Muokattu: May 28, 2022
Amerikan vammaislaissa (Americans with Disabilities Act) on säädetty, että henkilöllä on vamma silloin, jos hänellä on jokin henkinen tai fyysinen häiriö, joka merkittävästi rajoittaa yhtä tai useampaa tärkeää elämäntoimintoa. Hyvä uutinen on, että ACAA-lain (Air Carriers Act) ansiosta on laitonta, että lentoyhtiö kohtelisi matkustajiaan heidän vammansa perusteella epäoikeudenmukaisesti tai ennakkoluuloisesti. On liikenneministeriön vastuulla valvoa tämän lain noudattamista, ja tämä laki koskee kaikkia lentoja Yhdysvaltain sisällä, sekä Yhdysvalloista lähteviä ja sinne saapuvia lentoja.
Tämä laki velvoittaa myös kaikkia lentoyhtiöitä tarjoamaan vamman omaaville matkustajille tietynlaista apua. Lista pitää sisällään avun apuvälineiden lastaamisessa ja säilönnässä; pyörätuolin tai muun apuvälineen tarjoamisen koneeseen nousua varten, koneesta poistumista varten sekä jatkolennolle siirtymistä varten; sekä avun istumapaikkajärjestelyjen suhteen, joita vammainen henkilö saattaa tarvita. Näin vammainen matkustaja kykenee lentämään lähes kaikkiin kansainvälisiin kohteisiin, kunhan hän suorittaa tarvittavat valmistelut. Tietynlaisen vamman omaavat matkustajat, kuten kuulovammasta, näkövammasta, rajoittuneesta liikkuvuudesta tai kognitiivisista vammoista kärsivät matkustajat, saattavat tarvita erityistä henkilökohtaista huomiota.
Ennen Yhdysvaltain matkan varaamista vamman omaavan matkustajan on syytä käydä mahdollinen matkasuunnitelma läpi asiaan erikoistuneen matkatoimiston kanssa selvittääkseen mahdolliset vamman kanssa matkustamiseen liittyvät haasteet. Matkasta kannattaa keskustella myös matkasairausvakuutuksen tarjoajan kanssa suositusten saamiseksi. Lopuksi kannattaa suunnitella matkan kaikki vaiheet ja varata tarvittavat majoitukset, jotka vastaavat tarpeita.
ACAA-lain ohjeistuksen mukaisesti lentoyhtiön on pakko täyttää tietyt esteettömyysvaatimukset, kun vamman omaava matkustaja pyytää apua. Näitä ovat esimerkiksi: pääsyn järjestäminen lentokoneen ovelle (ihanteellisesti vaakasuorassa olevan kulkusillan avulla), istuinpaikka josta käsinojat ovat poistettavissa, sekä käytäväpaikka. Yllä mainitut vaatimukset eivät yleensä koske lentokoneita, joissa on alle 30 istumapaikkaa.
Yli 60 istumapaikan lentokoneissa on pakko tarjota koneeseen mukaan tuleva pyörätuoli (käytäväpaikka), ja henkilökunnan on avustettava tuolin siirrossa istumapaikalta wc-tiloihin. Lentoyhtiön henkilökunnan ei tarvitse siirtää matkustajaa yhdestä pyörätuolista toiseen, pyörätuolista lentokoneen istuimelle tai pyörätuolista wc-istuimelle. Tämän lisäksi heidän ei myöskään tarvitse auttaa matkustajaa wc:ssä käymisessä, ruokaluissa tai lääkkeiden ottamisessa.
Vain leveärunkoisissa koneissa, joissa on vähintään kaksi käytävää, on oltava täysin esteettömät wc-tilat. Sellaisten vamman omaavien matkustajien, jotka tarvitsevat apua, pitäisi matkustaa avustajan tai matkakumppanin kanssa. Tähän on kuitenkin sovellettava kohtuutta, lentoyhtiöt eivät saa vaatia, että vamman omaava henkilö lentää avustajan kanssa.
Lentoyhtiöt eivät saa vaatia etukäteisilmoitusta matkustajista, joilla on vammoja. Yhtiöt saavat kuitenkin vaatia ennakkoilmoituksen korkeintaan 48 tuntia ennen lentoa, sekä yhtä tuntia aikaisemmin suoritettavaa lähtöselvitystä tietyissä tapauksissa, joihin tarvitaan mahdollisuuksien mukaan valmistautumisaikaa:
Yhdysvaltain liikennevirastolla on ilmainen palvelunumero. Äänipuheluille numero on 800-778-4838 ja tekstipuheluille (TTY-puhelut) 800-455-9880. Nämä numerot palvelevat arkipäivisin klo 9-17 (ET), paitsi kansallisina juhlapyhinä. Palvelulinjan henkilökunta voi auttaa lentomatkustajia kiireisissä esteettömyyteen liittyvissä asioissa ja antaa yleistä tietoa ihmisille vamman omaavien lentomatkustajien oikeuksista.
