Muokattu: tammi 21, 2024
ESTA on ollut käytössä yli kymmenen vuotta. Tänä aikana järjestelmään on tehty useita muutoksia, jotka ovat parantaneet sen turvallisuutta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Erityisesti lomakkeen ulkoasuun on tehty viime aikoina muutoksia. Se esimerkiksi uudistettiin mobiililaitteisiin reagoivaksi verkkosivustoksi, ja vuonna 2019 siihen lisättiin turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.
On myös joitakin muutoksia, joita käyttäjät eivät ole ottaneet hyvin vastaan. Esimerkiksi ESTA-pikahyväksyntöjen määrän väheneminen on aiheuttanut matkustushaittoja viime hetkellä hakeville. Nyt suuri osa hakijoista joutuu odottamaan useita tunteja ennen hyväksynnän saamista.
ESTA-käsittelypalvelujen ulkopuolisena tarjoajana saamme jatkuvasti palautetta käyttäjiltä. Seuraavassa luetellaan yleisimmät palautteet, joita saamme ESTA-hakemusprosessista:
Tässä artikkelissa tarkastellaan kahdeksaa tärkeintä parannusehdotusta, joita ESTA-järjestelmän käyttäjät ovat ehdottaneet viime vuosina, ja pohditaan, miten todennäköisesti tulli- ja rajavartiolaitos (CBP) toteuttaa nämä parannukset.
Vuodesta 2020 lähtien CBP ei anna vahvistusta syistä, joiden vuoksi ESTA-valtuutus on evätty. Käyttäjät joutuvat arvailemaan syitä, jotka vaihtelevat aiemmista rikostuomioista, hakemuksessa tehdyistä virheistä jopa identiteettivarkauteen tai henkilöllisyyden erehtymiseen. Koska hakijoilla ei ole tietoa hylkäämisen syistä, jotkut hakijat voivat tuntea olonsa avuttomaksi sen suhteen, miten he voisivat koskaan vierailla Yhdysvalloissa. CBP voisi antaa ainakin yleisen syyn, miksi käyttäjän hakemus hylättiin. Tämä tieto voi antaa evätyn ESTA-ohjelman hakijoille luottamusta siihen, että he voivat jättää Yhdysvaltojen viisumihakemuksen vaihtoehtoiseksi matkustuslupamuodoksi. Erityisesti jos syyt voidaan perustella suurlähetystön haastattelussa Yhdysvaltain viisumia varten.
Koska ESTA-järjestelmässä käytettävien tietokantojen, prosessien tai tekniikoiden toiminta saattaa paljastua, on epätodennäköistä, että CBP paljastaa hylkäysten syitä. Lisäksi kieltäytymisen syiden ilmoittaminen ei olisi asianmukaista, koska ESTA ei ole viisumi. ESTA on viisumivapaus, jossa hakijat luopuvat oikeuksista, jotka tyypillisesti myönnetään viisuminhakijoille, ja saavat vastineeksi kätevämmän sähköisen matkustusluvan hakemisen. Näin ollen CBP:lle kieltäytymisen syyn ilmoittaminen merkitsisi sitä, että sen velvollisuutena olisi tiedottaa hakijoille, mitä sen ei tarvitse tehdä.
Ennen vuotta 2018 välitön hyväksyntä tarkoitti sitä, että matkustajat saivat hyväksytyn ESTA-luvan muutamassa minuutissa hakemuksen jättämisestä. Nyt kuitenkin vain vähemmistö matkustajista saa ESTA-hakemuksensa heti hyväksytyksi. Hakemuksen jättämisen jälkeen suurin osa ESTA-hakijoista valittaa, että heidän ESTA-lupansa käsittely kestää tunteja. Monissa tapauksissa hakemusten käsittely voi kestää jopa 72 tuntia.
Matkailijat voivat selittää tämän käsittelyajan pidentymisen johtuvan hakijoille tehtävistä ylimääräisistä turvatarkastuksista. Tätä ei voida pitää kielteisenä turvallisuussyistä. Matkustajat olisivat halunneet säilyttää ESTA-hakemustensa välittömän käsittelyn mukavuuden. On nimittäin suuri etu, että hakemukset voidaan jättää viime hetkellä ilman, että matkasuunnitelmat häiriintyvät. Tämä ei kuitenkaan ole enää mahdollista, koska turvallisuus on tärkeämpää.
ESTA-kysymysten, kuten työpaikkaa, osoitetta tai muita tietoja koskevien kysymysten määrän poistaminen vähentää hakijoille aiheutuvia häiriöitä. Tämän seurauksena hakemuksen jättämiseen kuluvan kokonaisajan pitäisi lyhentyä. Tämä johtaa siihen, että ESTA-hakemusten määrä kasvaa.
Hakemuslomakkeen jokaista vaadittua kenttää arvioidaan kuitenkin jatkuvasti sen vuoksi, että se auttaa CBP:tä arvioimaan Yhdysvaltoihin kohdistuvia jatkuvia maahanmuutto- ja turvallisuusriskejä. Näin ollen on epätodennäköistä, että mitään ESTA-hakemuksen nykyisistä kentistä poistettaisiin.
