Tarkista ESTA-tila
ESTA-uutisia, tietoa ja apua.

Vamman kanssa matkustaminen Yhdysvaltoihin

Muokattu: tammi 21, 2024  | Tunnisteet: Lentoyhtiön turvallisuus, Matkustaminen vammaisten kanssa

Lentokoneella matkustaminen Yhdysvaltoihin voi olla palkitseva kokemus, joka tarjoaa mahdollisuuksia seikkailuun, liiketoimintaan ja kulttuurivaihtoon. Vammaisten matkustajien on tärkeää tietää, että Yhdysvaltoihin suuntautuvia lentomatkoja säätelevät esteettömyyttä ja mukauttamista koskevat säännökset. Tässä artikkelissa on kattava opas vammaisten lentomatkustamisesta Yhdysvaltoihin, jossa käsitellään suunnittelua, lentokenttämenettelyjä, majoitusta lennon aikana ja saapumista.

Oikeuksiesi ymmärtäminen: Lentoliikenteen harjoittajien esteettömyyslaki (Air Carrier Access Act, ACAA)

Americans with Disabilities Act -lain mukaan henkilöllä on vamma, jos hänellä on henkinen tai fyysinen vamma, joka rajoittaa merkittävästi yhtä tai useampaa elämän pääasiallista toimintoa. Hyvä uutinen on se, että ACAA (Air Carriers Act) kieltää lentoyhtiöitä tekemästä epäoikeudenmukaista tai vahingollista eroa matkustajien kohtelussa heidän vammaisuutensa perusteella. Liikenneministeriön (DOT) vastuulla on valvoa tämän lain noudattamista, ja se koskee kaikkia lentoja Yhdysvalloissa, Yhdysvalloista tai Yhdysvaltoihin.

Laki edellyttää myös, että kaikki lentoyhtiöt tarjoavat vammaisille matkustajille tietynlaista apua. Luetteloon kuuluu apuvälineiden lataamiseen ja säilyttämiseen liittyvä apu, pyörätuolin tai muunlaisen avun tarjoaminen lennolle nousemista, lennolta poistumista tai jatkolennolle siirtymistä varten sekä vammaisen henkilön tarvitseman istumajärjestyksen määrittäminen. Näin vammaiset matkustajat voivat lentää lähes mihin tahansa kansainväliseen kohteeseen, kunhan he tekevät tarvittavat valmistelut. Tietyntyyppiset vammaiset matkustajat, kuten kuulo- tai näkövammaiset, liikuntarajoitteiset tai kognitiivisesti vammaiset, saattavat tarvita erityistä, yksilöllistä huomiota.

Ennen Yhdysvaltoihin suuntautuvan matkan varaamista vammaisten matkailijoiden olisi arvioitava mahdollinen matkasuunnitelmansa yhdessä erikoistuneen matkanjärjestäjän tai matkatoimiston kanssa selvittääkseen, onko vammaisen matkustamiseen liittyviä haasteita. Toiseksi matkasta on keskusteltava matkaterveydenhuollon tarjoajan kanssa suositusten saamiseksi. Kolmanneksi on suunniteltava matkan kaikki osatekijät ja varattava tarvittava majoituspaikka, joka voi vastata tarpeisiisi.

Mitkä ovat ACAA:n ohjeet vammaisen kanssa matkustamiseen?

ACAA:n ohjeiden mukaan kun vammainen matkustaja pyytää apua, lentoyhtiön on täytettävä tietyt esteettömyysvaatimukset. Esimerkkejä ovat: pääsy lentokoneen ovelle (mieluiten tasaisen sisäänkäyntisillan kautta), istuin, jossa on irrotettavat käsinojat, ja käytäväpaikka. Lentokoneet, joissa on alle 30 istumapaikkaa, on yleensä vapautettu edellä mainituista vaatimuksista.

Kaikissa lentokoneissa, joissa on yli 60 istumapaikkaa, on pakollista tarjota pyörätuoli (käytäväpaikka), ja henkilökunnan on avustettava pyörätuolin siirtämisessä istuimelta WC:hen. Lentoyhtiön henkilökunnan ei tarvitse siirtää matkustajia pyörätuolista toiseen, pyörätuolista lentokoneen istuimelle tai pyörätuolista WC-istuimelle. Tämän lisäksi heidän ei myöskään tarvitse auttaa matkustajia käymään wc:ssä, syöttämään ruokaa tai antamaan lääkkeitä.