Huomaa, että matkailijoita koskevat esteettömyysvaatimukset vaihtelevat maittain. Joissakin maissa ei esimerkiksi ole lainsäädäntöä, joka vaatisi lentoyhtiöitä auttamaan vamman omaavia henkilöitä. Tiedustele asiaa lentoyhtiöiltä, laivayhtiöiltä, hotelleilta ja matkatoimistoilta saadaksesi lisätietoja matkan aikana saatavilla olevista palveluista, kuten myös matkakohteen palveluista. Mikäli sinulla on palveluseläin, kuten opaskoira, selvitä myös lisätiedot eläimelle saatavilla olevista palveluista. Mikäli sinulla on oppimisvaikeus tai kehitysvamma, ole yhteydessä asianmukaiseen organisaatioon, joka on erikoistunut järjestämään matkoja vastaavista vammoista kärsiville henkilöille. Jos olet Yhdysvaltain kansalainen, voit harkita liittyväsi STEP-ohjelmaan (Smart Traveler Enrollment Program). Saat matkustustiedotteita ja turvallisuuspäivityksiä reaaliajassa. Ohjelmaan rekisteröityminen helpottaa myös avun saamista Yhdysvaltain konsulaatilta tai suurlähetystöltä hätätilanteessa.
Jos ulkomaanmatkailu ei sisälly paikalliseen sairausvakuutukseesi, Yhdysvaltain ulkoasiainministeriö suosittelee vahvasti, että hankit itsellesi lisäsairausvakuutuksen sekä vakuutuksen, joka kattaa lääkinnällisistä syistä tapahtuvan evakuoinnin tarpeen vaatiessa.
Sinulla pitäisi matkustaessasi olla seuraavat asiat aina mukanasi: kirje terveydenhoitoalan ammattilaiselta, jossa on yksilöity tärkeät lääketieteelliset tiedot, kuten sairaudet, käyttämäsi lääkkeet ja mahdolliset komplikaatiot. Sinulla pitäisi aina myös olla mukanasi mahdolliset sairausrannekkeet ja muut vastaavat.
Sinun pitäisi aina varmistaa, että sinulla on matkustaessasi mukanasi riittävästi reseptilääkkeitä koko matkan ajaksi, sekä hieman ylimääräistä, mikäli kotiinpaluu (ja täten lääkevarantojen täydennys) viivästyy. Älä säilytä reseptilääkkeitäsi lääkeannostelijassa, vaan pidä ne omissa etiketillä varustetuissa pakkauksissaan siltä varalta, että lentokentän turvallisuushenkilökunta tai Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos (CBP) tarkistavat lääkkeet.
Tietyt reseptilääkkeet, jotka ovat laittomia Yhdysvalloissa, voivat olla laillisia kotimaassasi, ja toisinpäin. Mahdollisten elintärkeiden lääkkeiden mukana on oltava lääkärin saatekirje. Voit soittaa tai lähettää sähköpostia ulkomaiden konsulaatteihin tai suurlähetystöihin saadaksesi lisätietoja mahdollisista rajoituksista.
Yhdysvaltoihin saapuvat matkustajat voivat soittaa Yhdysvaltain liikenneturvallisuudesta vastaavan viranomaisen (TSA, Transportation Security Administration) ylläpitämälle palvelulinjalle saadakseen apua mahdollisiin sairauksiin ja vammoihin liittyen. Puhelinnumero on 855-787-2227. Voit myös käydä TSA:n verkkosivuilla saadaksesi tietoa toimintatavoista, käytänteistä ja turvatarkastuksista.
Tarkista myös, liittyykö esimerkiksi kannettaviin laitteisiin, pyörätuoleihin, hengityslaitteisiin, akkuihin ja happeen erityiskäytänteitä. Harkitse, voisiko lääkinnälliset laitteet ja/tai pyörätuolin vuokrata määränpäässä. Tämä vaatii hieman tutkimustyötä lääkinnällisten laitteiden ja pyörätuolien tarjoajista siinä osavaltiossa, jossa vierailet. Mikäli haluat saada muutaman linkin ulkomailla sijaitseviin lääkinnällisten laitteiden tarjoajiin, käy MIUSA:n (Mobility International) sivustolla tai ENAT-järjestön (European Network for Accessible Tourism) sivustolla.
