Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Opas Dallasin/Fort Worthin kansainväliselle lentoasemalle (DFW)

Dallas/Forth Worth Worthin kansainvälinen lentoasema (DFW ), josta käytetään usein nimitystä DFW-lentoasema, on tärkein lentoasema, joka palvelee paitsi Dallas-Fort Worthin aluetta myös koko Pohjois-Texasin aluetta. Se on American Airlines -lentoyhtiön suurin keskuslentoasema, ja se on maailman kolmanneksi vilkkain lentokoneiden liikkeillä mitattuna ja toiseksi vilkkain matkustajamäärillä mitattuna.

DFW sijaitsee Dallasin ja Fort Worthin puolivälissä, ja sen pinta-ala on yli 17 000 hehtaaria, mikä tekee siitä suuremman kuin koko New Yorkin Manhattanin saari ja Yhdysvaltain toiseksi suurimman lentoaseman Denverin kansainvälisen lentoaseman jälkeen.

Lentoasemaa ja sitä ympäröivää aluetta pidetään niin suurena, että sille on annettu oma amerikkalainen postinumero, ja sillä on oma postitoimisto ja poliisivoimat sekä palo- ja sairaanhoitopalvelut.

Tällä hetkellä Dallas/Fort Worthin lentoasemalta lennetään 260 kohteeseen ympäri maailmaa, ja sitä käyttää 28 lentoyhtiötä.

DFW:n lentoaseman historia

Jo ennen kuin Dallasin kaupunki avasi oman lentokenttänsä, kaupunginvaltuusto ehdotti läheisen Fort Worthin kanssa yhteisyritystä molempia kaupunkeja palvelevan lentokentän rakentamiseksi. Fort Worthin virkamiehet hylkäsivät tämän ehdotuksen vuonna 1927, minkä seurauksena kumpikin kaupunki rakensi oman lentokenttänsä, jotka nimettiin Love Fieldiksi, joka sijaitsi kahdeksan kilometrin päässä Dallasista, ja Meacham Fieldiksi, joka sijaitsi kahdeksan kilometrin päässä Fort Worthista pohjoiseen.

Yhteistä lentokenttää ehdotettiin jälleen vuonna 1940, ja uusi kenttä rakennettaisiin Arlingtonin kaupungin lähelle, mutta jälleen kerran Dallasin ja Forth Worthin viranomaiset olivat eri mieltä, ja suunnitelma hyllytettiin vuonna 1942. Toisen maailmansodan päätyttyä Forth Worthin viranomaiset rakensivat uuden lentokentän, jonka nimi oli Amon Carter Field. Vuoteen 1953 mennessä kaikki toiminta oli siirretty Meacham Fieldiltä Amon Carterin kentälle, joka sijaitsi vain 12 mailin päässä Dallas Love Fieldistä. Vuonna 1960 lentoaseman nimi muutettiin Greater Southwest International Airportiksi, mutta nimenmuutos ei tuottanut toivottua kaupallista piristystä, sillä Greater Southwestin lentoasemalle saapui vain yksi prosentti kaikesta Texasin lentoliikenteestä, kun taas Dallasin lähellä sijaitsevalle lentoasemalle saapui lähes 50 prosenttia.

Ajatus yhteisestä lentoasemasta nousi uudelleen esiin 60-luvulla, kun Greater Southwestin liiketoiminta väheni ja Love Fieldin oli vaikea selviytyä sille asetetuista vaatimuksista. Asiasta äänestettiin, ja Dallas ja Forth Worth pääsivät yhteisymmärrykseen sopivasta paikasta uudelle lentoasemalle, joka oli tarkoitus rakentaa kaupunkien puoliväliin.

Uusi paikka ostettiin vuonna 1966, ja rakennustyöt aloitettiin vuonna 1969. Uusi lentokenttä nimettiin alustavasti Pohjois-Texasin alueelliseksi lentokentäksi, ja se avattiin virallisesti syyskuussa 1973. Kun kaupalliset palvelut alkoivat vuonna 1974, lentoaseman nimeä oli jälleen muutettu, ja sen nimi oli nyt Dallas/Fort Worthin alueellinen lentoasema. Nykyinen nimi Dallas/Fort Worthin kansainvälinen lentoasema syntyi vasta vuonna 1995, jolloin lentoasemalle annettiin IATA:n (International Air Transport Association) tunnus DFW.