Ainoastaan laajarunkoisissa lentokoneissa, joissa on kaksi tai useampi käytävä, on oltava täysin esteettömät käymälät. Vammaisten matkustajien, jotka tarvitsevat apua, on matkustettava avustajan tai seuralaisen kanssa. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan saa kohtuuden rajoissa velvoittaa vammaista henkilöä lentämään avustajan kanssa.

Lentoyhtiöt eivät saa vaatia ennakkoilmoitusta vammaisista matkustajista. Ne voivat kuitenkin vaatia enintään 48 tunnin ennakkoilmoituksen sekä yhden tunnin aikaista lähtöselvitystä erityyppisille majoitustyypeille, joiden valmisteluun tarvitaan aikaa, jos niitä on saatavilla, kuten esimerkiksi seuraaville:

  • Hautomokoneen kuljettaminen
  • lennon aikana käytettävä lääketieteellinen happi
  • hengityssuojaimen liitäntämahdollisuus lentokoneen sähköverkkoon.
  • Majoituspaikat henkilölle, jonka on matkustettava paareilla.
  • Sähköpyörätuolin kuljettaminen alle 60-paikkaisessa lentokoneessa.
  • Vaarallisten materiaalien pakkaaminen pyörätuolin paristoja tai muissa apuvälineissä käytettäviä paristoja varten.
  • Majoituksen tarjoaminen alle 10 vammaisen henkilön ryhmälle, joka lentää yhdessä ryhmänä.
  • Pyörätuolin (käytäväpaikan) tarjoaminen käytettäväksi lentokoneessa, jossa ei ole esteetöntä wc:tä.

Yhdysvaltain liikenneministeriöllä on maksuton vihjelinja. Puhelinnumero on 800-778-4838 ja puhelinnumero 800-455-9880. Nämä numerot ovat miehitettyinä klo 9:00-17:00 (ET) arkipäivisin, lukuun ottamatta liittovaltion vapaapäiviä. Näiden linjojen henkilökunta voi auttaa lentomatkustajia vammaisuuteen liittyvissä aikakriittisissä kysymyksissä ja antaa yleisölle yleistä tietoa vammaisten lentomatkustajien oikeuksista.

Ennen matkan alkua

Ole tietoinen siitä, että vammaisia matkustajia koskevat esteettömyysvaatimukset vaihtelevat maittain. Joissakin maissa ei esimerkiksi ole lainsäädäntöä, joka edellyttäisi lentoyhtiöitä mukautumaan vammaisten matkustajien tarpeisiin. Ota yhteyttä lentoyhtiöihin tai risteilyalusyrityksiin, hotelleihin ja matkatoimistoihin saadaksesi lisätietoja saatavilla olevista palveluista matkan aikana sekä matkakohteessa. Jos sinulla on palveluseläin, kuten opaskoira, ota myös selvää, millaisia palveluja sille on tarjolla. Jos sinulla on oppimis- tai kehitysvamma, ota yhteyttä vastaavaan järjestöön, joka on erikoistunut järjestämään matkoja henkilöille, joilla on samankaltaisia vammoja. Jos olet Yhdysvaltain kansalainen, harkitse ilmoittautumista STEP-ohjelmaan (Smart Traveler Enrollment Program). Saat reaaliaikaisia matkustustiedotteita ja turvallisuuspäivityksiä. Ohjelmaan liittyminen helpottaa myös Yhdysvaltain konsulaatin tai suurlähetystön apua hätätilanteessa.

Lääketieteelliset näkökohdat

Jos paikallinen sairausvakuutuksesi ei kata ulkomaanmatkoja, Yhdysvaltain ulkoministeriö suosittelee vahvasti, että hankit ylimääräisen sairausvakuutuksen sekä vakuutuksen, joka kattaa lääketieteellisen evakuoinnin tarvittaessa.

Matkustajalla on aina oltava mukanaan seuraavat asiakirjat: terveydenhoitajalta saatu kirje, jossa on tärkeät lääketieteelliset tiedot, kuten sairautesi, käyttämäsi lääkkeet ja mahdolliset komplikaatiot. Sinulla tulisi myös aina olla mukanasi lääketieteellistä hälytystietoa.

