Muokattu: loka 15, 2023
Pyrkiessään jatkuvasti hallinnoimaan matkustajien kasvavaa määrää Yhdysvaltain lentokentillä CBP ja lentokenttäviranomaiset lanseerasivat muutama vuosi sitten yhteistyössä APC-ohjelman (Automated Passport Control). Tämän innovatiivisen teknologian tavoitteena on nopeuttaa matkustajien tarkistusprosessia tarjoamalla Automated Passport Control (APC) -itsepalvelukioskeja, joissa matkustajat voivat antaa biografiset tietonsa ja tulli-ilmoituksensa sähköisesti. Ohjelma lanseerattiin toukokuussa 2013, minkä jälkeen se on auttanut vähentämään odotusaikoja noin 20–40 %.
APC-järjestelmän pääasiallinen tavoite on tehostaa CBP:n (Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos) virkailijoiden tehokkuutta siirtämällä tietyt tarpeelliset mutta rutiininomaiset tietojenkeruutoiminnot matkustajien suoritettavaksi sillä aikaa, jonka he normaalisti seisoisivat pitkissä jonoissa odottamassa palvelua. Koska APC-kioskien jonot ovat yleensä huomattavasti lyhyemmät, matkustajien käsittely onnistuu nopeammin ja he pääsevät jatkamaan matkaansa pikaisemmin.
Tämän lisäksi vähentämällä CBP-virkailijoiden työtaakkaa nämä APC-kioskit pystyvät vapauttamaan virkailijoita hoitamaan muita työtehtäviä. Kioskien käyttö ei ole monimutkaista, ne eivät vaadi minkäänlaisia jäsenmaksuja, eikä prosessi sisällä ennakkorekisteröitymistä. Toinen etu on siinä, että käyttäjän ei tarvitse täyttää ilmoituslomaketta, sillä kioskin sähköinen järjestelmä kattaa kaikki tarvittavat kysymykset.
APC, eli automaattinen passintarkastus (Automated Passport Control) on CBP:n (Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos) pyörittämä ohjelma. Sen tarkoituksena on nopeuttaa saapumisprosessia seuraavien ihmisryhmien kohdalla:
APC tekee tämän automatisoimalla prosessin, joka tulli- ja rajavartiolaitoksen ensisijaisella tarkistusalueella hoidetaan. Matkustaja voi käyttää itsepalvelukioskia, jossa hän antaa biograafiset tietonsa ja vastaa kysymyksiin.
Huomaa seuraavat asiat: tähän ei liity kuluja. APC ei myöskään vaadi mihinkään ohjelmaan liittymistä tai ennakkorekisteröitymistä. Mitä tulee henkilötietojen käsittelyyn, menetelmä noudattaa erittäin korkeita turvastandardeja. APC:tä hyödyntävät matkustajat saavat nauttia lyhyemmistä odotusajoista, nopeammasta käsittelystä ja vähemmästä ruuhkasta.
Siellä missä APC-järjestelmä on käytössä, kelpoiset matkustajat voivat kulkea suoraan APC-kioskeille lentokentän passintarkistusalueella sen sijaan, että heidän pitäisi täyttää paperinen tulli-ilmoituslomake. Kioskilla matkustajaa pyydetään ottamaan itsestään valokuva, skannaamaan passinsa ja vastaamaan muutamaan CBP:n kysymykseen lento- ja biograafisten tietojen vahvistamiseksi.
Heti kun matkustaja on suorittanut prosessin loppuun, hän saa kuitin. Tämän jälkeen hän voi viedä kuitin passinsa kanssa CBP-virkailijalle tarkastuksen viimeistä vaihetta varten, ennen kuin hän saa luvan saapua Yhdysvaltoihin.
APC-kioskit mahdollistavat samassa osoitteessa asuvien henkilöiden käsittelyn samanaikaisesti.
Seuraavilla Yhdysvaltain lentokentillä on tällä hetkellä APC-kioskeja. Lentokenttien määrän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa:
Aluksi kelpoisen matkustajan on aktivoitava näyttö ja valittava matkustusasiakirjan tyyppi. Seuraava vaihe on skannata kyseinen asiakirja ja valita Yhdysvaltoihin matkustamisen syy. Tämän jälkeen matkustaja ottaa sormenjälkensä ja kuvan itsestään ja vastaa muutamaan ilmoituskysymykseen. Järjestelmä siirtää nämä tiedot CBP:lle, joka suorittaa perinteisen riskiarvion. Tämän jälkeen laite tulostaa kuitin.