Viisumivapausohjelmaan liittymisen edellytykset eivät ole muuttuneet merkittävästi ohjelman olemassaolon aikana. Yhdysvallat pitää tiukasti kiinni vaatimuksistaan määritellessään, mitkä maat voivat liittyä ohjelmaan. Viimeisin lisäys VWP-kelpoisten maiden joukkoon oli Israel vuoden 2023 lopulla. Ennen Israelia Kroatia lisättiin vuonna 2021 ja Puola vuonna 2019. Seuraavaksi VWP-ohjelmaan otetaan Bulgaria ja Romania.
Hyväksytyt matkustajat voivat käyttää ESTA-lupaa oleskellakseen Yhdysvalloissa enintään 90 päivän vierailuja varten. VWP-kelpoisten matkustajien, jotka haluavat viipyä pidempään, on kuitenkin haettava Yhdysvaltojen B2-turistiviisumia tai B1-liikeviisumia, joita molempia kutsutaan yleisesti vierailijaviisumeiksi.
On epätodennäköistä, että ESTA-viisumin oleskeluaikaa pidennetään 90 päivästä. Jos käyttäjät haluavat oleskella yli 90 päivän yhtäjaksoisen ajan, heidän tarpeisiinsa sopisi vierailijaviisumi.
Tällä hetkellä hyväksytty ESTA on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai passin voimassaolon päättymispäivään saakka. Päättymispäiväksi katsotaan kumpi tahansa tapahtuma, jos se on aikaisempi. Muut sähköiset matkustusluvat, kuten Kanadan eTA ja äskettäin perustettu eurooppalainen ETIAS, antavat matkustajille 5 vuoden ajan hyväksytyn matkustusluvan. Pidempi matkustusluvan voimassaoloaika vähentäisi uudelleen hakemiseen kuluvaa aikaa ja vähentäisi hakijoille aiheutuvia kustannuksia.
Koska CBP tekee jatkuvasti turvallisuustarkastuksia hyväksytyille ESTA-luville, ei ole odotettavissa, että ESTA-luvan voimassaolon pidentämisellä kahteen vuoteen olisi haitallisia turvallisuusvaikutuksia. CBP:n tuloihin vaikuttaa kuitenkin se, jos vuosittaisten ESTA-hakemusten määrä vähenee hyväksyntöjen keston pidentymisen vuoksi. Koska taloudelliset vaikutukset ovat huomattavat Yhdysvaltain hallitukselle, on epätodennäköistä, että ESTA-luvan kestoa pidennetään, ellei sitä tehdä samanaikaisesti hakemusmaksun korotuksen kanssa.
Monille käyttäjille olisi aikaa säästävä ominaisuus, jos he voisivat hakea ESTA-lupaa uudelleen aiempien hakemustietojensa perusteella. Perusteluna on, että monien hakijoiden tiedot eivät todennäköisesti ole muuttuneet hakemusten välillä. Näin ollen jos ESTA-järjestelmässä olisi ominaisuus, jonka avulla käyttäjät voisivat nopeasti esitäyttää uuden hakemuslomakkeensa edellisen ESTA-hyväksynnän tietojen perusteella, se nopeuttaisi hakemusprosessia. Järjestelmän olisi validoitava käyttäjä vaatimalla häntä antamaan tiedot aiemmasta luvasta tai passin numerosta henkilöllisyyden vahvistamiseksi.
Tämä ominaisuus säästäisi arvokasta aikaa erityisesti hakemuksen työläissä osissa, kuten henkilö-, osoite- ja työpaikkatietokentissä. Saattaa kuitenkin olla, että CBP ei salli hakemusten automaattista täyttämistä. Turvallisuussyistä hakijoiden on ehkä täytettävä ja vahvistettava tietonsa jokaiseen ESTA-hakemukseen.
Vaikka CBP:n mukaan rajoituksia ei ole, matkustajien olisi kuitenkin pidettävä mielessä, ettei heillä ole merkkejä siitä, että he käyttäisivät VWP-ohjelmaa keinona elää laittomasti Yhdysvalloissa.
Useilla lyhyillä matkoilla Yhdysvaltoihin lyhyen ajan sisällä voi olla kielteisiä vaikutuksia tuleviin ESTA- tai viisumihakemuksiin, erityisesti jos matkustaja on lähellä ylittää oleskeluajan tai on ylittänyt sen. Näin ollen CBP voisi antaa matkustajille sähköposti-ilmoituksen, jos he todennäköisesti ylittävät ESTA-viisuminsa.
Kaikkien ESTA-järjestelmän parannusten olisi parannettava turvatarkastuksia tai oltava vaikuttamatta niihin, ja lisäksi niiden olisi tuotettava CBP:lle samansuuruiset tai suuremmat tulot. CBP arvioi todennäköisesti säännöllisesti edellä ehdotettujen kaltaisia parannuksia. On kuitenkin todennäköistä, että CBP harkitsisi tutkituista parannuksista vain muutamia. Toivottavasti ainakin jotkin parannukset pannaan täytäntöön pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin ahdingossa olevien tai pahoinpideltyjen matkustajien osalta.