Matkustaessasi sinun on aina varmistettava, että sinulla on mukanasi riittävästi reseptilääkkeitä koko matkan ajaksi sekä ylimääräisiä lääkkeitä, jos kotiinpaluu viivästyy ja lääkkeiden hankkiminen viivästyy. Älä säilytä lääkemääräyksiä pilleripakkauksessa, vaan pidä ne asianmukaisessa merkityssä pakkauksessa siltä varalta, että lentokentän turvatarkastajat tai tulli- ja rajavartiolaitos (CBP) tutkivat lääkkeet.

Tietyntyyppiset reseptilääkkeet, jotka ovat laittomia Yhdysvalloissa, saattavat olla laillisia kotimaassasi tai päinvastoin. Kaikkien elintärkeiden lääkkeiden mukana on oltava lääkärintodistus. Voit soittaa tai lähettää sähköpostia ulkomaisiin konsulaatteihin tai suurlähetystöihin saadaksesi lisätietoja mahdollisista rajoituksista.

Apuvälineet

Yhdysvaltoihin saapuvat matkustajat voivat soittaa TSA:n (Transportation Security Administration ) ylläpitämään neuvontapuhelimeen saadakseen apua mahdollisiin sairauksiin tai vammoihin liittyvissä asioissa. TSA:n verkkosivuilta saa tietoa menettelyistä, käytännöistä ja turvatarkastuspisteistä.

Tarkista myös, onko olemassa erityisiä käytäntöjä, jotka liittyvät kannettavien koneiden, pyörätuolien, hengityssuojainten, paristojen ja hapen kaltaisiin laitteisiin. Harkitse mieluummin lääkinnällisten laitteiden ja/tai pyörätuolien vuokraamista matkakohteessasi. Tämä edellyttää jonkin verran tutkimustyötä lääkinnällisten laitteiden ja pyörätuolien tarjoajien osalta siinä Yhdysvaltain osavaltiossa, jossa olet vierailemassa. Jos haluat pari linkkiä lääkinnällisten laitteiden tarjoajiin ulkomailla, käy Mobility International (MIUSA) -verkkosivustolla tai European Network for Accessible Tourism (ENAT) -verkkosivustolla.

Palveluseläimet

Ota yhteyttä Yhdysvaltojen suurlähetystöön tai konsulaattiin saadaksesi lisätietoja mahdollisista kulttuurieroista ja muista rajoituksista, jotka koskevat palveluseläimiä. Yritä saada mahdollisimman paljon tietoa rokotuksista, karanteenista ja siitä, millaisia asiakirjoja vieraileva valtio vaatii. Olisi myös hyödyllistä kysyä paikalliselta eläinlääkäriltäsi vinkkejä Yhdysvaltoihin matkustamiseen palveluseläimen kanssa. Kolmanneksi, ennen kuin teet varauksia, varmista ensin matkakohteesi hotellista tai hotelleista, että ne hyväksyvät palveluseläimet.

Koodit ja määräykset

Kongressi hyväksyi vuonna 1986 Air Carrier Access Actin eli ACAA:n varmistaakseen, että vammaisia henkilöitä ei syrjitä ja että heitä kohdellaan tavalla, joka on yhdenmukainen muiden lentomatkustajien turvallisen kuljetuksen kanssa. Liikenneministeriön (Department of Transportation, DOT) hyväksymiä määräyksiä sovelletaan kaikkiin yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden lentoihin sekä ulkomaisten lentoyhtiöiden lentoihin Yhdysvaltoihin tai Yhdysvalloista.

Risteilyalukset

Risteilyaluksilla matkoja tai ohjelmia järjestävillä yhdysvaltalaisilla yrityksillä tai organisaatioilla on tiettyjä velvollisuuksia vammaisten matkustajien kulkuyhteyksien osalta riippumatta siitä, onko alus rekisteröity paikallisesti vai ulkomailla. Kaikkien vammaisten henkilöiden olisi kuitenkin ensin varmistettava valitsemaltaan risteilyvarustamolta, että tarvitsemiaan tai pyytämiään tavaroita tai palveluja on saatavilla ennen varauksen tekemistä. On myös useita matkatoimistoja ja risteilynjärjestäjiä, jotka palvelevat erityisesti matkustajia, joilla on erityistarpeita.

