral- ja Aeromexico-yhtiöiden lähtöselvitys ja turvatarkastukset sekä bussiyhteys terminaaliin B lentoja varten. WestJet-lentojen lähdöt (lähtöselvitys ja turvatarkastus terminaalissa 2).
Yksi suurimmista lentoyhtiöistä, American Airlines, sijaitsee terminaaleissa 4 ja 5 sekä terminaalissa B. Lähtöselvitys on terminaaleissa 4 ja 5 ja lennot lähtevät kaikista kolmesta terminaalista. Kansainväliset saapuvat lennot hoidetaan terminaalissa B.
Air Canada, JetBlue, Spirit ja American Airlines. Terminaalissa 4 on myös American Airlinesin lähtöselvitys, mutta kaikki lennot lähtevät terminaalista 5. Tässä terminaalissa käsitellään ainoastaan Spiritin saapuvat lennot, ja lähtevät lennot lähtevät terminaalista 6.
Advanced Air, Air Canada, Alaska Airlines, Horizon ja Southern Air. Terminaali 6 on tarkoitettu vain Air Canadan lähteville lennoille, ja kaikki Alaska Airlinesin kansainväliset lennot klo 19.00 jälkeen käyttävät terminaalia B.
United Airlines, United Express.
United Airlines, United Express.
Kansainvälisenä terminaalina terminaali B käsittelee suurimman osan monien maailman suurimpien (ja vähemmän tunnettujen) lentoyhtiöiden saapuvista ja lähtevistä lennoista:
Alitalia, All Nippon Airways, Allegiant, American Airlines, Asiana Airlines, Austrian Airlines, Avianca, British Airways, Cathay Pacific Airways, China Airlines, China Eastern, China Southern, Condor, Copa, Delta Airlines, El Al Israel Airlines, Emirates Airlines, EVA Airlines, Fiji Airways, Finnair, Finnair, French Bee, Hawaiian Airlines, Iberia Airlines, ITA Airways, Japan Airlines, JetBlue, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, LATAM, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Norse, Norwegian Air, Filippiiniläiset lentoyhtiöt, QANTAS, Qatar Airways, SAUDIA, Scandinavian Airlines, Sichuan Airlines, Singapore, Sun Country, SWISS, Turkish Airlines, Viva Aerobus, Virgin Atlantic, Volaris, Xiamen Airlines, ZIPAIR.
On myös suuri määrä lentoyhtiöitä, joilla ei ole määriteltyä terminaalia saapuvia tai lähteviä lentoja varten.
LAX on hyvin suunniteltu ja moderni lentoasema, jossa on runsaasti tilaa matkustajille, ja terminaalien välisiä kuljetusvaihtoehtoja ovat muun muassa seuraavat:
Kävelytiet. Useat tunnelit ja maanpäälliset yhteydet yhdistävät terminaalit 4, 5, 6, 7 ja 8 sekä Tom Bradleyn kansainvälisen terminaalin, ja terminaalien B, 1, 2 ja 3 välisiä yhteyksiä rakennetaan parhaillaan.
Bussikuljetus - Reitti A on vuorokauden ympäri käytössä oleva tiheä bussikuljetus, joka kulkee vastapäivään jokaisesta terminaalista toiseen.
Tulli ja maahanmuutto
Kuten kaikilla lentoasemilla ja muissa maahantulosatamissa, Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos (CBP ) vastaa Yhdysvaltoihin saapuvien henkilöiden ja tavaroiden tarkastamisesta. Yhdysvaltojen maaperällä tapahtuvien terrori-iskujen mahdolliseen riskiin suhtaudutaan erittäin vakavasti, ja CBP:n agentit suorittavat tarkastustehtävänsä huolellisesti ja huolella. Yhdysvaltoihin palaaville kansalaisille riittää voimassa oleva passi, kuvallinen henkilöllisyystodistus ja maihinnousukortti, mutta ulkomaalaiset vierailijat tarvitsevat enemmän.
Jo ennen Yhdysvaltoihin saapumista matkustajat joutuvat Transportation Security Administration (TSA) -tarkastuksen kohteeksi. TSA tarkistaa henkilöiden taustat ja tarkastaa matkatavarat kiellettyjen tai vaarallisten esineiden varalta. TSA:n turvatarkastuksen jälkeen saapuvien matkustajien on käytävä CBP:n tarkastuksessa, jossa CBP:n agentti tarkastaa matkustajan asiakirjat, jotka voivat olla seuraavat:
Voimassa oleva ESTA-hyväksytty passi. ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä ), ja se on digitaalinen hyväksyntä Yhdysvaltoihin pääsylle, joka on liitetty sähköisesti passiin.
Jos vierailijalla ei ole ESTA-lupaa, hän tarvitsee voimassa olevan maahanmuuttajan tai muun kuin maahanmuuttajan viisumin, jonka haltijan asuin- tai kansalaisuusmaa on myöntänyt ja jonka Yhdysvaltain suurlähetystö on hyväksynyt.
LAX sijaitsee vain 18 mailin päässä Los Angelesin keskustasta, ja lentokentälle meneville ja sieltä tuleville matkustajille on tarjolla useita vaihtoehtoja.
Juna. Tällä hetkellä Los Angelesin ja LAX:n välillä ei ole suoraa junayhteyttä. LAX Shuttle -reitti G tarjoaa kuitenkin ilmaisen bussikuljetuksen Aviation/LAX-asemalta Los Angelesin metron C-linjalla lentokentälle.
Saapuvilla matkustajilla on valittavana useita busseja, ja se, mikä sopii parhaiten, riippuu lopullisesta määränpäästä.
LAX Flyaway kulkee lentokentältä Van Nuysiin Union Stationin kautta.
Antelope Valley Airport Express liikennöi Newhallin ja Palmdalen kautta, ja Lancaster on lopullinen määränpää.
Central Coast Shuttle kattaa Venturan, Santa Barbaran, Buelltonin ja Santa Marian rannikkokaupungit.
Mickey's Space Ship Shuttle kulkee Huntington Beachille ja San Clementeen ja pysähtyy suosituissa paikoissa, kuten Universal Studiosilla ja kaikissa Disneyland Anaheimin hotelleissa.
Shuttle One on toinen bussilinja, joka palvelee Disneylandia ja Anaheimin alueen hotelleja.
Santa Barbara Airbus -bussi päättyy Santa Barbaraan ja pysähtyy Goletassa ja Carpinteriassa.
Shuttle 2000 on sopivin vaihtoehto Disneylandiin ja John Waynen lentokentälle Santa Anan lähellä.
Ventura County Airporter vie matkustajat LAX:n luoteispuolella sijaitsevalle rannikolle Venturan ja Oxnardin kaupunkeihin.
Useat hotellit Los Angelesissa ja sen ympäristössä tarjoavat myös omia kuljetuspalveluja LAX:lle ja takaisin, ja tietoja aikatauluista ja noutopaikoista saa kyseisestä hotellista.
LAX-lentoasemalla saavat liikennöidä vain valtuutetut taksit ja kimppakyytejä tarjoavat yritykset. Takseja on kolmella eri asemalla:
LAX-lentoasemalla toimii myös Lyftin, Uberin ja Opolin kaltaisia kimppakyytiyrityksiä, mutta matkustajien on varmistettava, että älypuhelimeen on ladattu asianmukainen sovellus ennen näiden palvelujen käyttämistä.