Ota yhteyttä Yhdysvaltain suurlähetystöön tai konsulaattiin saadaksesi lisätietoja mahdollisista kulttuurieroista ja muista rajoituksista, jotka koskevat palveluseläimiä. Pyri saamaan mahdollisimman paljon tietoa rokotuksista, karanteenista sekä asiakirjoista, joita vierailusi kohteena oleva osavaltio vaatii. Kannattaa myös ottaa yhteyttä paikalliseen eläinlääkäriisi saadaksesi neuvoja Yhdysvaltoihin matkustamisesta palveluseläimen kanssa. Varmista myös ennen varausten tekemistä määränpäänäsi olevasta hotellista/hotelleista, että ne hyväksyvät palveluseläimiä.
Kongressi hyväksyi Air Carrier Access Act -lain (ACAA) vuonna 1986 varmistaakseen, että vamman omaavia henkilöitä ei syrjitä, ja että heitä kohdellaan tavalla, joka takaa myös muiden lentomatkustajien turvallisen matkustamisen. Liikenneministeriön (DOT) hyväksymät säädökset koskevat kaikkien yhdysvaltalaisten lentoyhtiöiden lentoja, sekä myös ulkomaisten lentoyhtiöiden lentoja, jotka saapuvat Yhdysvaltoihin tai lähtevät Yhdysvalloista.
Yhdysvaltalaisilla yrityksillä sekä organisaatioilla, jotka järjestävät retkiä tai ohjelmia risteilyaluksilla, on tiettyjä vastuita vamman omaavien matkustajien esteettömyyden suhteen riippumatta siitä, onko alus rekisteröity paikallisesti vai ulkomaille. Kaikkien vamman omaavien henkilöiden pitäisi kuitenkin ennen varauksen tekoa ensin varmistaa valitsemaltaan laivayhtiöltä, että tarvittavat tai pyydetyt esineet sekä palvelut ovat saatavilla. On myös olemassa useita matkatoimistoja ja laivayhtiöitä, jotka tarjoavat palveluita erityisesti sellaisille matkailijoille, joilla on erityistarpeita.
Melko monella ulkomaalaisella lentoyhtiöllä on amerikkalaisia lakeja vastaavia tai samankaltaisia sääntöjä, jotka pohjautuvat kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) ohjeistukseen. Nämä ohjeet eivät kuitenkaan ole tismalleen samat, mitä Yhdysvaltain lainsäädännössä on määritelty. Lisäksi ohjeiden soveltamisen taso saattaa vaihdella paikasta ja lentoyhtiöstä riippuen.
Niiden lentoyhtiöiden, jotka tarjoavat yleisesti saatavilla olevia tiedonsaanti- ja varauspalveluita puhelimitse, on varmistettava, että nämä palvelut ovat myös kuulovammaisten sekä kuurojen henkilöiden käytettävissä tietoliikenteen välityspalveluiden, tekstipuhelinten tai muun teknologian välityksellä.
Osana Air Carrier Access Act -lakia liikennevirasto vaatii kaikkia lentokenttäterminaaleja, jotka saavat taloudellista tukea valtiolta, varmistamaan korkeakontrastisen tekstityksen käytön tai ottamaan sen käyttöön.
Tekstitys on aina pakollinen televisioissa ja muissa audiovisuaalisissa näytöissä, joilla tekstityksen näyttäminen on mahdollista, ja jotka sijaitsevat lentokenttäterminaalin yleisissä tiloissa, joihin matkustajilla on pääsy - mukaan lukien lipunmyyntialue, porttialue, matkustajien oleskelutilat sekä vuokralla olevat kaupalliset ravintola- ja myymälätilat.
TSA on laatinut ohjeet vamman omaavien matkustajien ja heidän välineidensä, laitteidensa ja liikkumisapujensa tarkistamiselle. Nämä ohjeet sallivat reseptilääkkeet sekä nestemäiset lääkkeet ja muut nesteet, joita vammoista ja sairauksista kärsivät henkilöt tarvitsevat.
Vammaisilla matkustajilla sekä sellaisista sairauksista kärsivillä matkustajilla, jotka voivat vaikuttaa TSA:n tarkastukseen, on oikeus käyttää ilmoituskortteja virkailijan kanssa kommunikoidessaan. Lisätietoja TSA:n ohjeistuksesta vammaisten matkustajien osalta löytyy seuraavalta sivustolta: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures
Muista vammoista tai sairauksista kärsivien tavoin myös kuulovammaiset sekä kuurot matkustajat voivat antaa TSA:n virkailijalle ilmoituskortin tai muun lääketieteellisen asiakirjan, jossa selvennetään matkustajan terveydentilaa ja kerrotaan virkailijalle avun tarpeesta tarkastusprosessissa.