Lentomatkat

Melko monilla ulkomaisilla lentoyhtiöillä on käytössään kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO ) ohjeisiin perustuvat säännöt, jotka ovat samat tai samankaltaiset kuin amerikkalaiset lait. Nämä ohjeet eivät kuitenkaan ole täysin samat kuin Yhdysvaltain lainsäädännössä määritellyt. Lisäksi täytäntöönpanoaste voi vaihdella paikkakunnittain ja lentoyhtiöittäin.

Lentojen varaus- ja tietopalvelut

Lentoyhtiöiden, jotka tarjoavat yleisölle puhelimitse tiedotus- ja varauspalveluja, on varmistettava, että nämä palvelut ovat myös huonokuuloisten tai kuurojen henkilöiden saatavilla televiestinnän välityspalvelun, TCD:n (kuurojen televiestintälaite) tai muun tekniikan avulla.

Lentoasemat

Osana Air Carrier Access Act -lakia liikenneministeriö edellyttää, että kaikkien liittovaltion rahoitusta saavien lentoasemien terminaalirakennusten on varmistettava tai mahdollistettava kontrastikkaat tekstitykset.

Tekstitys on pakollinen aina televisioissa ja muissa audiovisuaalisissa näyttöruuduissa, jotka pystyvät näyttämään tekstityksen ja jotka sijaitsevat lentoaseman terminaalin yleisillä alueilla, joihin matkustajilla on pääsy, mukaan lukien lipunmyyntialue, porttialue, matkustajien oleskeluhuoneet ja vuokratut kaupalliset ravintola- ja myymälätilat.

Lentoaseman turvallisuus

TSA on laatinut ohjelman vammaisten matkustajien ja heidän varusteidensa, laitteidensa ja liikkumisen apuvälineidensä tarkastamiseksi. Se sallii reseptilääkkeet sekä nestemäiset lääkkeet ja muut nesteet, joita vammaiset ja sairaudesta kärsivät henkilöt tarvitsevat.

Vammaisilla matkustajilla tai niillä, jotka kärsivät TSA:n turvatarkastukseen vaikuttavista sairauksista, on oikeus käyttää ilmoituskortteja kommunikoidessaan virkailijan kanssa. Lukijat voivat tutustua vammaisia matkustajia koskeviin TSA:n ohjeisiin seuraavalla verkkosivustolla: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures.

Samoin kuin muut vammaiset tai muista sairauksista kärsivät henkilöt, myös huonokuuloiset tai kuurot matkustajat voivat antaa TSA:n virkailijalle ilmoituskortin tai muun lääketieteellisen asiakirjan, jossa selitetään heidän tilansa ja kerrotaan avun tarpeesta turvatarkastuksessa.

Vammaisten matkustajien ei tarvitse poistaa ulkoisia sisäkorvaistutteita tai kuulolaitteita. Lisätarkastuksia, kuten laitteen tarkastusta tai läpivalaisua, saatetaan kuitenkin tarvita, jos apuvälineet laukaisevat turvahälytyksen.

Portit, lipputiskit ja asiakaspalvelutiskit

ACAA:n sääntöjen mukaan huonokuuloisten tai kuurojen on nykyisin ilmoitettava henkilöllisyytensä, jotta he saavat esteetöntä tietoa. Matkustajille annettavat tiedot, kuten tiedot lentoaikataulujen muutoksista, porttien jakamisesta, jatkoyhteyksistä ja matkatavaroiden luovuttamisesta, on välitettävä ajoissa esteettömällä viestintämenetelmällä henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet kärsivänsä kuulovammaisuudesta.

Kuulovammaisten henkilöiden on tunnistauduttava lentoyhtiön henkilökunnalle asiakastiskillä tai porttialueella riippumatta siitä, ovatko he tehneet sen aiemmin lipunmyyntialueella. Tämä sääntö ei edellytä viittomakielentulkkia sen varmistamiseksi, että kuuro matkustaja saa kaikki tarvittavat tiedot.

Lennon aikana

Lentoyhtiöiden on tarjottava tiettyjä mukautuksia lennon aikana vammaisille matkustajille. Näitä voivat olla esimerkiksi apu käsimatkatavaroiden pakkaamisessa ja hakemisessa, vessan käyttämisessä sekä istuimelle siirtymisessä ja istuimelta poistumisessa. Jos tarvitset lisämukavuuksia, kuten käytävätuolin käyttöä tai tietyn istumapaikan varaamista, ilmoita tästä lentoyhtiölle lentoa varatessasi.