Terminaaliopas

Dallas/Fort Worthin lentoasemalla on viisi terminaalia, jotka merkitään A:sta E:hen, ja terminaali D on kansainvälinen terminaali. Terminaalit A, B, C ja E ovat muodoltaan puoliympyrän muotoisia, ja pysäköintialueet sijaitsevat puoliympyrän haarojen sisällä. Terminaali D on poikkeus, sillä se muodostaa suorakulmion, mutta myös sen pysäköintialueet sijaitsevat suorakulmion haarojen sisällä.

International Parkway jakaa lentoaseman kahtia, ja terminaalit A, C ja E sijaitsevat tien itäpuolella ja terminaalit B ja D sekä suuri pysäköintialue tien länsipuolella.

Terminaalit A ja B ovat suoraan vastapäätä toisiaan, ja ne on yhdistetty toisiinsa kulkuväylällä, samoin terminaalit C ja D. Terminaali E on kuitenkin omassa paikassaan, eikä sitä yhdistä kulkuväylä muihin terminaaleihin.

Terminaali A

Terminaali A on jaettu kahteen alueeseen: Itäinen ja läntinen. Molemmilla alueilla on lähtöselvitys- ja matkatavaroiden luovutustilat, ja ne ovat American Airlinesin pääaluetta.

Terminaali B

Terminaali B on yksinomaan American Eaglen (American Airlinesin alueellinen haara) käytössä.

Terminaali C

American Airlines toimii myös terminaalissa C.

Terminaali D

Tämä on tärkein kansainvälinen terminaali, jota käyttävät monet maailman suurimmista lentoyhtiöistä.

Terminaali E

Useimmat amerikkalaiset ja kanadalaiset lentoyhtiöt käyttävät terminaalia E, mukaan lukien Delta, JetBlue, Air Canada ja Alaska Airlines.

Lentoasemalla on mahdollista liikkua kävellen, mutta välimatkat voivat olla pitkiä ja aikaa vieviä. Dallas/Fort Worthissa on kuitenkin erinomainen SkyLink-juna, joka on vähentänyt turhaa kävelyä huomattavasti.

SkyLink on automatisoitu henkilökuljetin, joka toimii lentokenttäalueella turvatarkastuksen yhteydessä. Järjestelmä yhdistää kaikki viisi terminaalia, ja sen avulla lentoaseman koko kierros kestää noin 18 minuuttia, kun taas suurin matka kahden terminaalin välillä kestää noin 9 minuuttia. On huomattava, että SkyLink-palvelut voidaan peruuttaa tai keskeyttää epäsuotuisissa sääolosuhteissa, koska se kulkee ulkona terminaalien välillä.

Lentoyhtiöt ja myönnetyt terminaalit

Vaikka terminaali D tunnustetaan Dallas/Fort Worthin kansainväliseksi terminaaliksi, se ei ole ainoa terminaali, joka palvelee kansainvälisiä saapuvia ja lähteviä lentoja, kuten seuraavasta oppaasta käy ilmi:

Terminaali A

Air France, American Airlines,

Terminaali B

American Eagle (American Airlines)

Terminaali C

American Airlines

Terminaali D

Emirates, Qatar Airways, British Airways, AeroMexico Airlines, Volaris Airlines, Interjet, Japan Airlines, Viva Aerobus, American Airlines, Avianca Airlines, Sun Country Airlines, Korean Air, Qantas, Lufthansa.

Terminaali E

JetBlue, Spirit Airlines, Delta Airlines, American Airlines, Frontier Airlines, Air Canada, United Airlines, Alaska Airlines.

Riippumatta siitä, mihin terminaaliin muut kuin yhdysvaltalaiset matkustajat saapuvat, heidät ohjataan suojatun alueen kautta maahantulo- ja tulliselvityspisteisiin.