Vammaisten matkustajien ei tarvitse riisua ulkoisia simpukka-implanttilaitteitaan tai kuulolaitteitaan. Lisätarkastuksia, kuten laitteen tarkastus tai ruumiintarkastus, saatetaan tarvita, mikäli apulaitteet laukaisevat hälyttimet.
ACAA-sääntöjen mukaan kuulovammaisten sekä kuurojen henkilöiden on pakko itse tehdä tilansa tiettäväksi voidakseen varmistaa, että he saavat tietoja esteettömästi. Matkustajan tarvitsemat tiedot, kuten tieto lennon aikataulua koskevista muutoksista, määritellyistä porteista, jatkoyhteyksistä ja matkatavaroiden noudosta on välitettävä pikaisesti esteetöntä kommunikaatiotapaa käyttäen sellaisille henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet kärsivänsä kuulovammasta.
Kuulovammaisten henkilöiden on ilmoitettava tilastaan lentoyhtiön henkilökunnalle asiakaspalvelutiskillä tai porttialueella riippumatta siitä, ovatko he tehneet sen jo aiemmin lipunmyyntialueella. Tämä sääntö ei edellytä viittomakielen tulkkia sen varmistamiseksi, että kuuro matkustaja saa kaikki tarvittavat tiedot.
Jokaisella audiovisuaalisella näytöllä, jota käytetään koneessa tarjoamaan tietoa turvallisuuteen liittyen, on käytettävä viittomakielen tulkkia mukana videoesityksessä tai tekstitystä. Tekstityksen on oltava niillä pääasiallisilla kielillä, joilla lentoyhtiö kommunikoi matkustajilleen kyseisellä lennolla. Tällä hetkellä ACAA-säännöt eivät vaadi, että lennon aikaisessa viihdemateriaalissa olisi oltava tekstitys.
Pienempien lentokoneiden kohdalla käytössä ei välttämättä ole kulkusiltaa, mikä tarkoittaa, että pyörätuolia käyttävä matkustaja on nostettava portaat ylös ja alas käsin, vaikkakin monet lentokentät käyttävät nykyään hissejä tai nostolaitteita.
Jotta koneeseen nouseminen ja sieltä poistuminen olisi helpompaa, vammaiselle matkustajalle vaaditaan yleensä käytäväpaikka. Matkustajan pitäisi kuitenkin erikseen mainita käytäväpaikan tarpeesta lippuja varatessaan sekä uudelleen lentokentän lähtöselvityksessä.
ACAA on määrännyt, että lentoyhtiöillä ei ole oikeutta kieltäytyä kuljettamasta henkilöä hänen vammansa perusteella. Tähän on kuitenkin muutama poikkeus. Lentoyhtiö saa kieltäytyä kuljetuksesta, mikäli henkilön kuljettaminen rikkoisi Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen (FAA, Federal Aviation Administration) turvallisuussääntöjä tai vaarantaisi muiden matkustajien turvallisuuden tai terveyden.
Lentoyhtiön on hyväksyttävä matkustajan lausunto omasta omavaraisuudestaan. Vain tietyissä tapauksissa voidaan vaatia kirjallista lääkärintodistusta matkustajan lääkäriltä, jossa sanotaan, että matkustaja on kykenevä suoriutumaan lennosta turvallisesti vaarantamatta muita matkustajia sekä ilman ylimääräistä sairaanhoitoa.
Lääkärintodistus vaaditaan yleensä silloin, kun henkilö tarvitsee happea tai paarit, haluaa matkustaa mahdollisesti tarttuvan taudin kanssa, tai on kohtuullista olettaa, että hänen sairautensa vaikuttaa lennon toimintaan.
Vamman omaavien henkilöiden matkustamisessa on tapahtunut parannusta viimeisten vuosikymmenien aikana. Olemassa on oikeudellisia mekanismeja, jotka suojaavat vammaisia henkilöitä lentoyhtiön huonolta kohtelulta. Tämän suojan avulla matkustamisesta Yhdysvaltoihin on tullut vammaisille matkustajille mahdollisempaa.
Mikäli sinulla on viisumivapauteen oikeutetun maan passi ja haluat saada ESTA-luvan turismia, liiketoimintaa, lääketieteellistä käyntiä tai läpikulkua varten, aloita hakemuksen täyttäminen tai käy UKK-sivulla saadaksesi lisätietoa ESTA-luvasta