Monet lentoyhtiöt tarjoavat kuulo- tai näkövammaisille matkustajille esteettömiä viihdevaihtoehtoja lennon aikana, kuten tekstitys tai äänikuvaus. Jos käytät pyörätuolia, useimmat lentoyhtiöt voivat sijoittaa kokoontaitettavat pyörätuolit koneeseen, ja joissakin lentokoneissa on pyörätuoli.

Lentokoneeseen nouseminen ja sieltä poistuminen

Pienemmissä lentokoneissa ei välttämättä ole suihkukäytävää, minkä vuoksi pyörätuolia käyttävät matkustajat on nostettava portaita ylös tai alas käsin, vaikka useilla lentoasemilla käytetäänkin nykyisin hissejä tai nostimia.

Vammaiset matkustajat vaativat yleensä käytäväpaikan, jotta koneeseen nousu ja sieltä poistuminen olisi helpompaa. Matkustajien on kuitenkin mainittava erikseen, että he tarvitsevat käytäväpaikan, ensin lippuja varatessaan ja sitten uudelleen lähtöselvitystiskillä.

Majoitus ja apu

ACAA on todennut, että lentoyhtiöt eivät saa kieltäytyä matkustamasta vammaisuuden perusteella. Pari poikkeusta on kuitenkin olemassa. Lentoyhtiö saa evätä kuljetuksen, jos henkilön kuljettaminen rikkoisi FAA:n (Federal Aviation Administration) turvallisuussääntöjä tai vaarantaisi muiden matkustajien turvallisuuden tai terveyden.

Lentoyhtiöiden on pakko hyväksyä matkustajan lausunto hänen omatoimisuudestaan. Vain erityistapauksissa voidaan vaatia matkustajan lääkäriltä kirjallinen lääkärintodistus, jossa todetaan, että matkustaja kykenee suorittamaan lennon turvallisesti vaarantamatta muita matkustajia tai tarvitsematta poikkeuksellista lääketieteellistä hoitoa.

Lääkärintodistus vaaditaan yleensä, jos henkilö tarvitsee happea tai paareja, jos hän haluaa matkustaa mahdollisesti tarttuvan taudin kanssa tai jos on perusteltua olettaa, että hänen terveydentilansa vaikuttaa lennon kulkuun.

Vinkkejä sujuvaan matkustamiseen

  1. Suunnittele etukäteen: Järjestä apua ja majoitusta lentoyhtiön ja lentoaseman kanssa hyvissä ajoin ennen matkapäivääsi.
  2. Tunne oikeutesi: Tutustu Air Carrier Access Act -lakiin ja oikeuksiisi vammaisena matkustajana.
  3. Pakkaa välttämättömät tavarat: Pidä välttämättömät tavarat, kuten lääkkeet ja lääkinnälliset välineet, käsimatkatavaroissa, jotta ne ovat helposti saatavilla lennon aikana.
  4. Kerro tarpeistasi: Kerro selkeästi erityistarpeistasi lentoyhtiön ja lentoaseman henkilökunnalle, jotta he voivat tarjota tarvittavaa apua.
  5. Pysy ajan tasalla: Pysy ajan tasalla kaikista lentoaikatauluun tai majoitustiloihin tehtävistä muutoksista, äläkä epäröi kysyä kysymyksiä tai pyytää apua tarvittaessa.

Johtopäätös

Vammaisten matkustaminen Yhdysvaltoihin lentokoneella vaatii huolellista suunnittelua ja koordinointia, mutta oikeanlaisten valmistelujen ja oikeuksien tuntemuksen avulla se voi olla mukava ja miellyttävä kokemus. Yhdysvaltojen lentoyhtiöt ja lentoasemat ovat varustautuneet tarjoamaan tarvittavia mukautuksia ja apua, jotta vammaisilla matkustajilla on samat mahdollisuudet lentomatkustamiseen kuin muillakin matkustajilla. Kun ymmärrät käytettävissä olevat palvelut ja puolustat tarpeitasi, voit lähteä onnistuneelle ja tyydyttävälle matkalle Yhdysvaltoihin.