Useita tarkastuspisteitä

Dallasin/Forth Worthin kansainvälinen lentoasema on tunnettu siitä, että siellä on enemmän tarkastuspisteitä kuin muilla suurilla lentoasemilla, ja jokaisessa terminaalissa on useita turvatarkastuspisteitä. Yhdysvalloissa säännöllisesti vierailevat henkilöt voivat hyödyntää Global Entry -järjestelmää, jonka tarkoituksena on nopeuttaa tullitarkastuksia kansainvälisten matkojen jälkeen.

Global Entry -ohjelma

Tulli- ja rajavartiolaitoksen (CPB ) hallinnoima Global Entry -ohjelma on avoinna Yhdysvaltojen kansalaisille, vakituisesti maassa asuville henkilöille ja tietyn maaluettelon kansalaisille, johon kuuluvat muun muassa Euroopan maat Saksa, Alankomaat, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta. Global Entry -ohjelmaan hyväksytyt jäsenet, jotka ovat läpäisseet haastattelun ja taustatarkastuksen, voivat käyttää Global Entry -tullikioskeja, jotka sijaitsevat monilla Yhdysvaltain suurimmilla lentoasemilla, myös Dallas/Fort Worthin lentoasemalla. Global Entry -ohjelman jäsenet voivat välttää jonot käyttämällä jotakin kioskia, joka käyttää kasvojentunnistus- tai sormenjälkiohjelmistoa tulliselvityksen tekemiseen Yhdysvaltoihin pääsyä varten.

ESTA ja viisumit

Riippumatta siitä, kuuluuko vieraileva ulkomaan kansalainen Global Entry -ohjelmaan vai ei, hänellä on oltava voimassa oleva passi, joka on hyväksytty ESTA-ohjelmassa. ESTA on lyhenne sanoista Electronic System for Travel Authorization (sähköinen matkustuslupajärjestelmä), ja se korvaa menneiden vuosien vanhan paperisen viisumijärjestelmän, ja sitä voivat käyttää viisumivapausohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden kansalaiset.

Järjestelmä määrittää yksityiskohtaisen kyselylomakkeen ja sitä seuraavan perusteellisen taustatarkastuksen avulla, onko hakijalle myönnettävä ESTA-valtuutus ja sallittava siten pääsy Yhdysvaltoihin vai ei. Kun ESTA-viisumi on myönnetty, se liitetään sähköisesti hakijan passiin, ja se näkyy maahantulotarkastuksissa. On huomattava, että vaikka ESTA-lupa on pakollinen vaatimus, se ei takaa maahantulo-oikeutta, sillä lopullisen päätöksen tekee CBP:n päivystävä agentti.

Kuljetukset ja maakuljetukset

Kuten kaikilla suurilla amerikkalaisilla lentoasemilla, Dallas/Fort Worth Internationaliin ja sieltä pois pääsemiseksi on useita vaihtoehtoja.

Bussi

Dallas Area Rapid Transit (DART) -reitti 230 kulkee lentoaseman ja Dallasin keskustan välillä, ja TRE Link -bussit kulkevat sekä Dallasista että Fort Worthista DFW:hen.

Juna

Dallas/Fort Worthin lentoasemaa palvelee kolme rautatieyhtiötä.

DART

DARTin oranssi linja kulkee seitsemänä päivänä viikossa Dallasin keskustasta terminaaliin A.

TEXRail

TEXRail liikennöi lähijunalla Fort Worthista terminaaliin B.

Trinity Railway Express

Trinity Railway Express liikennöi DFW:n lentoaseman asemalta ja palvelee sekä Dallasia että Fort Worthia.

Takseja on Dallas/Fort Worthissa runsaasti, samoin kuin tavallisia autonvuokrausyrityksiä. Matka-aika autolla sekä Dallasiin että Fort Worthiin on noin 25 minuuttia, sillä nämä kaksi kaupunkia ovat lähes yhtä kaukana lentoasemalta.