Kun matkustaja on valmis APC-kioskilla, hän vie matkustusasiakirjansa, tulostetun kuitin ja maihinnousukorttinsa (mikäli sellainen on) CBP-virkailijalle, joka varmentaa kaiken ennen lopullista lupaa.
Yhdysvaltain kansalaiset ja lailliset pysyvät asukkaat, Kanadan kansalaiset, kelvollisen VWP-ohjelman (viisumivapausohjelma) jäsenet sekä matkustajat, jotka saapuvat Yhdysvaltoihin D-, C1/D- tai B1/B2-viisumilla, ovat oikeutettuja käyttämään APC-kioskeja.
Kyllä, nämä matkustajat saavat käyttää APC:tä ja kulkevat vastaavanlaisen APC-kioskiprosessin läpi, joka on kuvattu yllä. Sormenjälki- ja valokuvausprosessi on kuitenkin heidän kohdallaan hieman erilainen. On myös syytä huomauttaa tässä vaiheessa, että ESTA-matkustajat saavat oleskella Yhdysvalloissa vain korkeintaan 90 päivää.
Ei, se ei ole tarpeen. Matkustaja pystyy vastaamaan näihin kysymyksiin sähköisesti APC-kioskilla asioinnin aikana. CBP-virkailija varmentaa tiedot suullisesti jälkeenpäin. Jos olet jo täyttänyt CBP:n ilmoituslomakkeen ja CBP-virkailija ilmoittaa, että sitä ei enää tarvita, pyydä virkailijaa silppuamaan lomake.
Seuraavat kielet ovat tällä hetkellä käytettävissä APC-kioskeilla: englanti, ranska, espanja, italia, hollanti, korea, kiina (yksinkertaistettu/perinteinen), saksa ja japani.
Alla on lista edellytyksistä, jotka vaaditaan onnistuneeseen käsittelyyn APC-kioskilla:
V: Kyllä. APC-järjestelmään ei tallennu henkilötietoja. Matkustajan vastaukset ilmoituskysymyksiin ja matkustusasiakirjojen tiedot lähetetään kioskin ja CBP:n (tulli- ja rajavartiolaitos) välillä hyödyntäen turvallista järjestelmää, jossa käytetään korkealuokkaisia salausprotokollia, jotka ovat samanlaisia kuin silloin, kun CBP-virkailija lähettää tietoja eteenpäin.
V: Matkustajasta otetaan kuva DVO:ta (Document Verification Officer) varten, jotta voidaan varmistaa, että ilmoituskuitti on samalle henkilölle, joka käytti APC-kioskia, ja että kuitin ja matkustusasiakirjan kuvat täsmäävät. Viisumivapausohjelman nojalla matkustavien voimassa olevan ESTA-luvan omaavien matkustajien kohdalla, jotka saapuvat Yhdysvaltoihin uudelleen, kuva tarvitaan pitämään Yhdysvaltain vierailujärjestelmä, jota CBP valvoo, ajan tasalla.
V: Ei, tämä ei ole mahdollista. Väliaikaisen pidennyksen turvin matkustavan matkustajan on käytävä CBP-virkailijan käsittelyssä.
V: Ei, tämä ei ole mahdollista. Kun LPR-kortin MRZ (koneellisesti luettava alue) skannataan, kone ei pysty lukemaan tietueen sisältämää sisältöä. Tällöin, ja myös vanhentuneiden korttien kohdalla, kioski pyytää matkustajaa siirtymään CBP-kopille.
V: Yleisesti ottaen vaurioituneiden matkustusasiakirjojen käsittelemisen pitäisi olla mahdollista olettaen, että sivun alaosassa näkyvät kaksi koodiriviä ovat edelleen luettavissa.
V: Yritä skannata asiakirja uudelleen tai mene toiseen kioskiin. Jos ongelma jatkuu, toimi seuraavasti: