Muokattu: tammi 21, 2024
Ennen syyskuun 8. päivää 2010 ESTA oli maksuton siihen oikeutetuille yhdysvaltalaisille vierailijoille. Tällä hetkellä ESTA ei kuitenkaan ole enää ilmainen. ESTA-hakemuksesta peritään nyt maksu, joka otettiin käyttöön vuoden 2009 Travel Promotion Act -lailla. Travel Promotion Act -laissa vaadittiin, että ESTA-hakemuksen jättämisestä peritään maksu, jonka hakija maksaa ESTA-hakemuksesta. ESTA-maksu on jaettu kahteen osaan siten, että toinen osa on tarkoitettu Corporation for Travel Promotion -yhtiölle ja loput siirretään CBP:lle ESTA-hakemuksen käsittelystä aiheutuvien hallintokulujen kattamiseksi. Toukokuussa 2022 ESTA-hallituksen maksua korotettiin 21 dollariin.
ESTA-hakemusmaksulla on seuraavat tarkoitukset:
Maksulla katetaan ESTA-järjestelmän hallinnoinnista aiheutuvat kustannukset. Tähän sisältyvät tietokannan ylläpito, turvatoimet ja muut toimintakulut, joilla varmistetaan järjestelmän tehokkuus ja eheys.
ESTA-järjestelmän ensisijaisena tavoitteena on tehostaa turvatoimia. Kaikki ESTA-hakemukset tarkastetaan tiukasti, jotta voidaan tunnistaa turvallisuusriskit ja henkilöt, jotka eivät ehkä ole oikeutettuja saapumaan Yhdysvaltoihin viisumivapausohjelman nojalla. Maksulla tuetaan osittain tämän turvallisuusinfrastruktuurin taloudellisia näkökohtia.
Osa maksusta menee myös Corporation for Travel Promotion -organisaatiolle (tunnetaan myös nimellä Brand USA), jonka tehtävänä on kannustaa kansainvälistä matkailua Yhdysvaltoihin. Tämän elimen tavoitteena on edistää matkailua ja sitä kautta Yhdysvaltojen taloutta.
Vaikka ajatus ESTA:n tarjoamisesta ilmaiseksi saattaa vaikuttaa tervetulleelta ja voisi mahdollisesti edistää matkailua, siihen liittyy useita huolenaiheita. Ensinnäkin maksuttomuus saattaa johtaa siihen, että hakemusten määrä kasvaa hallitsemattomasti, mikä rasittaa järjestelmän resursseja ja saattaa vaarantaa turvallisuuden. Toiseksi menetettäisiin taloudellinen tuki, jota maksu tarjoaa laadukkaiden tarkastusten ja tasapainojen ylläpitämiseen, mikä voisi heikentää koko järjestelmän tehokkuutta.
On erittäin tärkeää olla varovainen sellaisten kolmansien osapuolten palveluiden suhteen, jotka väittävät tarjoavansa "ilmaisen ESTA-luvan". Ne ovat todennäköisesti huijauksia, ja ne voivat vaarantaa henkilötietosi. Käytä ESTA-hakemuksen tekemiseen aina Yhdysvaltain hallituksen virallista verkkosivustoa.
Jos ESTA-hakemus hylätään, Corporation for Travel Promotion -organisaatio palauttaa osan maksusta. Jos ESTA-lupa hyväksytään, mitään osaa maksusta ei palauteta.
Jos hakija kiistää ESTA-maksun ja hakemus on hyväksytty, hakija on vaarassa saada hyväksytyn ESTA-luvan peruutetuksi.
Perustelut maksun perimiselle matkustajilta voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, kun otetaan huomioon Yhdysvaltojen taloudellinen vahvuus. Kun kuitenkin otetaan huomioon Yhdysvalloissa vuosittain vierailevien matkustajien määrä, maksut ovat miljoonia ja niillä katetaan tulli- ja rajavartiolaitoksen (CBP) ja sisäisen turvallisuuden ministeriön (DHS) monenlaisia kustannuksia. CBP:n käyttämät järjestelmät näkyvät useissa eri muodoissa. Yksi esimerkki on ESTA-sivusto, joka käsittelee hakemukset ja tarkistaa hakijan tiedot lukuisista maailmanlaajuisista tietokannoista. Toinen esimerkki ovat Yhdysvaltojen lentoasemilla olevat kioskit, jotka keräävät matkustajien biometriset tiedot ja tarkistavat matkustajan luvan. Matkustajat voivat siis ymmärtää, kuinka paljon näiden järjestelmien rakentaminen ja ylläpito vaativat investointeja, joihin heidän ESTA-hakemusmaksunsa käytetään.
Muut maat ovat ottaneet käyttöön ESTA-järjestelmän kaltaisia järjestelmiä ja käyttävät samankaltaisia perusteluja maksun perimiseksi matkustajilta. Yksi tuore esimerkki on Euroopan unionissa parhaillaan käyttöön otettava ETIAS-järjestelmä, joka toimii samalla tavalla kuin ESTA, koska se on myös sähköinen matkustuslupa.